avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 981 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... Ajutor de deces
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

Ajutor de deces

Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarea intrebare ;

Ce ajutoare de inmormantatre se acorda in urmatoarea situatie:

Am divortat acum o luna. Sotul meu a decedat sapatamana trecuta. Am un copil de 25 ani student la zi . Sotul meu era angajat la o firma privata .
Actele care atesta cheltuielile , pe ce nume trebuie sa fie emise?
Cel mai recent răspuns: Gabriela Pintea , Consilier juridic 23:14, 28 Ianuarie 2012
Ajutorul de deces se acorda persoanei care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces. Cererea se adreseaza angajatorului, potrivit art. 129, alin. (1), lit. a) din Legea nr. 263/2010.

Documentele care atesta efectuarea cheltuielilor de inmormantare trebuie sa fie emise pe numele persoanei care le-a suportat, evident. Mai jos am postat prevederile relevante din HG nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010.
Art. 108
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.
Art. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.
.......................................................

Art. 113
Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
Art. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.
(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ajutor inmormantare ankai ankai Buna ziua. Tatal meu a decedat in anul 2015, insa in momentul decesului nu era pensionar si nici nu era angajat. S-a aflat in intretinerea mea iar ... (vezi toată discuția)
Acordare ajutor deces noa noa Poate acorda o institutie publica ajutor de deces sotiei salariatului decedat sau persoanei care s-a ocupat de inmormantare? Care este baza legala a acordarii ... (vezi toată discuția)
Drept financiar Falucian Adina Falucian Adina În cazul decesului tatălui meu pensionar , eu ca angajat am dreptul la o anumita suma din partea angajatorului meu ? (vezi toată discuția)