A fost incheiat un contract de transport, dintre o firma caraus si o o societate, fara sa fie prevazut, in contract, nimic mai mult decat destinatia, data, si pretul transportului. Ulterior, in timpul transportarii o parte din marfa a fost avariata ca rezultat al ambarcarii, ambalarii si infolierii neadecvate. Ca rezultat, destinatarul a refuzat acceptarea marfii. In acest caz, cine suporta riscurile?
I
Raspunsul il gasiti in conditiile de asigurare atasate politei, respectiv la capitolul excluderi, unde ar putea sa existe mentiunea :
"daune provocate datorita manipularii in operatiunile de incarcare-descarcare si/sau ambalarii/amararii necorespunzatoare"..
In acest caz, dauna se suporta de caraus.
Am primit o somatie prin care expeditorul solicita plata marfii si imi acorda un termen de 5 zile pentru solutionarea litigiului pe cale amiabila. In continutul acestei somatii, este specificat faptul ca deteriorarea marfii este rezultatul infolieirii marifii necorespunzator. In contractul incheiat nu este specificat nimic despre obligatia carausului de incarca marfa. Prin urmare, sarcina revine expeditorului, care prin intermediul somatie afirma ca a fost o infoliere defectuoasa. Are vre-o relevanta juridica acest fapt?
Daca receptia marfii era loco-depozit, atunci cumparatorul este proprietarul marfii in momentul ridicarii acesteia, iar toate ce s-au intamplat pe timpul transportului il priveste direct pe cumparator. In schimb, daca marfa se considera a cumparatorului in momentul in care aceasta este si adusa la destinatie, pagubele le suporta vanzatorul, sau polita de asigurare a carausului .
Raspunderea contractuala trebuie specificata intr-un contract de vanzare-cumparare intre vanzator si cumparator. Transportatorul este considerat tert, insa si cu acesta trebuie sa aveti un contract mai bine conceput. Absolut, toate obligatiile partilor trebuie specificate in acest contract, obligatii convenite de comun acord intre aceste parti. Marfa, ar fi trebuit sa fie asigurata. Transportatorul poate fi exonerat de raspundere, daca se constata ca marfa nu a fost ambalata corespunzator. Putea fi intocmit si un contract tripartit (vanzator-transportator-cumparator). In caz de neplata a marfii, cumparatorul poate pretinde plata acesteia in instanta. In acest caz, dvs. va puteti intoarce impotriva acestuia cu o cerere reconventionala. In orice situatie, pe viitor va recomand sa va consultati cu un avocat sau consilier juridic, pentru a printampina astfel de situatii. Consilierul juridic il puteti angaja cu contract de munca part-time.