avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 654 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Infiintarea unei asociatii noi (pe un tronson de bloc) ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Infiintarea unei asociatii noi (pe un tronson de bloc) in cazul in care exista deja o asociatie care functioneaza la nibelul blocului (4 tronsoane)

Buna ziua,

As aprecia ajutorul sau opinia dumneavoastra legata de urmatoarea situatie:
- un bloc de 4 tronsoane este administrat de o asociatie infiintata acum 10 ani (1990)
- in urma unor neintelegeri intre cateva persoane, se infiinteaza o asociatie pe un singur tronson (sfarsitul lui 2010)
- exista proprietate comuna (conducta de apa rece)

Nelamurirea mea si a multor locatari care nu au fost de acord cu infiintarea asociatiei noi este urmatoarea: asociatia noua se poate infiinta doar cu acordul a 50% plus 1 din proprietarii de pe tronsonul care doreste sa se desprinda? Sau este nevoie ca >50% din proprietarii asociatiei vechi sa fie de acord cu desprinderea tronsonului respectiv si infiintarea asociatiei noi?

Un alt aspect: cuantumul penalitatilor si felul cum se calculeaza acestea trebuie sa fie hotarat de adunarea generala a proprietarilor sau sa se regaseasca in statutul asociatiei? Daca nu, calculul acestora poate fi contestat in instanta?

Multumesc frumos!
Intre cele doua asociatii exista si alte parti ale proprietatii comune: conducta de caldura, de apa calda, subsolul de administrat....

La obiect acum:
- asociatia care se desprinde din vechea asociatie se creaza cu votul majoritatii proprietarilor din noua viitoare asociatie. O grupare de oameni pe care ii leaga interese comune nu poate fi tinuta cu forta intr-o comunitate mare, cu atat mai mult cu cat in mare parte proprietatea comuna a acestei grupari de proprietari este bine delimitata de restul condominiului.
Pentru acea parte de care trebuie sa se ingrijeasca in continuare in devalmasie cu vechea asociatiei se putea face un protocol de colaborare, iar daca nu s-a facut atunci, la desprindere, se poate face oricand, numai sa se poata lamuri problemele aparute din aceasta devalmasie.

- sistemul de penalizari se stabileste de comitetul executiv al fiecarei asociatii si el poate fi prins in statut sau se poate redacta separat intr-una din sedintele comitetului executiv ulterioare infiintarii asociatiei de proprietari. Iata ce scrie in Legea 230/2007 de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari cu privire la acest aspect:
Art. 49. - (1) Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plata a cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari, afisate pe lista lunara de plata, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalitatilor de intarziere vor face obiectul fondului de penalitati al asociatiei de proprietari si se vor utiliza numai pentru plata penalizarilor impuse asociatiei de proprietari de catre terti si pentru cheltuieli cu reparatiile asupra proprietatii comune sau alte cheltuieli de natura administrativa.

Mai departe vedem ce se spune si in Normele de aplicae a legii din HG 1588/2007:
Art. 17. - (1) Comitetul executiv al asociatiei de proprietari are urmatoarele atributii:
[...]
j) stabileste sistemul propriu de penalizari al asociatiei de proprietari pentru restantele afisate pe lista de plata ce privesc cheltuielile asociatiei de proprietari, conform prevederilor legale;
Ultima modificare: Joi, 3 Mai 2012
elga50, moderator
Trebuie sa tineti cont ca referitor la penalitatile de intarziere aparute dupa luna septembrie 2007 sunt aplicabile disp. Legii 230/2007, anume cele din art.49 si art.30 alin1 lit j.
Astfel, art.30 alin1 lit.j din legea 230/2007, singurul organ indreptatit sa stabileasca sistemul de penalizari este comitetul executiv, format potrivit art.21 din acelasi act normativ, din presedintele asociatiei , un cenzor sau o comisie de cenzori.

~ Conținut șters la cerere ~
Pentru restante se aplica penalizari la sumele intregi sau partiale neachitate in timp, fara sa se tina cont de marimea fondului de rulment individual acumulat.
Cu fondul de rulment se achita facturile venite la asociatie de la furnizori si prestatori, care facturi nu au fost inca repartizate pe liste. Prin incasarea ulterioara, cand se va fi afisat lista de intretinere, fondul de rulment se reintregeste, fiind gata sa se reia un nou ciclu lunar.

Pe asociatie, fondul de rulment in intregimea sa foloseste, asa cum am spus, la plata facturilor inca nerepartizate. Daca exista restante, acestea vor face presiune pe suma totala a fondului de rulment, daca se doreste plata la zi a facturilor de la furnizori, astfel incat acestia sa nu opreasca furnizarea utilitatilor.

Daca restantele nu sunt foarte mari si exista surplus de fond de rulment, acesta se tine la banca in depozite (eventual) si este aducator de dobanzi. Acestea insa vor fi sursa de alimentare pentru fondul de reparatii.

Asadar un locatar care are fond de rulment, cum ar fi cazul dv. de zece ori mai mare decat o cota de intretinere, dar este totusi restant, din pacate pentru el, va plati penalizari, dar nu se va putea bucura personal direct de dobanda fondului sau de rulment, ci numai indirect prin utilizarea acestei sume la lucrari de reparatii achitate din fondul de reparatii si deci nepuse pe liste.
Aveti posibilitatea oferita de lege sa faceti o solicitare la comitetul executiv de returnare a unei parti din acest fond de rulment - cota personala achitata - pe motivul ca aceasta suma depaseste cu mult cota de intretinere lunara cea mai mare dintr-un an. Ati putea avea sorti de izbanda daca ati avea plata la zi a cotelor de intretinere.
Totusi trebuie sa spun ca aceasta solicitare nu este si obligatoriu de rezolvat, daca comitetul executiv nu este de acord. Deci este o optiune.
Ultima modificare: Vineri, 4 Mai 2012
elga50, moderator
~ Conținut șters la cerere ~

Alte discuții în legătură

Penalizari in cadrul asociatiei de proprietari AsociatiaMihaiViteazuTV1 AsociatiaMihaiViteazuTV1 Cum se pot aplica penalizari in cadrul unei asociatii de proprietari? (vezi toată discuția)
Penalitati la fondul de rulment stoicaandreicostin stoicaandreicostin Se poate aplica penalitati la fondul de rulment chiar daca sunt la zi cu toate celelalte ? (vezi toată discuția)
Penalitati papit papit buna seara, am un apartament de 2 camere care este nelocuit. detin un fond de rulment de 280 ron. nu am platit intretinerea si am de dat 287 ron cu ... (vezi toată discuția)