Nu am inteles niciodata de ce un director de companie nationala, un ministru, un deputat, sau orice alta persoana publica, care, pe deasupra beneficiaza si de gratuitati, bugetar fiind, are un salariu mai mare decat alti bugetari, fara a se stabili un raport intre acestea!
Stiam ca exista, pe vremuri apuse, un raport de 1 la 5.
De ce nu exista si acum un raport rational ?!
Putem face ceva in acest sens?!
In institutiile statului se practica negocierea intre sindicat si patronat a grilei de salarizare (in cadrul contractului colectiv de munca la nivel de firma), dar pana la consilieri, manageri si alti sefi mari (director, ing. sef, etc.), tocmai pentru a se pune la secret salariile despre care amintiti. Numarul celor "privilegiati" este redus in comparatie cu restul. Statistic vorbind nu depaseste 1-2 % din fondul total de salarii. E mult, e putin ? Depinde de institutia publica/ firma cu capital majoritar de stat si de performanta/ profitul acestora.
Seful institutiei publice/ patronatul firmei cu capital majoritar de stat este interesat ca sa aiba oamenii sai de incredere, de regula specialisti adevarati (desi in ultima vreme se pare ca regula s-a deteriorat si au aparut mai mult nepotii, rudele, amicii politici, etc.), bine platiti si restul lucratorilor sa nu stie exact.
Sindicatul este multumit pentru ca are unele facilitati suplimentare, acordate de catre seful institutiei/ patronat (exemplu: spatiu pentru intreprinderile sindicatului, fara chirie, masini la scara, fara chirie, deplasari in strainatate pe banii institutiei publice/ firmei cu capital majoritar de stat, etc.
Salariul managerului este stabilit de catre consiliul de administratie al firmei, dar limitat la o anume suma maxima, prin HG. A se avea in vedere, am scris salariul, nu castigul brut/ net al managerului. Sa nu uitam de criteriile de performanta stabilte pentru manager si de bonusurile intermediare pe care le obtine la anumite niveluri de performanta, in cadrul criteriilor de performanta stabilite.
Salariile ministrilor, parlamentarilor, etc sunt stabilite prin acte normative emise de catre guvern, deci fixe. Acestia au alte facilitati, de exemplu: locuinta, masina la scara, decontare deplasari, cazare, diurna, masa, la alte sume decat cele stabilite pentru rest personal din institutii publice.