avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 710 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... cum procedez pentru a-mi face singura carte de munca?
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

cum procedez pentru a-mi face singura carte de munca?

Buna ziua! intrebasem acum ceva timp despre cum se procedeaza ca parintii, pentru care lucrez ca bona, sa-mi faca carte de munca.. insa iata ca acest lucru nu s-a intamplat pana acum.. asadar as dori sa stiu ce trebuie sa fac si unde trebuie sa merg pentru a rezolva aceasta problema pe cont propriu? Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: Valeriu TUDOR , Consultant resurse umane 11:58, 4 Iunie 2012
La momentula actual nu se mai fac carti de munca. Ar trebui sa negociati cu respectivii parinti data de la care doriti sa incepeti activitatea, durata c.i.m., perioada si salariul. Luati un formular de c.i.m. si completati-l dupa care va fi inregistrat in REVISAL (REGISTRUL DE EVIDENTA LA SALARIATILOR).
nu este chiar asa de simplu.Ca sa prestati aceasta activitate, trebuie sa va autorizati ,ceea ce implicit necesita un atestat profesional.Realizand venituri, nu numai ca veti plati taxele sociale, dar veti plati si impozit pe venit.Aveti varianta( mai utila pt.dvs) sa va angajati la o firma de plasare personal ingrijire copii si ei va repartizeaza la familia unde sunteti acuim, avand toate asigurarile platite si fiind si in regula fiscal( nu munciti la negru)
Si dvs. si parintii sunteti vinovati pentru "munca la negru", respectiv munca fara contract de munca scris.
Este adevarat ca in prezent nu se mai intocmesc / completeaza vechile carti de munca. Ele au fost inlocuite cu o aplicatie informatica de evidenta a salariatilor, REVISAL.
Cartea de munca si respectiva aplicatie sunt doar o chestiune subsecventa, de fapt cred ca dvs. vreti contract de munca si plata contributiilor la sanatate, pensii, somaj, etc. si a impozitului pe salariu.

Din cum descrieti situatia, solutia este simpla in teoie, si foarte greu de aplicat acum, dupa ce ati inceput deja lucrul.
In teorie, veti semna cu parintii un contract de munca, cu functie, program de lucru, concediu etc. Nu importa faptul ca parintii nu au firma, se pot incheia contracte de munca si intre privati.
Nu importa ca nu aveti atestat de bona, pentru ca in lista de ocupatii nationale (COR), se gasesc sute de ocupatii care sa semene cu cea de bona si sa nu impuna autorizare.

Practic, chiar si intre persoane fizice, incheierea de contract presupune multa bbirocratie pentru parintii, si plata de multe taxe (presupun ca stiti deja asta). Diferentele intre salaiul brut si net sunt maricele, iar contributiile suplimentare ale angajatorului la stat sunt si ele mari.

Tot practic, dvs. nu aveti cum sa ii constrangeti pe parinti sa semneze contract, si nici cum sa dovediti ca ati lucrat la ei "la negru". De altfel, daca le-ati face o plangere la ITM pentru munca la negru, v-ati expune si pe dvs. la o amenda. Mai nou, este sanctionat si angajatul care accepta sa lucreze la negru.

Pe de alta parte, este posibil ca dvs. sa va platiti singura, "din mana", contributia pentru pensie si la asigurari de sanatate, la un venit minim declarat, si atunci vet beneficia de ajtor in caz de boala si de vechime la pensie. Dar veti plati din propriul buzunar.
Singurul caz pentru care nu va puteti asigura "singura, din buzunar" este concediul de crestere si ingrijire copil de 1 sau 2 ani.
Buna ziua! va multumesc tuturor pt raspuns. Asa am si ajuns sa-i cunosc pe parinti printr-o astfel de firma care plaseaza bone si menajere, si eu am crezut la fel ca mi se va face carte de munca la firma aceasta, insa nu s-a intamplat asa.. cand m-au ales parintii eu am intrebat despre aceasta chestiune.. cine se ocupa de cartea mea de munca.. iar cei de la firma au dat din umeri.. iar parintii au zis ca nu stiu cum se procedeaza ca sa-mi faca ei, dar se vor interesa.. insa de atunci de cate ori am intrebat a ramas tot la acest stadiu.. Eu ma gandesc sa-mi platesc singura asigurarile sociale, adica pentru pensie, Cas si impozit, (doar acestea 3 sunt? sau se mai plateste si altceva?) insa nu stiu unde sa merg si ce anume imi trebuie, in afara de bani bineinteles. Eu am mai incercat sa-mi platesc anul trecut la Casmb singura, si de acolo mi-au spus ca daca am oarece venituri chiar si numai 100 de lei pe ultimii 5 ani, trebuie sa platesc pe ultimii 5 ani plus de aici incolo ceva in jurul a 40 de lei pe luna.. asta inseamna sa platesc cel putin 1200 de lei plus de aici incolo pe fiecare luna.. ceea ce mi se pare o avere..si pentru ce? chiar nu inteleg legea asta.. doar daca nu aveam niciun fel de venit pe ultimii 5 ani am inteles ca plateam doar de aici inainte sau doar pe ultimele 6 luni plus de aici incolo.
Puteti sa va asigurati la pensii, sanatate si somaj, in conditiile legii, in baza unor contracte de asigurare incheiate cu fiecare institutie in parte.

1) - Se poate asigura in sistemul public de pensii, pe baza de contract de asigurare sociala, orice persoana care doreste sa-si completeze stagiul de cotizare si/sau să îşi completeze venitul asigurat.
- Conform prevederilor Legii bugetului asigurarilor de stat se plateste o contributie lunara de asigurari sociale de 31,3% din venitul lunar asigurat.
- În conformitate cu prevederile art. 36 din Legea nr. 263/2010, nivelul minim al venitului lunar asigurat înscris în contractul de asigurare sociala este de 741 lei, iar nivelul maxim de 10.585 lei.
- Contractul de asigurare sociala se incheie intre persoana interesata sau, dupa caz, mandatarul acesteia desemnat prin procura speciala si casa teritoriala de pensii din raza de domiciliu sau resedinta a persoanei interesate.
- Plata contributiei de asigurari sociale poate fi efectuata atat de catre titular, cat si de orice alta persoana desemnata de acesta , lunar sau anticipat, pe o perioada de cel mult 12 luni.
- Contractul de asigurare sociala se incheie in forma scrisa si produce efecte de la data inregistrarii acestuia la casa teritoriala de pensii.
- Asadar pentru un venit minim asigurat de 741 lei veti plati 232 lei lunar.

2) - Conform Legii 95/2006, pentru a beneficia de serviciile medicale oferite de stat o persoana trebuie sa se asigure in sistemul de sanatate.
- Daca are un contract individual de munca este asigurat prin efectul legii.
- Daca nu are nici un venit se poate asigura prin incheierea unui contract de asigurare cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate.
- Venitul minim asigurat este salariul minim pe economie (700 lei) iar contributia lunara este de 5,5% din venitul asigurat.
- In cazul venitului asigurat egal cu salariul minim pe economie contributia este de 39 lei pe luna.

3) - Conform Legii 76/2002 se poate asigura în sistemul asigurarilor pentru somaj orice persoana care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii, si care nu sunt asigurate prin efectul legii.
- Persoanele fizice pot incheia contract de asigurare pentru somaj cu agenţia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au domiciliul, daca au cel putin varsta de 18 ani si sunt asigurate in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
- Venitul lunar pentru care se face asigurarea nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit potrivit legii (acum = 700 lei), si mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, stabilit potrivit legii, in vigoare in luna pentru care se plateste contributia de asigurare pentru somaj.
- Contributia lunara este de 0,5% din venitul asigurat, deci minimum este 3,50 lei.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Contract de asigurare in sistemul public de sanatate si in sistemul de pensii cameliadaj cameliadaj Buna seara, Va rog sa ma luminati intr-o problema: mama mea,52 ani, mai are o luna pana termina somajul,lucreaza fara carte de munca 2 zile pe saptamana la o ... (vezi toată discuția)
Contract cu itm-ul danielamihai10 danielamihai10 As vrea sa-mi inchei cartea de munca pe care o am la firma mea,dar pentru ca vreau sa-mi mearga in continuare as vrea sa stiu unde trebuie sa merg sa fac un ... (vezi toată discuția)
Plata contributiilor la stat anculita anculita Buna ziua! va rog, as dori sa stiu daca sotul meu, care lucreaza la negru si nu a avut niciodata carte de munca poate incepe plata contributiilor direct la ... (vezi toată discuția)