Inregistrarea contabila este simpla 4111 = 706 cu valoarea chiriei. Veniturile din chirii sunt scutite de TVA cf.art.141. alin.2, lit.e din Codul fiscal.. Totusi, daca doriti sa beneficiati de deducerea TVA in proportie de 100% puteti opta pentru taxarea acestor venituri cu TVA, conform. art.141, alin.3 din Codul fiscal prin depunerea unei notificari la Admin.fin. de care apartineti.
Daca nu optati pentru taxarea cu TVA a acestor venituri va trebui sa calculati pro-rata pentru deducerea TVA, in conformitate cu art.147 din Codul fiscal.
Societatea cand a cumparat constructai era neplatitoare de tva, de vreo 2 ani a devenit platitoare, si imbunatatiri la ea nu a facut, ca sa zic ca si-a dedus tva.
In al doilea rand ea din 100mp cat e constructia, inchiriaza doar 5mp
.Ajustarea de tva cum se face in cazul asta?
Daca nu ati dedus TVA la cumparare sau modernizare nu este cazul sa faceti ajustare. Problema este ca trebuie sa aplicati pro-rata pentru TVA-ul deductibil, conform art. 147 din Codul fiscal.
" Art. 147. - (1) Persoana impozabilă care realizează sau urmează să realizeze atât operaţiuni care dau drept de deducere, cât şi operaţiuni care nu dau drept de deducere este denumită în continuare persoană impozabilă cu regim mixt. Persoana care realizează atât operaţiuni pentru care nu are calitatea de persoană impozabilă, în conformitate cu prevederile art. 127, cât şi operaţiuni pentru care are calitatea de persoană impozabilă este denumită persoană parţial impozabilă.
(2) Dreptul de deducere a taxei deductibile aferente achiziţiilor efectuate de către o persoană impozabilă cu regim mixt se determină conform prezentului articol. Persoana parţial impozabilă nu are drept de deducere pentru achiziţiile destinate activităţii pentru care nu are calitatea de persoană impozabilă. Dacă persoana parţial impozabilă desfăşoară activităţi în calitate de persoană impozabilă, din care rezultă atât operaţiuni cu drept de deducere, cât şi operaţiuni fără drept de deducere, este considerată persoană impozabilă mixtă pentru respectivele activităţi şi aplică prevederile prezentului articol. În condiţiile stabilite prin norme, persoana parţial impozabilă poate solicita aplicarea unei pro-rata speciale în situaţia în care nu poate ţine evidenţe separate pentru activitatea desfăşurată în calitate de persoană impozabilă şi pentru activitatea pentru care nu are calitatea de persoană impozabilă.
(3) Achiziţiile destinate exclusiv realizării de operaţiuni care permit exercitarea dreptului de deducere, inclusiv de investiţii destinate realizării de astfel de operaţiuni, se înscriu într-o coloană distinctă din jurnalul pentru cumpărări, iar taxa deductibilă aferentă acestora se deduce integral.
(4) Achiziţiile destinate exclusiv realizării de operaţiuni care nu dau drept de deducere, precum şi de investiţii care sunt destinate realizării de astfel de operaţiuni se înscriu într-o coloană distinctă din jurnalul pentru cumpărări pentru aceste operaţiuni, iar taxa deductibilă aferentă acestora nu se deduce.
(5) Achiziţiile pentru care nu se cunoaşte destinaţia, respectiv dacă vor fi utilizate pentru realizarea de operaţiuni care dau drept de deducere sau pentru operaţiuni care nu dau drept de deducere, ori pentru care nu se poate determina proporţia în care sunt sau vor fi utilizate pentru operaţiuni care dau drept de deducere şi operaţiuni care nu dau drept de deducere se evidenţiază într-o coloană distinctă din jurnalul pentru cumpărări, iar taxa deductibilă aferentă acestor achiziţii se deduce pe bază de pro-rata."
Asadar, daca puteti distinge exact achizitiile destinate operatiunilor taxabile de cele destinate operatiunilor netaxabile, puteti tine evidente separate si nu este cazul sa calculati pro-rata.
Daca nu puteti face aceasta distinctie atunci trebuie sa calculati pro-rata si sa faceti deudcerea TVA pentru toate achizitiile pe baza acesteia.
La achizitiil tin o evidenta:care sunt taxabile si care nu.
Firma face comert cu amanuntul, insa lunar face doar o factura pentru cei 5mp pe care ia inchiriat altei firme pentru a-si pune aparatele de joc, in rest obtine venituri doar din vanzarea marfurilor. Dar pentru inchiriere trebuie sa aiba alt cod caen? Ea are 4619.
Din tot ce mi-ati zis ar trebui sa nu ajustez TVa, pentru ca nu am dedus, si ca sa nu mai calculez pro-rata sa tin o evidenta distinta, in jurnal cu aceste operatiuni.
Va multumesc f mult pentru timpul acordat . O seara buna