Orice persoană fizică care desfăşura activităţi economice pe teritoriul României este plătitoare de impozit pe venit în condiţiile prevăzute de Legea nr. 571/2003.
Pentru înregistrarea veniturilor din activităţi independente contribuabilii vor utiliza, în funcţie de specificul activităţii şi de necesităţile proprii, aveţi nevoie de documente justificative: chitanţe, bonuri fiscale, facturi, ordine de plată, dispoziţii de plată, dispoziţii de încasare, extrase de cont etc.
Atenţie! Aveţi nevoie de casă de marcat!
Persoana fizică autorizată, titularul întreprinderii individuale şi reprezentantul întreprinderii familiale vor ţine contabilitatea în partidă simplă, conform OMFP nr. 1040/2004.
Registrele obligatorii care trebuie achiziţionate sunt: Registrul Jurnal de Încasari şi Plăţi (cod 14-1-1/b); Registrul Inventar (cod14-1-2/a) şi Registrul Unic de Control.
Veniturile şi cheltuielile se înscriu în Registrul Jurnal de Încasari şi Plăţi, conform documentele justificative în baza cărora au fost efectuate. La finalul perioadei, se calculează rezultatul, conform legislaţiei aplicabile, şi se aplică impozitul pe venit.
Orice operaţiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în evidenţa contabilă în partidă simplă, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele justificative trebuie să cuprindă următoarele elemente principale, prevăzute în structura formularelor aprobate: denumirea documentului; numele şi prenumele contribuabilului, precum şi adresa completă; numărul documentului şi data întocmirii acestuia; menţionarea părţilor care participă la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul); conţinutul operaţiunii economico-financiare, iar atunci când este necesar, şi temeiul legal al efectuării ei; datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii economico-financiare efectuate; numele şi prenumele, precum şi semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operaţiunii; alte elemente menite să asigure consemnarea completă a operaţiunilor în documente justificative. Documentele care stau la baza înregistrărilor în evidenţa contabilă în partidă simplă pot dobândi calitatea de document justificativ numai în cazurile în care furnizează toate informaţiile prevăzute în normele legale în vigoare.
Ca si obligatii fiscale sunt urmatoarele:
- 16%
- 222 lei / luna la Pensii, daca se venitul total anual depaseste ~8000 lei si titularul nu are alt CIM
- 5.5% Sanatate
Obligatia de a detine Casa de marcat nu se aplica tuturor, pentru detalii vezi Ordonanţă de urgenţă 28/1999 republicata.