Incerc sa va raspund la toate.
Nu este obligatoriu ca pretul unui produs sa evidentieze separat taxa pe valoarea adaugata pe care o cuprinde; in opinia mea afisarea pretului fara TVA este o strategie de marketing - in felul acesta poti avea impresia ca pretul e mai mic.
In schimb este obligatorie aplicarea TVA la orice produs sau serviciu pe care o firma il vinde, TVA este un impozit indirect pe consum incasat de stat. Aproape toate tarile au sub o forma sau alta aceasta taxa pe valoarea adaugata, e o sursa importanta de venit pentru bugete.
Daca nu stiati, tocmai ati aflat ca platiti inca un impozit pe care il vedeti evidentiat separat pe bonurile fiscale de la supermarket, de exemplu. Acei bani merg la bugetul de stat, nu raman la comerciant.
7 euro+TVA inseamna 8.68 euro, acesta este pretul complet al cartelei. Din ei firma incaseaza 7 euro iar 1.68 euro ii vireaza statului.
La intrebarea a doua, gasiti aici
[ link extern ] /
o explicatie din care am luat un fragment:
Cei mai mari operatori telecom din România au tarifele exprimate în euro, situaţia fiind explicată de companii prin faptul că o mare parte dintre serviciile şi echipamentele achiziţionate de la parteneri externi sau români sunt tarifate, de asemenea, în moneda europeană. Majoritatea costurilor noastre sunt în euro, iar exprimarea preţurilor în euro este un mod de a stabiliza relaţia între venituri şi cheltuieli şi de a îmbunătăţi astfel predictibilitatea rezultatelor financiare ale societăţii explica oficialii unei astfel de firme
La intrebarea a 3-a un raspuns partial aveti mai sus, iar pentru intrebarea
De ce platim in lei si nu in euro, raspunsul este ca in Romania facturile se intocmesc in lei, nu in euro, insa nimic nu interzice operatorilor economici sa isi exprime preturile in valuta cu conditia sa precizeze cursul de schimb la care se refera – cursul anuntat de BNR intr-o anumita zi; nu companiile stabilesc valoarea euro din ziua platii, nu pot fi comparati cu o casa de schimb valutar.
Nu sunt incalcari ale legii, sunt doar metode gasite de companii pentru a-si conserva veniturile.