Valoarea "epavei" se scade din despagubire conform legii (ordinul CSA nr. 14/2011). Nu puteti refuza sa o primiti, deoarece este proprietatea dumneavoastra:
Art. 50. — (...)
(2) Prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din vehicul ramase neavariate, demontabile si valorificabile, cuprinsa intre 0,1% si cel mult 25% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului. In cazul unei daune totale, daca persoana pagubita face dovada radierii din circulatie a
vehiculului avariat si a valorificarii integrale a acestuia catre o societate specializata in dezmembrarea si reciclarea vehiculelor, valoarea ramasa este cea mentionata in documentele fiscale justificative eliberate de societatea respectiva, fara a putea depasi 25% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului.(...)
(12) Despagubirile nu pot depasi:
b) cuantumul despagubirii, diferenta dintre valoarea vehiculului la data producerii accidentului si valoarea ramasa si nici limita de despagubire prevazuta in polita de asigurare RCA, in cazul unei daune totale, in situatia in care pagubitul nu face dovada repararii vehiculului, si in cazul daunelor partiale.
Daca doriti reparatia masinii si este posibila aceasta reparatie, atunci nu mai poate fi vorba de "epava". Cuantumul despagubirii nu va putea depasi valoarea autovehiculului la data producerii accidentului.
"Art. 58. — (1) Pentru stabilirea valorii vehiculelor la data producerii evenimentului asigurat, din valoarea de nou a acestora se scade uzura valorica. Prin uzura valorica se intelege acea parte din valoarea vehiculului ce se pierde prin vechime, intrebuintare sau stare de intretinere."
Ambele variante prezentate de dvs. sunt posibile, problema e ce sanse aveti sa obtineti mai mult, asta in cazul in care asiguratorul va nedreptatit prin oferta pe care v-a facut-o.
1). sa refuzati epava si sa cereti intreaga suma. In decursul timpului, au existat societati de asigurare care preluau ele epavele si despagubeau persoanele prejudiciate cu suma rezultata din calculul lor si ei vindeau acele epave colectate de la asigurati/pagubiti. ACUM, au cam renuntat la aceasta varianta, intrucat firmele de asigurari nu au in obiectul lor de activitate vanzarea de epave, ci doar plata sumelor rezultate pt. acoperirea prejudiciului rezultat din accident e circulatie, unde au ele obligatia de despagubire.
2) va veti repara masina.. Daca va decideti sa faceti acest lucru, in masura in care masina nu e facuta zob si se mai poate face acest lucru, intr-adevar, veti mai castiga ceva, insa, in nici un caz, intreaga suma achitata de dvs.Aceasta deoarece total despagubire, indiferent de varianta aleasa, nu poate depasi valoarea reala a vehiculului dvs., oricat v-ati stradfui. Si e firesc sa fie asa, ganditi-va ca ati dori sa cumparati o masina si vi s-ar cere pentru O dacie din 1990 suma unui Mercedez ultimul tip 2011. Ati cumpara-o??
Unde trebuie sa fiti dvs. atent: intrucat in lege exista trei scale de uzura, vedeti unde ati fost incadrat si de ce?? parerea unui expert tehnic auto ar fi extrem de utila in cazul dvs, sa ii spuneti exact ce masina aveti, tip, an fabricatie, elemente care ar putea sa va avantajeze, precum ultimele reparatii, inlocuiri, etc. efectuate de dvs inainte de accident.