Daca un salariat al unei institutuii decedeaza iar mama sa lucreaza in cadrul aceleiasi institutii, conform legii bugetului asigurarilor sociale, mama salariatului trebuie sa faca cerere de acordare a ajutorului de deces si pentru asigurat si pentru ea, ca ruda, sau se acorda numai un singur ajutor de deces?
Legea 284/2011
Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte, în condiţiile legii, astfel:
a)în cazul asiguratului sau pensionarului, la 2.117 lei;
b)în cazul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 1.059 lei.
Daca mama traieste, ea nu are de ce sa primeasca ajutor de deces.
Ajutorul de deces il incaseaza mama, in suma de 2117 lei, datorita faptului ca asiguratul decedat este fiul dansei, daca dansa face dovada cheltuielilor cu inmormantarea.
In cazul b) se primeste suma de 1059 lei cand apare decesul unui membru al familiei asiguratului, care nu este asigurat in sistemul de asigurari sociale(de ex. persoana fara venit care nu are contract de asigurare)
ma refer la ajutorul acordat de institutie in baza legii 284/2011:
nu trebuie platit oare de 2 ori?
o data mamei pentru ca i-a decedat ruda conform legii 284 lit b
iar in baza lit a se acorda sotiei decedatului sau chiar mamei pentru decesul asiguratului
Cand e vorba de un deces al salariatului, firma ii plateste ajutorul de deces familiei, in cuantum de 2117 lei. Firma isi recupereaza apoi banii de la stat.
Casa de pensii acorda acest ajutor doar in cazul decesului pensionarului sau decesul unui membru al familiei pensionarului ----- NU si asiguratilor.
In cazul de fata, familia primeste de la firma unde a lucrat salariatul suma de 2117 lei.