urmand link-ul acesta:
[ link extern ]
veti gasi o lista intocmita de Comisia de supraveghere a Asigurarilor cu documentele necesare in vederea infiintarii unei societati de brokeraj, cu mentiunea ca Ordinul C.S.A. nr. 3110/2004 pentru punerea in aplicare a
Normelor privind autorizarea brokerilor de asigurare si/sau de
reasigurare, despre care se face mentiune in acea lista nu mai este in vigoare si a fost inlocuit de Ordinul C.S.A.15/2010, al carui text il veti regasi la sectiunea Legislatie a site-ului Comisiei de supraveghere a Asigurarilor:
[ link extern ]
Pentru edificare, va redau mai jos cateva prevederi ale Ordinului C.S.A. sus-mentionat:
În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare ca broker de asigurare şi/sau de reasigurare, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie persoană juridică română în a cărei denumire să fie cuprinsă în mod obligatoriu sintagma "broker de asigurare", "broker de asigurare-reasigurare" sau "broker de reasigurare", după caz, în limba română ori într-o limbă de largă circulaţie şi să nu inducă în eroare publicul;
b) să aibă un capital social subscris şi vărsat în formă bănească, a cărui valoare nu poate fi mai mică de 25.000 lei;
c) să aibă în vigoare un contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil pe întregul teritoriu al României, cu o limită minimă de acoperire de 1.121.000 euro/ eveniment şi o sumă agregată de 1.700.000 euro pe an, fără franşiză; contractul de asigurare de răspundere civilă profesională trebuie să conţină clauze minime obligatorii, conform anexei nr. 6;
d) să aibă ca obiect de activitate numai activitatea de broker de asigurare şi/sau de reasigurare, cu excepţia prevăzută la art. 35 alin. (19) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
e) să aibă sediu social, destinat exclusiv desfăşurării activităţii pentru care a fost autorizat, unde se va transmite şi se va primi corespondenţa de la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi de la alte instituţii sau autorităţi, sediu la care să fie prezent în permanenţă un angajat al brokerului, în cadrul programului zilnic de lucru, comunicat la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, şi care să îndeplinească următoarele condiţii:
1. sediul social şi punctele de lucru să aibă o dotare tehnică adecvată, care să asigure buna desfăşurare a activităţii de intermediere în asigurări;
2. tehnica de calcul trebuie să cuprindă: calculatoare şi software, imprimante, conexiuni internet, telefon, fax, care să permită gestionarea poliţelor;
3. suprafaţa sediului social să nu fie mai mică de 15 m2, acesta să nu fie situat la subsolurile clădirilor, cu excepţia clădirilor de birouri tip centru de afaceri, şi să permită amplasarea mobilierului de birou, tehnicii de calcul, depozitarea şi arhivarea documentelor;
4. spaţiul trebuie să fie dotat cu mobilier de birou - birouri de lucru, fişete, mobilier de depozitare;
f) din documentele prezentate să rezulte că nu este şi nu va fi acţionar ori asociat direct sau indirect al unui asigurător, reasigurător, al unui agent de asigurare ori de reasigurare şi că nu are şi nu va avea ca acţionar sau asociat direct sau indirect ori ca administrator un asigurător, reasigurător, un agent de asigurare ori de reasigurare sau conducătorul unui agent de asigurare persoană juridică;
g) asociaţii ori acţionarii semnificativi, conducătorii executivi şi administratorii să nu aibă cazier judiciar pentru infracţiuni contra patrimoniului sau infracţiuni prevăzute în legislaţia financiar-fiscală şi cazier fiscal; în situaţia în care au desfăşurat activitate de intermediere în asigurări să nu fi fost radiaţi din Registrul intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări din motive imputabile acestora;
h) conducătorii executivi să aibă studii superioare şi o experienţă de cel puţin 2 ani într-o funcţie de conducere operativă în domeniul asigurărilor sau de cel puţin 4 ani într-o funcţie de conducere operativă în domeniul financiar-bancar şi/ori al pensiilor private; această prevedere se aplică şi administratorilor, atunci când aceştia au atribuţii similare conducerii executive. Prin funcţie de conducere operativă se înţelege inclusiv funcţia de şef de serviciu/compartiment a cărui activitate este relevantă pentru specificul domeniului asigurărilor sau cel financiar-bancar, precum şi funcţia de director de agenţie sau de sucursală a unei entităţi care operează în aceste domenii;
i) administratorii să nu fie angajaţi ai societăţilor de asigurare şi/sau de reasigurare pe perioada mandatului la brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare;
j) conducătorii executivi şi administratorii să aibă o bună reputaţie, onestitate şi probitate morală;
k) conducătorii executivi să nu deţină aceeaşi funcţie la o altă persoană juridică română sau străină, după obţinerea autorizaţiei de funcţionare ori după aprobarea de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, precum şi în timpul exercitării funcţiei la brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare, cu excepţia domeniului privind pregătirea profesională a intermediarilor în asigurări;
l) conducătorii executivi să aibă contract de muncă/management şi administratorii să aibă contract de administrare/mandat, după caz, cu brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare;
m) să achite o taxă de autorizare de 5.000 lei.
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor evaluează, pentru fiecare persoană nominalizată în calitate de conducător executiv şi/sau administrator, dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute mai sus, luând în considerare informaţiile legate de activitatea, experienţa şi reputaţia persoanei în cauză, precum şi orice alte circumstanţe relevante.
În sensul acestor prevederilor vor fi avute în vedere, pentru ultimii 10 ani, în măsura în care prezintă relevanţă, situaţii cum ar fi:
a) persoana respectivă se află ori s-a aflat în conflict cu o autoritate de supraveghere din domeniul asigurărilor sau financiar-bancar ori al pensiilor private din România sau din străinătate, a fost sancţionată sau i s-a respins ori i s-a retras o autorizaţie sau aprobare de către o asemenea autoritate ori s-a aflat în altă situaţie care prin aspectele relevate ar putea avea efecte negative asupra imaginii ori activităţii brokerului la care persoana în cauză este desemnată cu responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere;
b) persoana a exercitat, fără aprobarea autorităţii menţionate la lit. a), o funcţie pentru care, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea obţinerii unei astfel de aprobări;
c) în exercitarea unei funcţii de administrare şi/sau de conducere a unui asigurător ori intermediar în asigurări şi/sau în reasigurări ori a unei sucursale a unui asigurător sau intermediar în asigurări şi/sau în reasigurări străin, persoana nu a participat la adoptarea şi/sau aplicarea unor decizii privind activitatea acestuia, prin care s-a urmărit satisfacerea unor interese individuale ori de grup;
d) intermediarul în asigurări şi/sau în reasigurări unde a activat nu a depus la un asigurător sau la un reasigurător sumele încasate cu titlu de prime de asigurare sau de reasigurare, în perioada în care persoana a exercitat funcţia de administrare şi/sau de conducere sau orice altă funcţie la intermediarul în cauză;
e) entităţile la care persoana respectivă exercită sau a exercitat responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere ori la care este sau a fost acţionar semnificativ ori asociat s-au aflat în conflict cu vreo autoritate din România ori din străinătate, însărcinată cu supravegherea în domeniul asigurărilor sau financiar-bancar, au fost supuse vreunei sancţiuni dispuse de o asemenea autoritate sau aceasta le-a refuzat ori le-a retras o autorizaţie;
f) persoana a făcut sau face obiectul unor proceduri penale.