Acest week-end, a avut loc mult asteptata Conferinta: "Malpraxisul medical - Metode alternative de rezolvare a conflictelor din domeniul medical".
Tematica interesanta (implicatii medicale si implicatii juridice in cazurile de malpraxis), cat si discursurile invitatilor, au facut ca aceasta initiativa sa se incheie cu rezultate pozitive si optimiste, pentru specialistii din domeniul medical, mediere si domeniul asigurarilor.
Malpraxis-ul a fost abordat atat din perspectiva pacientului, medicului cat si al companiei de asigurari.
Realitatea anului 2012, este faptul ca din ce in ce mai multi pacienti isi cunosc drepturile si ca atare actioneaza in consecinta.
Reprezentantii Colegiului Medicilor au aratat ca se confrunta cu un volum mare de sesizari si ca in masura disponibilitatii specialistilor si expertilor incearca sa solutioneze sesizarile primite, conform atributiilor. Implicarea Medicului reclamat pentru malpraxis, este analizata doar prin prizma prevederilor Codului Deontologic medical al CMR si nicidecum CMR nu ia decizii in privinta prejudiciului produs prin malpraxis, asa cum este el definit de Legea 95/2006.
In privinta raspunderii penale sau civile a medicului se pronunta organele abilitate si instanta, decizia CRM constituind doar o proba extrajudiciara.
Exista o mare deschidere atat din partea medicilor cat si din partea pacientilor, ca aceste conflicte ocazionate de malpraxis, sa se rezolve prin mediere.
Bineinteles, aici intervin societatile de asigurare care nu pot despagubi pacientul decat intre limitele a 12.000 euro-64.000 euro, urmand ca pentru restul de suma, care depaseste incadrarea mentionata, sa raspunda unitatea medicala in solidar cu medicul.
Din pacate, desi piata asigurarilor de malpraxis a depasit 75.000.000 euro, anul trecut s-au acordat despagubiri numai in 5 cazuri de malpraxis, intrucat despagubirea se acorda numai in urma obtinerii unei hotarari judecatoresti, definitive si irevocabile. Una dintre spetele prezentate de catre Asociata pacientilor din Romania, inca nu a fost finalizata, dupa 7 ani de instanta, iar pacientul intre timp a si decedat. Ceea ce este imbucurator pentru pacienti cat si pentru medici au fost in schimb cele peste 700 de cazuri solutionate prin mediere.
Pacientul si-a atins scopul de a primi despagubirea solicitata (fara implicarea companiei de asigurari) iar medicul a salvat imaginea, timpul si stresul aferent.
Au fost prezentate situatii in care poate aparea malpraxis-ul, in neurologie, urologie, medicina de laborator, stomatologie, in traumatismele suferite in urma accidentelor rutiere dar si in medicina muncii.
Interesanta a fost si expunerea dnei. Presedinte a Asociatiei Nationale a Mediatorilor din Franta, in solutionarea cazurilor de malpraxis medical, prin mediere.
Deasemenea, o initiativa de aplaudat este si prezentarea detaliata a institutiei "Avocatul medicului", institutie care a fost creata anul acesta in luna martie, si care se doreste a fi, un prim pas in apararea drepturilor medicilor, impotriva abuzurilor de orice gen (sesizari nefondate pentru malpraxis, linsajele mediatice, etc).
O alta propunere care are sustinerea medicilor, este si introducerea legislatiei de drept medical in programa studentilor la medicina, tocmai in idea de a educa viitorii medici si in acest sens.
Concluzia finala, este ca medierea functioneaza in domeniul medical, in primul rand pentru ca timpul alocat solutionarii conflictului este infinit mai scurt decat pe calea formala, medicul este deschis la dialog tocmai pentru a isi proteja imaginea, iar pacientul doreste repararea prejudiciului cat mai curand posibil de la consumarea vatamarii.
Felicitari organizatorilor, partenerilor cat si simpatizantilor medierii in cazurile de malpraxis.
Cel mai recent răspuns:
Crissa C , Consilier juridic
21:28, 16 Decembrie 2012