Pentru raspuns concret solicitati cartea tehnica a imobilului ,care trebuie sa contina inclusiv documentele de garantie pentru lucrarile executate
In cazul prestarilor de servicii, informatiile privind termenul de garantie trebuie sa cuprinda categoria calitativa a serviciului, dupa caz, timpul de realizare, termenul de garantie si postgarantie, preturile si tarifele, riscurile previzibile si, dupa caz, alte documente prevazute expres de lege.
Codul civil prevede raspunderea pentru calitatea constructiei:
Art. 1483. - Daca, in curs de 10 ani, numarati din ziua in care s-a ispravit cladirea unui edificiu sau facerea unui alt lucru insemnator, unul ori altul se darama in tot ori in parte, sau ameninta invederat daramarea, din cauza unui viciu de constructie sau a pamantului, intreprinzatorul si arhitectul raman raspunzatori de daune.
Legea 10/1995 privind calitatea in constructii prevede:
Art. 29. - Proiectantul, specialistul verificator de proiecte atestat, fabricantii si furnizorii de materiale si produse pentru
constructii, executantul, responsabilul tehnic cu executia atestat, dirigintele de specialitate, expertul tehnic atestat raspund
potrivit obligatiilor ce le revin pentru viciile ascunse ale constructiei, ivite intr-un interval de 10 ani de la receptia lucrarii,
precum si dupa implinirea acestui termen, pe toata durata de existenta a constructiei, pentru viciile structurii de rezistenta
rezultate din nerespectarea normelor de proiectare si de executie in vigoare la data realizarii ei.
In ce priveste viciile aparente ale lucrarii, care nu pot fi reclamate dupa receptie (predare-primire), se angajeaza raspunderea antreprenorului numai daca s-a stabilit un termen de garantie. In acest sens, Legea 10/1995 prevede:
Art. 23. - Executantul lucrarilor de constructii are urmatoarele obligatii principale:
................................
k) remedierea, pe propria cheltuiala, a defectelor calitative aparute din vina sa, atat in perioada de executie, cat si in perioada de garantie stabilita potrivit legii;
Garantiile se acorda pentru orice fel de constructie si instalatiile aferente acesteia, indiferent de forma de proprietate a investitorului sau de destinatia constructiei.
Garantiile se acorda si pentru lucrarile de montaj utilaje, echipamente si instalatii tehnologice la cladirile noi,
dar si la cladirile deja existente, cu ocazia reparatiilor capitale, consolidarilor, modificarilor, extinderilor, modernizarilor, retehnologizarilor.
Prin contractele care se incheie intre executant si beneficiar
este obligatorie inscrierea clauzelor referitoare la nivelul de calitate al constructiilor si la garantiile materiale acordate de catre executant.
Garantia se acorda pe o perioada determinata stabilita intre executant si beneficiarul lucrarilor de constructii-montaj si se constituie cu scopul crearii unor disponibilitati banesti necesare pentru acoperirea unor eventuale reclamatii de calitate care ar putea interveni intre data receptiei provizorii si data receptiei definitive a lucrarilor.
De regula, garantiile se acorda sub forma de procente aplicate asupra valorii lucrarilor executate, cuprinse in situatiile de lucrari intocmite lunar sau pe fiecare stadiu de executie.
Executantul lucrarilor de constructii are drept obligatie principala remedierea, pe propria cheltuiala, a defectelor calitative aparute din vina sa, atat in perioada de executie cat si in perioada de garantie stabilita.
Garantia
se acorda pe fiecare stadiu de executie, indiferent de procentul de realizare al lucrarilor efectuate asa cum sunt consemnate in situatiile de lucrari receptionate pe etape de executie: receptia la terminarea lucrarilor, receptia la punerea in functiune a capacitatilor de productie, receptia finala si receptia definitiva.