1. Fiind in somaj indemnizat puteti beneficia de concedii medicale, concediu de maternitate (sarcina si lauzie = pre si postnatal = 126 de zile) si apoi de concediu crestere copil (CCC).
2. Certificatele medicale le duceti la Agentia de Somaj care le calculeaza si le plateste.
3. Cererea pentru CCC o faceti catre Agentia de Somaj iar actele le depuneti la Primaria de care apartineti cu domiciliul.
4. Concediile medicale, concediul de maternitate si CCC suspenda perioada de somaj care se reia, de unde a ramas, dupa expirarea fiecaruia din aceste concedii.
5. Din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca:
Art. 41.
(1) Persoanele care beneficiazã de indemnizaţie de şomaj au urmãtoarele obligaţii:
...
e) sa instiinteze in scris agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrate aparitia starii de incapacitate temporara de munca si datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, in termen de 24 de ore de la data acordarii concediului medical. In situatia in care aparitia starii de incapacitate temporara de munca a intervenit in zile declarate nelucratoare sau implinirea termenului de 24 de ore se realizeaza in zile declarate nelucratoare, persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj au obligatia de a instiinta agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrate, in prima zi lucratoare.
Art. 45.
(1) Suspendarea plãţii indemnizaţiilor de şomaj acordate beneficiarilor are loc dupã cum urmeazã:
...
g) pe perioada acordãrii indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de muncã, a indemnizaţiei de maternitate şi a indemnizaţiei pentru creşterea copilului pânã la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv de 3 ani în cazul copilului cu handicap;
...
(5) Perioada de suspendare a indemnizatiei de somaj pe perioada acordarii indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, prevazuta la alin. (1) lit. g), face parte din perioada de acordare a indemnizatiei de somaj in situatia in care nu este indeplinita obligatia prevazuta la art. 41 alin.(1) lit. e).
6. Din Normele de aplicare a Legii 76/2002:
Art. 20.1
(1) Obligatia prevazuta la art. 41 alin. (1) lit. e) din lege se considera indeplinita in situatia in care instiintarea in scris cu privire la aparitia starii de incapacitate temporara de munca in cazul persoanei beneficiare de indemnizatie de somaj se realizeaza prin transmiterea, in termen de 24 de ore de la data acordarii concediului medical, a unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte seria si numarul certificatului de concediu medical, data acordarii acestuia, numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, datele de identificare ale persoanei careia i s-a eliberat certificatul de concediu medical si adresa la care aceasta persoana va locui pe perioada valabilitatii concediului medical.
(2) Declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (1) se poate transmite prin una dintre urmatoarele modalitati de comunicare: fax, posta, e-mail sau prin depunerea acesteia la agentia pentru ocuparea fortei de munca unde este inregistrata persoana beneficiara de indemnizatie de somaj, in numele acestei persoane, de catre un membru de familie sau, dupa caz, de catre o alta persoana.
(3) Termenul de 24 de ore de la data acordarii concediului medical prevazut la art. 41 alin. (1) lit.e) din lege si la alin. (1) din prezentul articol se indeplineste la sfarsitul zilei urmatoare datei in care s-a acordat concediul medical, in situatia in care aceasta nu este declarata zi nelucratoare, sau in prima zi lucratoare, in situatia in care acordarea concediului medical s-a realizat in zilele declarate nelucratoare, sau la implinirea termenului.
7. Tot din Legea 76/2002:
Art. 39.
(1) Indemnizaţia de şomaj se acordã şomerilor prevãzuţi la art. 17 alin. (1), pe perioade stabilite diferenţiat, în funcţie de stagiul de cotizare, dupã cum urmeazã:
a) 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin un an;
b) 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 5 ani;
c) 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.
(2) Cuantumul indemnizaţiei de şomaj prevãzute la alin. (1) este o sumã acordatã lunar şi în mod diferenţiat, în funcţie de stagiul de cotizare, dupã cum urmeazã:
a) 75% din valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data stabilirii acestuia, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an;
b) suma prevãzutã la lit. a) la care se adaugã o sumã calculatã prin aplicarea asupra mediei salariului de bazã lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferenţiate în funcţie de stagiul de cotizare.
(3) Cotele procentuale diferenţiate în funcţie de stagiul de cotizare, prevãzute la alin. (2) lit. b), sunt:
a) 3% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 3 ani;
b) 5% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 5 ani;
c) 7% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 10 ani;
d) 10% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 20 de ani.
8. Indicatorul social de referinta, in vigoare = 500 lei.
9. Actele necesare pentru inregistrarea la Agentia de Somaj:
a. Actul de identitate, in original si copie;
b. Actele de studii si de calificare, in original si copie;
c. Adeverinta medicala din care sa rezulte ca persoana este clinic sanatoasa sau apta de munca ori ca are eventuale restrictii medicale;
d. Actele eliberate de organele financiar teritoriale, din care sa rezulte ca persoana nu realizeaza venituri sau ca realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca in vigoare;
e. Carnetul de munca, in original si copie (daca aveti);
f. Adeverinta de vechime pentru perioada 01.01.2011 pana in prezent, eliberata de angajator;
g. Adeverinta tip (Anexa 26) pentru somaj, eliberata de angajator;
h. Decizia de incetare a contractului individual de munca (original si copie).
10. Actele pentru CCC se depun la Primarie si sunt urmatoarele:
- copia actului de identitate al solicitantului si a certificatului de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul de catre persoana care primeste documentele;
- adeverinta eliberatã de agenţia teritorialã pentru ocuparea forţei de muncã;
- adeverinta tip eliberata de angajator privind veniturile realizate;
- dovada privind suspendarea activitatii pentru perioada in care se solicita concediul pentru cresterea copilului;
- Cel mai bine este sa mergeti la Primarie sa luati lista cu actele necesare care se potrivesc situatiei dvs.
11. In urma schimbarii numelui si a domiciliului veti prezenta noile acte la Agentia de Somaj si la Primarie care vor depune dosarele la institutiile similare de care veti apartine cu noul domiciliu.