Buna seara!
Lucrez la o Societate care are un caz de deces al unui angajat. Acest angajat era in concediu medical de 14 luni la momentul decesului. Una dintre fiicele acestuia a fost angajata societatii noastre, in prezent are contractul de munca suspendat pentru cresterea copilului pana la doi ani pana la 17.05.2013. Aceasta a solicitat de la noi ajutorul de deces deoarece casa pensiilor a spus ca decedatul nu era pensionar si a indrumat-o spre noi. Angajatorul meu este obligat sa acorde ajutorul de deces rudelor decedatului ( 2117 lei pentru 2012 ? ). Decedatul are 5 copiii. De unde stim ca ceilalti nu vor solicita si ei acest ajutor la firmele unde sunt angajati? Am inteles ca si ei pot solicita si pot primi 50%, sau nu am inteles eu bine??????? Va rog respectuos sa ma ajutati, sunt putin depasita de situatie! Suma este deductibila din CAS?
ASTEPT UN RASPUNS, VA MULTUMESC!
Platiti dvs. ajutorul de deces de 2117 lei pe baza actelor mentionate mai jos. Nu uitati sa scrieti ACHITAT conform art.118.
Treceti ajutorul in declaratia 112, se scade din CAS.
HG nr. 257 - normele de aplicare a Legii pensiilor nr. 263/2010:
ART. 107
În sistemul public de pensii se acordã ajutor de deces, în cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.
ART. 108
În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achitã unei singure persoane, care dovedeşte cu documente cã a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, dupã caz:
a) soţul supravieţuitor;
b) copilul;
c) pãrintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare altã persoanã.
ART. 109
(1) Dovada cã au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu înscrisuri doveditoare în acest sens, inclusiv cu declaraţie pe propria rãspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin excepţie de la alin. (1), în cazul persoanelor prevãzute la art. 108 lit. f), dovada cã au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin înscrisuri doveditoare în acest sens sau prin declaraţie pe propria rãspundere autentificatã.
ART. 110
În înţelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a) soţul/soţia;
b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial ori cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstã de pânã la 18 ani sau, dacã îşi continuã studiile, pânã la terminarea acestora, fãrã a depãşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncã, indiferent de vârstã, dacã şi-au pierdut capacitatea de muncã înaintea vârstelor menţionate;
c) pãrinţii şi bunicii oricãruia dintre soţi.
...
ART. 113
Ajutorul de deces se acordã, dupã caz, pe baza urmãtoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original şi copie);
c) act de identitate al solicitantului (original şi copie);
d) acte de stare civilã ale solicitantului, din care sã rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupã caz, actul care atestã calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
e) dovada cã solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurãrilor sociale, prin care se atestã boala care l-a fãcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstã de peste 18 ani (original);
g) adeverinţã care sã certifice cã, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsã între 18 şi 26 de ani urma o formã de învãţãmânt organizatã potrivit legii (original).
ART. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la plãtitorii acestui drept de asigurãri sociale, prevãzuţi la art. 129 din lege.
(2) Ajutorul de deces se achitã în termen de 24 de ore de la solicitare de un singur plãtitor şi nu se deconteazã din bugetul asigurãrilor sociale de stat decât la nivelul ajutorului de deces prevãzut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.
...
ART. 117
(1) În cazul în care sumele cu titlu de contribuţie de asigurãri sociale datorate lunar bugetului de asigurãri sociale de stat sunt mai mici decât sumele cu titlu de ajutor de deces, pe care, potrivit legii, angajatorii le achitã direct asiguraţilor, plãtitorii depun la casele teritoriale de pensii sau la casele de pensii sectoriale, dupã caz, cerere pentru recuperarea din bugetul asigurãrilor sociale de stat a diferenţei respective, împreunã cu documentaţia justificativã.
(2) Casele teritoriale de pensii sau casele de pensii sectoriale, dupã caz, pe raza cãrora se aflã sediul plãtitorului, verificã documentaţia şi dispun plata sumelor datorate din bugetul asigurãrilor sociale de stat.
ART. 118 Dupã efectuarea plãţii ajutorului de deces, plãtitorul are obligaţia de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza cãruia se solicitã ajutorul de deces, menţiunea "ACHITAT", data, semnãtura şi ştampila.
Ajutor deces
danra
Buna seara,
Sotul meu a decedat si era angajat. Si eu sunt angajata. Pot beneficia de ajutorul de deces in suma de 2681 lei acordat de stat? Daca da, unde ... (vezi toată discuția)