Am tot cautat si nu reusesc sa ma lamuresc in legatura cu aceasta intrebare: Cursul de legislatie rutiera pt mopede facut inainte de 2013, inlocuieste categoria AM sau trebuie sa dau examen pt categoria AM ?.
Conform norme in vigoare pentru a putea conduce in conditii legale mopede este necesar ca utilizatorul sa detina permis auto care sa ii permita conducerea pe drumurile publice de autovehicule sau motociclete
in romania totul ce depinde de guvern este furt cu acte in regula de exemplu pe cei care conduceau mopede ii fura de permis legea spune ca toate se preschimba ei bine acestea nu uitativa ce ne mai miram de restu de taxe auto si altele
Prin Legea nr. 203/9 noiembrie 2012, pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, mopedul este calificat juridic ca fiind un autovehicul (art.6 pct.6 si 21), iar, pentru a conduce pe drumurile publice un autovehicul, conducătorul acestuia trebuie să posede permis de conducere corespunzător (art. 20 alin.1).
Situatia juridică a celor care au dobândit, anterior datei de 12 noiembrie 2012 (data publicării legii în Monitorul Oficial), dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice, nu este clarificată, raportata la prevederile Directivei 2006/126/CE, cu atât mai mult cu cât nu sunt precizate niciun fel de măsuri tranzitorii în noua lege, pentru această categorie de persoane.
Legea nr. 203/2012 transpune anumite prevederi din Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (reformată), fiind transpusă inclusiv prevederea art. 13 din Directiva sus-mensionată.
Iar art. 13 alin.2 din Directivă prevede următoarele: ”niciun drept de conducere acordat înainte de 19 ianuarie 2013 nu este retras sau restrâns în vreun fel prin dispozitiile prezentei directive”.
Si dacă raportăm această prevedere la considerentul (5) din preambulul Directivei, care spune că: ”prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere drepturilor de conducere existente care au fost acordate sau obtinute înainte de data aplicării sale”, ajungem la concluzia că situatia juridică a celor care au dobândit, anterior, dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice este contrară dreptului U.E., desi prevederile Directivei sunt suficient de clare si de precise pentru a produce efect direct în România începând cu data de 19 ianuarie 2013.
De altfel, art. 16 alin.2 din Directivă precizează că ”Statele membre aplică aceste dispozitii de la 19 ianuarie 2013”.
Merită mentionat faptul că obligatia conducătorului de moped de a detine asupra lui certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutieră, alături de actul de identitate si de certificatul mopedului, ne indică faptul că, de facto, orice conducător de moped care a absolvit acele cursuri, atestate prin certificat, era considerat a detine un permis de conducere echivalent al pemisului de conducere instituit prin această nouă reglementare pentru categoria AM.
Coroborând articolul 16 alin.2 cu articolul 13 alin.2) si cu faptul că legea internă română (203/2012) este lacunară cu privire la situatia juridică a celor care au posedat, de facto, echivalentul unui permis de conducere AM, ce urmează a fi instituit în România în urma obligatiilor impuse de Directiva 2006/126/CE, rezultă obligatia impusă autoritătilor statelor membre de a interpreta legea internă în lumina dispozitiilor de drept secundar unional, respectiv dispozitiile, mai sus mentionate, ale Directivei 2006/126/CE si de a conferi, în baza acestor dispozitii, permise de conducere AM tuturor conducătorilor de mopede care detin certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutieră anterior datei intrării în vigoare a Legii nr. 203/2012.