Va rog sa ma ajutati intr-o problema pe care nu au reusit sa ma lamureasca nici una din extrem de stufoasele legi pe care le-am citit. In societatea la care lucrez se cere angajatilor sa se depuna doua dosare (unul pentru deducerea personala si unul pentru coasigurati) cu exact aceleasi acte justificative (declaratii pe propria raspundere ca nu detin pamant, un desfasoara anumite activitati, copii dupa actele personale ale asiguratului si ale coasiguratului - intretinutului,adeverinta de venit de la ANAF, etc.). Intrebarea mea este daca exista vreo reglementare legala in acest sens sau ar fi suficient ca firma sa pretinda un singur set de documente? Cu stima, Cristina Faur
Sigur ca exista reglementari legale. Oricum, toate documentele angajatului trebuie sa fie adunate in dosarul de personal, nu vad de ce ar fi in acel dosar mai multe copii ale aceluiasi document. Dar e optiunea celor de la resurse umane.
Pentru deducerea personala, HG nr.44/2004 - norme de aplicare a Codului fiscal:
100. Pentru stabilirea deducerii personale la care are dreptul, contribuabilul va depune la plătitorul de venituri din salarii o declaraţie pe propria răspundere, care trebuie să cuprindă următoarele informaţii:
- datele de identificare a contribuabilului care realizează venituri din salarii (numele şi prenumele, domiciliul, codul numeric personal);
- datele de identificare a fiecărei persoane aflate în întreţinere (numele şi prenumele, codul numeric personal).
În ceea ce priveşte copiii aflaţi în întreţinere, la această declaraţie contribuabilul care realizează venituri din salarii va anexa şi adeverinţa de la plătitorul de venituri din salarii a celuilalt soţ sau declaraţia pe propria răspundere a acestuia că nu beneficiază de deducere personală pentru acel copil.
101. Declaraţia pe propria răspundere a persoanei aflate în întreţinere, cu excepţia copilului minor, trebuie să cuprindă următoarele informaţii:
- datele de identificare a persoanei aflate în întreţinere, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
- datele de identificare a contribuabilului care beneficiază de deducerea personală corespunzătoare, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
- acordul persoanei întreţinute ca întreţinătorul să o preia în întreţinere;
- nivelul şi natura venitului persoanei aflate în întreţinere, inclusiv menţiunea privind suprafeţele de teren agricol şi silvic deţinute, precum şi declaraţia afirmativă sau negativă cu privire la desfăşurarea de activităţi de: cultivare a terenurilor cu flori, legume şi zarzavat în sere, în solarii amenajate şi în sistem irigat; cultivare a arbuştilor şi plantelor decorative, ciupercilor; exploatare a pepinierelor viticole şi pomicole;
- angajarea persoanei întreţinute de a comunica persoanei care contribuie la întreţinerea sa orice modificări în situaţia venitului realizat.
Declaraţiile pe propria răspundere depuse în vederea acordării de deduceri personale nu sunt formulare tipizate.
102. Contribuabilul va prezenta plătitorului de venituri din salarii documentele justificative care să ateste persoanele aflate în întreţinere, cum sunt: certificatul de căsătorie, certificatele de naştere ale copiilor, adeverinţa de venit a persoanei întreţinute sau declaraţia pe propria răspundere şi altele. Documentele vor fi prezentate în original şi în copie, plătitorul de venituri din salarii păstrând copia după ce verifică conformitatea cu originalul.
Pentru coasigurat - Ordinul 617/2007 - pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv asigurat fara plata contributiei:
ART. 20
(1) Dovada calitãţii de asigurat în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate se realizeazã printr-un document justificativ - adeverinţã, eliberat de CAS, potrivit fiecãrei categorii de persoane, pe baza urmãtoarelor documente:
a) pentru copiii în vârstã de pânã la 18 ani, cu act de identitate sau certificat de naştere, dupã caz;
b) pentru tinerii cu vârsta cuprinsã între 18 şi 26 de ani: act de identitate, declaraţie pe propria rãspundere din care sã rezulte cã nu realizeazã venituri din muncã, un document din care sã rezulte cã au calitatea de elev sau student;....
d) pentru soţul, soţia şi pãrinţii aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate: act de identitate, documente care sã ateste relaţia de rudenie sau cãsãtoria cu persoana asiguratã, declaraţie pe propria rãspundere din care sã rezulte cã nu realizeazã venituri proprii, precum şi o declaraţie pe propria rãspundere a persoanei asigurate prin care aceasta declarã cã are în întreţinere persoana respectivã;......
(2) Asiguratul are obligaţia de a anunţa în termen de 15 zile calendaristice medicul de familie şi CAS despre orice schimbare care poate conduce la modificarea condiţiilor de dobândire a calitãţii de asigurat fãrã plata contribuţiei......
ART. 22
(1) Persoanele care au calitatea de salariat, precum şi coasiguraţii acestora vor putea face dovada calitãţii de asigurat pe baza adeverinţei prevãzute la art. 20 alin. (1) sau cu adeverinţa eliberatã de angajatori, al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 1^1. Termenul de valabilitate a adeverinţei eliberate de angajatori este de 3 luni de la data emiterii.......