Buna ziua. Problema mea este ca a trebuit sa fac reevaluarea cladirilor la sfarsitul anului. In urama acestei evaluari , valoarea cladirilor s-a marit . Cum inregistrez in contabilitate aceste cresteri? Va multumesc !
Plusurile de valoare rezultate din reevaluarea activelor nu au, de regula, caracter de
profituri. Din acest motiv, aceste sume nu sunt repartizabile actionarilor si se vor
mentine ca rezerve in societate.
Diferenta pozitiva aparuta in urma unei reevaluari va fi inregistrata in contul 105
„Rezerve din reevaluare”, daca anterior nu s-a constatat un minus de valoare.
Diferenta negativa aparuta in urma unei reevaluari va diminua rezerva constituita
anterior inregistrata in contul 105 „Rezerve din reevaluare”, daca anterior s-a inregistrat
un plus de valoare. Eventuala diferenta ramasa neacoperita se va inregistra la cheltuieli.
Diferenta pozitiva din reevaluare constatata in urma unui minus de valoare inregistrat
in conturile de cheltuieli, se va inregistra sub forma unui venit care sa compenseze
acea cheltuiala, iar eventuala diferenta ramasa se va inregistra in contul 105 „Rezerve
din reevaluare”.
Societatea ALFA S.A. detine un teren la costul de 40.000 lei. In urma reevaluarii acestuia, s-a stabilit o valoare a terenului la nivelul sumei de 55.000 lei.
Inregistrarea contabila care se impune este:
2111 105
„Terenuri“ „Rezerve din reevaluare“
15.000 lei 15.000 lei
Daca in acest caz, ca urmare a celei de-a doua reevaluari, s-a determinat o valoare
aferenta terenului de numai 35.000 lei, se va inregistra:
105 2111
„Rezerve din reevaluare“ „Terenuri“
6813 2911
„Cheltuieli de exploatare „Ajustari pentru deprecierea
privind ajustarile pentru terenurilor si amenajarilor
deprecierea imobilizarilor“ de terenuri“ 15.000 lei
5.000 lei 15.000 lei
5.000 lei
Operatiunea de reevaluare poate fi impusa prin acte normative sau poate fi dispusa
de administratorul societatii, ori de cate ori acesta constata ca au avut loc modificari
semnificative in valoarea activelor.
Atentie! Notiunea de fonduri proprii are o sfera de cuprindere mai redusa in
prezent. Pentru cazurile in care se prevad evenimentele ulterioare care pot genera
riscuri sau cheltuieli, societatile vor constitui sau vor suplimenta fondurile de rezerva
prin repartizarea unei parti din rezultatul erercitiului incheiat.
Webinar: Fiscalitate și digitalizare în 2025. Ce știm și ce urmează?
ACCA, cea mai mare asociație internațională în domeniul financiar-contabil, vă invită să participați la un eveniment gratuit destinat profesioniștilor care doresc să afle cele mai recente noutăți legate de sistemul fiscal din România.
În cadrul webinarului, care va avea loc pe 26 februarie la ora 10:00, Delia Cataramă, Tax Partner Viboal FindEx, va aborda principalele modificări fiscale aplicabile în 2025 companiilor, cu focus pe impactul asupra profitabilității și cash-flow-ului acestora.