Daca nu mai au activitate ar trebui sa va concedieze prin desfiintarea postului (art.65 din Codul muncii) si astfel veti beneficia de indemnizatie de somaj.
Ca sa ve treca pe post de portar e nevoie de modificarea contractului individual de munca printr-un act aditional care trebuie semnat si de dvs., altfel nu este valabil.
Luati legatura cu ITM, Corpul de control, si vedeti daca rezolvati ceva. Daca nu, aveti si posibilitatea sa actionati in judecata pe angajator, la Tribunalul din judetul unde domiciliati sau aveti resedinta. Litigiile de munca sunt scutite de taxe dar e bine totusi sa consultati un avocat.
Pentru un raspuns cat mai la obiect aveam nevoie de mai multe date, exemplu:
1) care este situatia financiara a firmei respective (daca este in lichidare, imposibilitate de plata, insolventa etc.);
2) pentru a va trimite in somaj, ma refer ca cel pe baza de ordonanta, este necesar sa fie intocmit un dosar pentru toti angajatii propusi pt. acest dosar sunt nevoie de mai multe documente si demersuri care nu cred ca managerul / patronul este dispus sa le faca;
3) nu stiu ce clauze sunt incluse in CCM privind disponibilizarile in cadrul firmei dvs.
Drepturile angajaţilor sunt prevăzute în Codul Muncii, art. 6 - 7 şi art. 35, 37 – 38. Astfel: Orice salariat care prestează o muncă beneficiază de condiţii de muncă adecvate activităţii desfăşurate, de protecţie socială, de securitate şi sănătate în muncă, precum şi de respectarea demnităţii şi a conştiinţei sale, fără nici o discriminare.
Conform art. 39, SALARIATUL are, în principal, următoarele drepturi: 1. dreptul la salarizare pentru munca depusă; 2. dreptul la repaus zilnic şi săptămânal; 3. dreptul la concediu de odihnă anual; 4. dreptul la egalitate de şanse şi de tratament; 5. dreptul la demnitate în muncă; 6. dreptul la securitate şi sănătate în muncă; 7. dreptul la acces la formarea profesională; 8. dreptul la informare şi consultare; 9. dreptul de a lua parte la determinarea şi ameliorarea condiţiilor de muncă şi a mediului de muncă; 10. dreptul la protecţie în caz de concediere; 11. dreptul la negociere colectivă; 12. dreptul de a participa la acţiuni colective; 13. dreptul de a constitui sau de a adera la un sindicat.
OBLIGATIILE ANGAJATILOR sunt: 1. obligaţia de a realiza norma de muncă sau, după caz, de a îndeplini atribuţiile ce îi revin conform fişei postului; 2. obligaţia de a respecta disciplina muncii; 3. obligaţia de a respecta prevederile cuprinse în regulamentul intern, în contractul colectiv de muncă aplicabil, precum şi în contractul individual de muncă; 4. obligaţia de fidelitate faţă de angajator în executarea atribuţiilor de serviciu; 5. obligaţia de a respecta măsurile de securitate şi sănătate a muncii în unitate; 6. obligaţia de a respecta secretul de serviciu.
DREPTURILE SI OBLIGATIILOR ANGAJATORILOR:Acestea sunt prevăzute în art. 40, art. 171, art. 190 şi art. 269 din Codul Muncii.
ANGAJATOR DREPTURI: 1. să stabilească organizarea şi funcţionarea unităţii; 2. să stabilească atribuţiile corespunzătoare pentru fiecare salariat, în condiţiile legii; 3. să dea dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalităţii lor; 4. să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu; 5. să constate săvârşirea abaterilor disciplinare şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă aplicabil şi regulamentului intern.
ANGAJATOR OBLIGATII: 1. să informeze salariaţii asupra condiţiilor de muncă şi asupra elementelor care privesc desfăşurarea relaţiilor de muncă; 2. să asigure permanent condiţiile tehnice şi organizatorice avute în vedere la elaborarea normelor de muncă şi condiţii corespunzătoare de muncă; 3. să acorde salariaţilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncă aplicabil şi din contractele individuale de muncă; 4. să comunice periodic salariaţilor situaţia economică şi financiară a unităţii; 5. să se consulte cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor în privinţa deciziilor susceptibile să afecteze substanţial drepturile şi interesele acestora; 6. să plătească toate contribuţiile şi impozitele aflate în sarcina sa, precum şi să reţină şi să vireze contribuţiile şi impozitele datorate de salariaţi, în condiţiile legii; 7. să înfiinţeze registrul general de evidenţă a salariaţilor şi să opereze înregistrările prevăzute de lege; 8. să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului; 9. să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariaţilor; 10. să ia toate măsurile necesare pentru protejarea vieţii şi sănătăţii salariaţilor; 11. să asigure securitatea şi sănătatea salariaţilor în toate aspectele legate de muncă; 12. să îl despăgubească pe salariat în situaţia în care acesta a suferit un prejudiciu material din culpa angajatorului în timpul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu sau în legătură cu serviciul.