Buna ziua,
In data de 10.09.2013 a fost aprobata OUG 85/2013 care zice cam asa: RAAN (in subordinea Ministerului Economiei, finantata in exclusivitate de la bugetul statului) poate sa intre in insolventa. Pentru asta se aplica intocmai prevederile L85/2006.
Am foarte multe intrebari. Unele nu au legatura cu partea juridica dar ma intereseaza parerile voastre.
1. Cum poate STATUL, principalul debitor al RAAN-ului sa permita acesteia intrarea in insolventa? Daca nu sunt in stare sa administreze o unitate economica cum pot administra o tara?
2. De ce mi s-a refuzat mie, creditor al RAAN-ului, cererea de declarare a starii de insolventa din moment ce am un titlu executoriu din 2012 pe care nu pot sa-l pun in practica? Avem motiv sa cerem anularea incheierii prin care se aproba deschiderea procedurii de insolventa?
3.Daca din lista de plati depusa odata cu cererea rezulta ca unii creditori au fost favozizati este acesta un motiv de anulare?
4. In data de 17.09.2013 se judeca divizarea RAAN in RAAN si RATEN (care pleaca cu o parte din patrimoniu) si in 18.09.2013 se cere deschiderea procedurii pentru RAAN. Este acesta motiv de anulare a cererii pe motiv ca RATEN nu era inca inregistrata la ONRC si patrimoniul obtinut ca urmare a divizarii nu era operational?
5. Este constitutionala OUG 85/2013?? Si daca NU cum putem sa declaram acest fapt?
Pe masura ce primesc raspunsuri o sa mai povestesc cate ceva.
RAAN este administrata de ministerul economiei si debitele sunt unde? La ministerul Finantelor.
Problema se pune ca : Debitorul aflat în stare de insolvenţă este obligat să adreseze tribunalului o cerere pentru a fi supus dispoziţiilor prezentei legi, în termen de maximum 30 de zile de la apariţia stării de insolvenţă. (Legea insolventei)
Practic, debitorul (RAAN, prin organele de conducere) are o obligatie, nu o optiune.
Ca organele au fost incompetente (sau si mai grav, "altfel"), asta este o situatie generalizata in tara romaneasca.
Dupa umila mea parare OUG 85/2013 este neconstitutionala. Curtea Constitutionala s-a exprimat in sensul ca Guvernul nu poate ca prin ordonante de urgenta sa invinga vointa Parlamentului. Avand in vedere art.151 din Legea 85/2006 (act al Parlamentului), care stabileste faptul ca pentru procedurile de insolventa pentru regiile autonome se va adopta o LEGE SPECIALA. Asadar, Parlamentul a stabilit foarte clar ca este nevoie de o Lege, iar Guvernul vine cu o OUG.
In alta ordine de idei, tot Curtea Constitutionala a stabilit, ca pentru a emite ordonante de urgenta in temeiul art.115 alin.4 din Constitutie, este nevoie sa existe o situatie extraordinara care impune urgenta reglementarii. Ori, Guvernul explica extrem de lapidar situatia extraordinara, dar in nota de fundamentare a acestei ordinante se arata foarte clar ca se doreste "protectia juridica" a RAAN/ului, respectiv "suspendarea de drept a actiunilor de executare silita" . Nu s/a pus niciodata problema de a fi executate silit instalatii ale ROMAG PROD, care produce apa grea, ci ale ROMAG TERMO. Cine vrea mai multe detalii, o poate solicita la serviciul.global.antidatornici@gmail.com
Am contactat avocatul poporului in aceasta privinta. Nu s-a intamplat nimic. Firesc ar fi fost sa se autosesizeze dar probabil ca nu a primit sarcina de partid.
Mai mult, practic, aceasta unitate economica este in incapacitate de plata de vreo 3 ani de zile.