Insolventa RAAN: cele mai importante aspecte care trebuie stiute de catre creditori
Print PDFNewsletterfacebooktwitteremailsharethisGoogle+
Marti, 10.09.2013, a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 577, partea I, Ordonanta de urgenta nr. 85/2013 privind declansarea procedurii insolventei la Regia Autonoma pentru Activitati Nucleare Drobeta-Turnu Severin („OUG nr. 85/2013”).
Prin actul normativ mentionat mai sus, Guvernul a decis ca Regia Autonoma pentru Activitati Nucleare („RAAN”) va intra in insolventa si a stabilit, totodata, anumite conditii speciale care vor fi aplicabile acestei proceduri de insolventa.
Emiterea OUG nr. 85/2013 a fost necesara in primul rand deoarece, conform Legii insolventei nr. 85/2006, regiile autonome (cum este si cazul RAAN) nu sunt supuse Legii nr. 85/2006 ci, pentru acest tip de entitati, ar fi trebuit sa existe o lege speciala.
Avand in vedere ca pana acum nu s-a emis o astfel de lege speciala privind insolventa regiilor autonome, fortat de valul de executari silite declansate recent asupra RAAN, Guvernul a apelat la o solutie de compromis.
Mai exact, prin OUG nr. 85/2013 s-a stabilit ca, pe cale de exceptie, RAAN va intra in insolventa in conformitate cu dispozitiile Legii insolventei nr. 85/2006, dar cu respectarea urmatoarelor conditii speciale, aplicabile doar procedurii de insolventa a RAAN:
1. Procedura insolventei de va deschide la cererea RAAN
Potrivit art. 2 alin. (1) din OUG nr. 85/2013, procedura insolventei RAAN se declanseaza in baza cererii introduse la tribunal de catre debitoare, prin consiliul de administratie, conform mandatului acordat de ministrul delegat pentru energie.
Prin urmare, spre deosebire de insolventa oricarui alt comerciant, creditorii RAAN nu au dreptul sa solicite deschiderea procedurii insolventei, ci doar debitoarea va avea acest drept.
2. RAAN va intra in procedura generala de insolventa, in vederea reorganizarii activitatii
Spre deosebire de comerciantii obisnuti, care pot intra fie in procedura simplificata de insolventa (mai exact, in faliment) fie in procedura generala de insolventa (care se poate finaliza cu reorganizarea sau, dupa caz, falimentul), din prevederile OUG nr. 85/2013 rezulta faptul ca va intra cu certitudine in procedura generala de insolventa, sens in care RAAN va depune si o declaratie de reorganizare.
Prin urmare, dupa deschiderea procedurii insolventei, RAAN isi va continua activitatea curenta pana cand se va intocmi tabelul defintiv de creante iar dupa depunerea planului de reoganizare, daca acesta va fi aprobat, activitatea va fi reorganizata si continuata conform planului respectiv.
Trebuie avut in vedere, insa, faptul ca reorganizarea RAAN nu inseamna ca aceasta isi va pastra, in tot sau in parte, activele ci, conform legii insolventei, un plan de reorganziare poate prevedea inclusiv masura ca toate bunurile RAAN sa fie transferate catre una sau mai multe persoane fizice juridice. Prin urmare, reorganizare poate consta in fapt intr-o lichidare „mascata”.
3. Pe perioada insolventei RAAN isi va pastra dreptul de administrare
Potrivit OUG nr. 85/2013, RAAN va solicita instantei sa nu i se ridice dreptul de administrare a activitatii si va prezenta argumente in acest sens. Totodata, mentinerea dreptului de administrare va fi stipulata si in planul de reorganizare.
In aceste conditii, chiar daca judecatorul sindic nu poate fi fortat sa accepte aceasta solicitare din partea RAAN, este foarte probabil ca dreptul de administrare al RAAN va fi mentinut, cel putin deocamdata.
Pentru creditori si partenerii contractuali ai RAAN aceasta inseamna ca, de la data deschiderii procedurii insolventei RAAN, toate actele aferente activitatii curente a RAAN vor fi semnate de catre reprezentantul legal al RAAN (si anume, administratorul special ce va fi desemnat prin ordin al ministrului delegat pentru energie) iar avizul administratorului judiciar va fi necesar doar pentru actele care depasesc limitele activitatii curente.
4. Alte prevederi speciale
OUG nr. 85/2013 mai prevede alte cateva conditii speciale aplicabile procedurii insolventei RAAN, si anume, obligatia de restituire a cantitatilor de carbune si pacura imprumutate de la rezerva de stat precum si interdictia denuntarii contractele de depozit avand ca obiect pastrarea apei grele.
In completarea prevederilor speciale descrise mai sus, in cazul procedurii de insolventa a RAAN se vor aplica dispozitiile obisnuite prevazute de Legea insolventei nr. 85/2006 pentru orice comerciant care este supus procedurii generale a insolventei.
Citeste mai mult pe: Insolventa RAAN: cele mai importante aspecte care trebuie stiute | Pro Legal
[ link extern ]