Aveti rabdare sa cititi tot ce scrie mai jos. Este un extras dintr-un ghid de infiintare SRL existent pe smartapp.ro. Daca aveti obiectii, chiar va rog sa le mentionati.
"Consultanta - De ce sa deschid un SRL? Care sunt avantajele lui?
Daca ai ajuns sa citesti acesti Ghid, inseamna ca fie te gandesti sa iti deschizi un SRL (o afacere), fie faci parte din categoria celor care presteaza astfel de servicii de intermedieri, sau deja ai propria companie si esti interest daca unele informatii se confirma si ai facut alegerea inspirata pana acum.
Vom lua in considerare faptul ca esti deja decis sa devii propriul tau patron, asadar nu vom aprofunda probleme legate de oportunitatea unei astfel de actiuni, planuri de afacere si vise marete. Ai plecat cu dreptul daca esti optimist si stii ceea ce vrei, insa mai jos vei gasi cateva sfaturi pe care putini le dau viitorilor actionari ai unui SRL:
1. E usor de infiintat un SRL. Costurile sunt in medie de 600 lei, adica taxele ce se platesc la Oficiul Registrului Comertului (ORC). E incredibil de greu de desfiintat un SRL. Costurile sunt mult mai mari, iar procedurile de radiere destul de complicate. Asadar, daca vrei sa fi cunoscut ca si patron doar pentru propria imagine, analizeaza-ti din nou optiunile.
2. E usor de intretinut un SRL cu activitate, si ne referim aici la faptul ca, in medie, exista doar cheltuieli administrative (contabilitate), si salarii (daca este cazul). Insa daca va hotarati sa inchideti activitatea, deoarece planurile nu au dat rezultatele scontate, veti avea cheltuieli suplimentare. Fie suspendati activitatea firmei (platind taxe la ORC), fie depuneti in continuare declaratii catre institutiile statului in 0 (zero), apeland la contabili care sa intocmeasca aceste documente, si care binenteles, vor fi contra-cost.
3. Atentie la actele, documentele, registrele si procedurile ce trebuiesc indeplinite DUPA ce firma este deja infiintata. La finalul acestui ghid exista o sectiune care va va indruma in legatura cu primii pasi ce trebuiesc efectuati dupa ce deveniti patron. Nu de alta insa sistemul romanesc se bazeaza pe amenzi, nu pe preventie, iar dupa o perioada de functionare nu veti mai stii daca le-ati facut sau nu, iar in caz de control nu puteti antedata anumite procedure sau acte.
4. Un contabil este esential! Daca veti avea o legatura profesionala de durata cu acesta, veti observa ca sfaturile lui va vor scuti de multe milioane care se pot plati din neatentie la stat. Insa contabilii nu sunt ca vinul, mai buni pe masura vechimii. Noutatile si modificarile legislative fac din aceasta meserie o adevarata provocare, asadar alegeti foarte atenti viitorul contabil.
Daca intentionezi sa desfasori o activitate economica una din cele mai bune variante este sa ai propria firma (companie), deoarece cadrul legal oferit de aceasta, precum si limitarea responsabilitatii te vor asigura ca problemele te vor ocoli.
Exista unele activitati economice, care prin natura lor NU solicita infiintarea unui SRL, fiind de ajuns forma simpla de PFA (persoana fizica autorizata). Este in special cazul profesiilor liberale sau a activitatilor independente desfasurate ca si activitate de baza (ex: taximetristi, zugravi, IT-isti, etc).
Cel mai bine inainte de a alege viitoarea forma de entitate economica (SRL sau PFA, acestea doua fiind cele mai des intalnite), este sa va ganditi ce planuri de viitor aveti in vedere, dar si ce diferente vor exista in gestionarea problemelor intalnite la fiecare din cele doua categorii. Nu exista un tipar care sa aleaga in locul vostru, deoarece o activitate banala in care majoritatea profeseaza ca si PFA, s-ar putea ca pentru cazul vostru sa fie mai avantajos SRL-ul.
Principalii factorii care trebuiesc luati in considerare cand va decideti la un PFA sau SRL, sunt mentionati mai jos. Nu cititi doar jumatate din ei, deoarece ei interactioneaza si pot schimba involuntar activitatea unui business. Vedeti la ce sunteti dispusi sa renuntati, ca sa obtineti in alta parte avantaje maxime.
1. In cate domenii de activitate intentionati sa activati ? Ex: daca stiti doar sa sofati, si alegeti taximetria ca si meserie, va ajunge un PFA. Insa daca dupa orele de servici vreti sa va deschideti si o covrigarie, apoi seara sa faceti site-uri web pentru investitori straini, cu PFA-ul Popescu Ion in care activitatea descrisa de codul CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala) este taximetria, in caz de control si intrebarile va vor incomoda. Asadar daca astazi aveti in minte afacerea ideala care peste 6 luni poate va fi inlocuita cu afacerea perfecta, in alt domeniu de activitate, alegeti sa va faceti un SRL si sa activati toate codurile CAEN, nu doar unul singur (majoritatea cazurilor de PFA) sau maxim 5 coduri, cf. legii, tot pentru PFA-uri.
2. Cati angajati va avea afacerea voastra? Desi in trecut existau limitari referitoare la numarul maxim de angajati pe care un PFA il poate avea, in acest moment legislatia nu prevede o astfel de limitare. Totusi prevederile legislative in cazul PFA-urilor pot varia foarte usor, asadar va recomandam ca in cazul in care intentionati sa aveti angajati sa alegeti inregistrarea unui SRL.
3. Care va fi publicul tinta pentru produsele sau serviciile voastre? Din experienta acumulata pana in prezent te sfatuim ca in cazul in care vei lucra cu alte companii, sa o faci din aceasi calitate (SRL). Multe companii prefera aceasta modalitate, deoarece exista riscul ca, in cazul in care vei desfasura o activitate cu caracter repetitiv ca si PFA, un eventual control din partea autoritatilor sa considere nule respectivele relatii contractuale si sa le incadreze ca si relatii de munca (contract de munca) ce se supun altor regimuri de taxe. Exemplu: contractul de service al unui informatician autorizat ca si PFA pentru intretinerea lunara a aparaturii IT poate fi considerat in cazul unui control ca avand caracter repetitiv pentru beneficiarul respectiv (SRL), dispunandu-se anularea facturilor de cheltuieli, si recalcularea taxelor catre bugetele de asigurari sociale. Insa un cazul unui contract de service intre doua companii SRL-uri, acest risc este eliminat complet.
4. Ce capital dispui pentru primul an de functionare? In intrebarea aceasta ne referim exclusiv la costurile de infiintare si contabilitate. Pentru infiintare costurile sunt aproximativ identice, SRL-ul fiind mai costisitor la inregistrare cu aproximativ 200-250 ron. In schimb insa contabilitatea in partida simpla a unui PFA se poate tine chiar de persoana inregistrata ca si PFA, fiind usor de inteles si realizat. Pentru un SRL insa, exista declaratii lunare si/sau trimestriale ceva mai complicate, fiind necesare serviciile unui contabil. Daca intervin insa salariatii si deconturile de TVA (fie la SRL-uri sau PFA-uri) iti recomandam neaparat servicii de contabilitate dedicate. Schimbarile din domeniul fiscal sigur iti vor da batai de cap, iar scopul tau este ca afacerea sa mearga, nu sa inveti noi meserii (contabilitate).
5. Ce cifra de afaceri vei preconiza ca vei avea? Toti ne dorim sa avem o cifra de afaceri cat mai mare, si un procent al profitului cat mai consistent. Insa daca se depaseste valoarea de 65.000 Euro (la cursul aderarii Romaniei la UE/2007), vei deveni automat platitor de TVA, si vei fi nevoit sa depui mai multe declaratii. In acest caz un contabil iti va fi mult mai util. Asadar, poti alege inca de la inceput varianta SRL.
6. Cate riscuri si ce raspundere esti dispus sa iti asumi? In cazul SRL-urilor, raspunderea intervine in limita capitalului social, de 200 ron in majoritatea cazurilor. Daca se constata insa ca a existat rea-vointa, raspunderea se transfera si asupra administratorului care a intocmit respectivele acte, sau din pricina caruia s-a ajuns la situatia in cauza. Pentru PFA, beneficiarul raspunde cu toata averea patrimoniala a acestuia, indiferent daca anumite bunuri nu au avut deloc tangenta cu activitatea PFA-ului in sine. Exemplu: un PFA care isi calculeaza gresit dar neintentionat obligatiile de plata catre stat, va raspunde totusi cu toata averea patrimoniala a acestuia pentru recuperarea sumelor restante, chiar daca veniturile nu permit acest lucru.
7. Un aspect important il consta limitarea unui PFA pentru a participa la diverse licitatii, actiuni, etc., in special din cauza statutului acestuia.
8. Fiecare activitate economica trece printre anumite perioade. O astfel de perioada este inchiderea anuala a a situatilor contabile, si difera de la o entitate economica la alta. Daca in cazul PFA-ului, este nevoie de depunerea declaratiilor finale privind veniturile realizate, si plata impozitelor aferente, in cazul SRL-ului profitul inregistrat intr-un an fiscal NU trebuie neaparat distribuit ca si dividente, putand fi amanat pentru urmatorii ani, fara a exista pe moment plata taxelor aferente.
9. Ultima sectiune imortanta in diferentierea SRL-ului fata de PFA o constituie partea financiara. Aici nu ne referim la profitabilitatea sau rentabilitatea unei afaceri (care depinde de fiecare antreprenor in parte) ci ne axam pe taxele, contributiile sociale si taxele aferente activitatilor desfasurate de acestia. Simularea unei ipoteze pentru fiecare tip de afacere in parte este destul de dificil de realizat, din cauza informatiilor diverse care pot schimba datele problemei.
SRL-urile se impart in 2 categorii privind regimul de impozitare:
a) Impozit de 3% pe cifra de afaceri, astfel incat daca se vinde un produs, serviciu, etc la valoarea de 100 ron + TVA (pentru firmele inregistrate in scop de TVA) sau 100 ron pret final (pentru firmele neplatitoare de TVA), se va plati un impozit de 3 lei. Plata impozitului este trimestriala, in luna imediat urmatoare unui trimestru calendaristic.
b) Impozit de 16% pe profit, adica pe diferenta dintre veniturile realizate si cheltuielile efectuate. Nu vom aprofunda chestiuni referitoare la deductibilitatea cheltuielilor si legitimitatea lor, deoarece un contabil va poate explica mai bine aceste aspecte. In mare, daca avem venituri de 100 de lei, si cheltuieli realizate pentru obtinerea acestor venituri, in valoare de 90 de lei, rezulta un profit de 10 lei, si impozit trimestrial de 1,6 lei.
In ambele cazuri, dupa achitarea impozitelor catre stat, pentru a te putea bucura de banii ramasi, mai ai de platit 16% impozit pe dividente. Pentru a te decide ce tip de impozit se potriveste afacerii tale, trebuie sa iti calculezi din timp cu ce marje de profit vei lucra. Orisicum, daca vei depasi o cifra de afaceri de 65.000 Euro, vei fi trecut automat in categoria platitorilor de impozit pe profit.
Din exemplul de mai sus, s-ar putea intelege ca impozitul pe profit de 1,6 lei ar fi mai avantajos fata de impozitul pe cifra de afaceri (sau pe venit, denumire mai cunoscuta in mediul de afaceri) de 3 lei. In acel caz am simulat o marja mica de profit, insa unele activitati pot genera venituri uriase, fara a putea atrage cheltuieli pe masura lor, si atunci 16% impozit pe profit poate descuraja multi antreprenori.
Recomandam ca prestarile de servicii sa se axeze pe impozitul de 3%, mai ales daca cheltuielile sunt net inferioare veniturilor realizate, iar activitatile de productie si comert sa foloseasca impozitul de 16% pe profit, daca componenta reprezentata de cheltuieli are o pondere importanta in afacerea propriu-zisa.
Modificarile legislative obliga ca fiecare companie nou infiintata sa devina din start microintreprindere platitoare de impozit 3% pe venit, insa astfel iti vei putea preconiza fluctuatia activitatii (crestere a cifrei de afaceri peste 65000 Euro sau incadrare a acesteia sub aceasta valoare), astfel incat sa beneficiezi de cea mai avantajoasa forma de impozitare.
PFA-urile se impart si ele tot in 2 categorii de impozitare:
a) Cu norma fixa de venit (doar pentru anumite categorii de activitati), in care sunt stabilite criterii clare referitoare la veniturile minime pentru care se va achita un impozit de 16%, chiar daca persoana respectiva NU va realiza acele venituri
b) In sistem real, bazat pe un impozit de 16% aplicat diferentei dintre veniturile si cheltuielile realizate;
La o prima impresie s-ar parea ca exista un avantaj din partea PFA-ului, deoarce aici NU avem acea taxa de 16% pe dividente aplicata SRL-urilor, insa:
- Exista taxe suplimentare pentru PFA, si anume contributiile pe asigurari sociale de sanatate de 5,5% din totalul veniturilor, si chiar contributile pentru asigurarile sociale (pensii) in cazul in care persoana respectiva nu are calitatea de angajat in alta companie
- Recentele transferuri ale bazelor de date ale contribuabililor persoane fizice autorizate intre institutile statului (CASS, CAS, ANAF, etc) pentru comparare si executare a datornicilor, precum si instabilitatea legislativa care afecteaza patrimoniul unei entitati economice, fac mai inspirata decizia desfasurarii activitatii in cadrul unui SRL.