Apelez la bunavointa si timpul dvs. pentru a ma ajuta cu cateva informatii legate de urmatoarea speta.
O asociatie (Asociatia Surzilor din Romania) organizeaza in cadrul unei Sucursale teritoriale un campionat de minifotbal dedicat membrilor sai.
In cadrul acestui campionat se doreste a se desfasura anumite activitati dupa cum urmeaza:
- vanzarea de bere
- vanzarea de sandwich-uri
- bilete (bratari de securitate) pentru intrare
In cadrul situatiei expuse am urmatoarele probleme si intrebari:
1.a) Poate o asociatie sa desfasoare aceasta activitate (vanzare bere si sandwich-uri) care este mai mult decat ocazionala astfel de activitati desfasurandu-se de 2 sau 3 ori pe ani (cate o zi)?
1.b) Daca da, este necesara o autorizatie speciala pentru vanzarea de bere (bautura alcoolica) respectiv pentru vanzarea de sandwich-uri(alimentatie)?
2.c) Cum trebuiesc contabilizate aceste vanzari?
2.a) Poate percepe taxa de intrare validand-o cu acele bratari de securitate (care sunt inseriate)?
2.b) Daca da, cum se vor contabiliza acestea? Se da o decizie interna de utilizare a acestor bratari incepand cu seria x pana la seria y asa cum se fac deciziile interne pentru facturile si chitantele emise de un S.R.L.?
3. a) In cadrul acestui campionat de minifotbal, fiecare echipa participanta va plati o taxa de participare. Cum se va contabiliza aceasta taxa? Trebuie decizie interna? Trebuie emisa chitanta pentru aceasta suma?
Mentionez ca toate sumele obtinute vor fi folosite in interes nepatrimonial pentru fondul asociatiei, dotarea asociatiei si sprijinirea activitatilor desfasurate de asociatie.
O sa mentionez si variantele pe care le-am gasit pe internet (inclusiv pe acest forum), care ar putea rezolva problemele si va rog sa imi spuneti daca este vreuna corecta si poate fi aplicata.
1. Pentru vanzarea de bere si sandwich-uri -> o societate sa doneze produsele si in contractul de donatie sa fie specificat ca acestea vor fi vandute in cadrul festivitatii si ca fondurile vor ramane in cadrul Asociatiei. Daca aceasta varianta este posibila, ce este necesar pentru desfasurarea lor? Autorizatii? Emitere bon fiscal? Chitante?
2. Tot pentru vanzarea de bere/sandwich-uri - in loc de vanzarea propriu zisa sa se mearga pe principiul de crowdfounding: Donezi 5 lei - primesti o bere sau un sandwich. Este legala aceasta metoda sau este la limita legii sau peste? Daca este legala, este necesara emiterea unei chitante sau bon fiscal pentru fiecare bere/sandwich? Sau un fel de bilet?
3. Pentru taxa de intrare, respectiv taxa de participare la campionatul de minifotbal - sa se scrie un regulament de desfasurare a competitiei in care sa se mentioneze taxa de participare la campionat, respectiv taxa de intrare. Este aceasta varianta realizabila? Daca da, se emit facturi chitante?
Mentionez ca aceste probleme s-au pus deoarece alte asociatii private locale transmit amenintari anonime gen "nu faceti aia sau aia caci o sa aveti control", in loc sa isi uneasca fortele pentru a ajuta persoanele cu dizabilitati.
La diferite evenimente pe care le organizeaza asociatia se pot oferi in mod gratuit sau se pot comercializa si produse obtinute/confectionate de catre membrii asociatiei sau cumparate de la alti producatori/comercianti. Veniturile astfel obtinute sunt considerate venituri din activitati economice. La sfarsitul fiecarei zile se inregistreaza aceste venituri pe baza de chitanta in registrul de casa.
Daca produsele le achizitionati de la alti producatori/comercianti sa fie doar pe baza de factura si completati nir, Daca asociatia nu e inregistrata ca platitoare de tva, folositi modelul de nir fara tva.
Dupa vanzarea acestor produse, sa aveti grija sa va scadeti din gestiune cu ele.
Fara bauturi alcoolice la evenimentele sportive, adica in zona/incinta unde se organizeaza evenimentul.
La evenimentele se poate incasa taxa de intrare pe chitanta (inregistrate apoi la sfarsitul zilei in registrul de casa.) sau pe bilete de acces dar e mai complicat cu biletele.
La aceste evenimente se pot aduna si fonduri din donatii de la participanti, pe baza de chitanta, inregistrate apoi la sfarsitul zilei in registrul de casa.
E bine cum ati gandit treaba cu regulamentul de desfasurare a competitiei, conditiile de inscriere, taxele de participare, partea de premiere, partea de promovare a evenimentului, eventualele decontari de cheltuieli pentru membrii echipelor participante (asta daca aveti cumva fonduri proprii sau reusiti sa atrageti sponsorizari).
Oricum, organizarea unui astfel de eveniment, pentru asociatie e considerata activitate economica.
Vor aparea anumite cheltuieli. Cand le inregistrati in contabilitate sa creati conturi analitice distincte. Apoi la inceputul anului urmator, cand veti depune declaratia 101 veti completa acolo luand in calcul aceste conturi de cheltuieli dar si veniturile aferente si va va rezulta un profit sau pierdere (ceea ce nu va doresc).
Bauturi alcoolice (berea) nu vor fi vandute in locatia unde se desfasoara fizic meciurile de minifotbal fiind vorba de sala de sport a unui liceu.
Vanzarile se vor face la sediul Sucursalei Asociatiei (dupa terminarea meciurilor, si a festivitatii de premiere). Acest lucru este in regula?
Sa inteleg ca nu este nevoie de o autorizatie speciala pentru vanzarea de bere (bautura alcoolica) sau pentru sandwish-uri (alimentatie)?
In cazul sadwish-urilor mai ales, deoarece am dori sa cumparam "materia" prima (chiflele, snitele, etc) si sa le "montam" acolo, costurile fiind mult mai mici si permitandu-ne un mic profit.
Legat de taxa de intrare nu am inteles daca pot fi folosite acele bratari inseriate in locul chitantelor si inregistrarea acestora prin decizie interna (acestea avand si un cotor cu aceeasi serie care va ramane la noi.
Opinia mea este ca nu puteti vinde/revnde berea prin intermediul asociatiei. Din cate stiu eu pentru activitati de comert si vanzarea de bauturi alcoolice este nevoie de autorizatii speciale. La fel si in cazul sandwichurilor. Sa nu mai punem la socoteala ca v-ar trebui si casa de marcat.
Totusi pentru a rezolva cele 2 aspecte de mai sus va propun sa faceti un parteneriat cu un comerciant care are aceste autorizatii. In fuctie de vanzarile efectuate va da o cota parte.
Bratarile inseriate nu pot tine loc de bilete/chitanta. Daca doriti sa asimilati biletele de intrare la acest eveniment cu cele din spectacole, tichetele vor trebui inseriate si declarate la administratia locala. Ulterior se plateste impozitul pe spectacole.
Din cate stiu eu, activitatea pt care se plateste impozit pe spectacole nu se mai impoziteaza si cu impozitul pe profit.
O completare ref. ideea ca "donezi 5 lei si primesti o bere / un sandwich" - donatia este prin defintie un act cu titlu gratuit, pentru care nu primesti ceva material in schimb. Daca primesti in schimb o bere sau un sandwich este activitate economica si daca veniturile le inregistrezi ca donatie in mod normal te alegi si cu dosar penal pentru evaziune fiscala... Daca ar fi vorba de donatii de sume mari ex. zeci de mii de lei si in schimb primesti un tricou sau un pix putem spune ca nu e afectat caracterul de donatie.... Dar nicidecum 5 lei vs. o bere sau un sandvich, unde e clar o echivalenta sau aproape echivalenta valorica, deci o comercializare fare niciu unda de intentie de liberalitate, cum ar trebui sa fie in cazul unei donatii...
"Crowdfunding" este un concept fara continut propriu juridic si contabil, e vorba de a obtine sume mici de la lume multa... in ce forma, este o alta discutie, si poate fi tehnic si contanbil mai complicat... daca e sub forma de dar manual, se contabilizeaza ca donatii, ca vin in contul bancar sumele, ca se incaseaza in numerar... nu sunt altceva decat donatii, ca le spui sau nu crowdfunding, cheta etc.