avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 371 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... Despagubire refuzata de asigurator
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

Despagubire refuzata de asigurator

Buna ziua. Cu scuzele de rigoare sunt sigur ca acest subiect probabil a mai fost dezbatut dar pt a nu interpreta gresit am preferat sa deschid un nou subiect. Acum 2 saptamani am avut ghinionul sa fiu lovit in spate de o doamna in timp ce incetinisem pt a trece denivelarea pt. viteza. Toate "bune si frumoase" pana aici, la o saptamana de la accident am avut programare la centrul de daune astra pt o constatare. Acolo doamna si-a recunoscut vina a si semnat..... in schimb de aici intervine adevarata problema. Dupa intocmirea dosarului am dus masina intr-un service pt reparatii, dar acum 3 zile am primit vestea ca dosarul a fost inchis iar cei de la asigurari nu vor sa imi plateasca dauna pe motivul ca "avariile suferite de autoturismul dumneavoastra sunt mult mai mari decat cele suferite de autoturismul doamnei". Aceasta afirmatie mi-a fost comunicat de cei de la service. Intrebarile mele la dumneavoastra si sper sa ma puteti ajuta sunt urmatoarele:
1. Singura procedura ramasa pt a imi repara masina este aceea de ai ii da in judecata?
2. Pot sa merg la notar cu doamna pt o declaratie pe proprie raspundere cu poze atasate ale autoturismelor, locul accidentului etc.? Imi poate folosi in instanta?
3. In cazul in care se ajunge in instanta, devizul facut de un service autorizat RAR poate fi luat in considerare ca si suma necesara reparatiei?
4. Eu in aceasta perioada cat am stat fara masina a trebuit sa folosesc taxi, transportul in comun etc. Pot cu bonurile pe care le detin sa cer daune si ca asiguratorul mai sus mentionat sa fie obligat sa imi plateasca costurile?

Va multumesc pt ajutor si sper sa gasesc o rezolvare pt ca nu as vrea sa imi repar masina din buzunarul meu atata vreme cat eu nu am fost vinovat. O zi cat mai placuta.
Cel mai recent răspuns: Ioan Ciobanu , Expert judiciar 06:12, 23 Decembrie 2013
Servisul auto nu are dreptul de a lua o decizie ! Cereti acest lucru societatii de asigurare in scris, formulat in doua exemplare, stampilat si cu numar de inregistrare, unul ramine la dumneavoastra ca dovada!

In cazul in care raspunsul este negativ, depuneti o plingere la CSA si o contestatie la societatea de asigurare respectiva formulat in doua exemplare, stampilat si cu numar de inregistrare, unul ramine la dumneavoastra ca dovada (cereti raspuns in scris) .

In cazul in care raspunsul este negativ, puteti merge mei departe in instanta.

Art. 36.
(1) În termen de cel mult 3 luni de la avizarea producerii evenimentului asigurat de către partea prejudiciată ori de către asigurat, asigurătorul RCA este obligat:
b) fie să notifice părții prejudiciate motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parțial, pretențiile de despăgubire.

(4) Asigurătorul RCA are obligația să comunice în scris asiguratului și păgubitului intenția de a desfășura investigații privind producerea accidentului, în termen de maximum 5 zile
lucrătoare de la data avizării daunei.

TITLUL II
Stabilirea despăgubirilor

CAPITOLUL I
Dispoziții generale

Art. 45. — Despăgubirile se stabilesc prin hotărâre judecătorească, în cazul în care:
1. se formulează pretenții de despăgubiri pentru lipsa de folosință a bunului avariat ori distrus, pentru partea respectivă de despăgubire, cu excepția lipsei de folosință a mijloacelor de transport cu care persoana prejudiciată își realizează obiectul de activitate și pentru care deține licență și autorizare în acest sens, dar numai pentru timpul normat necesar efectuării reparației pagubelor produse la mijloacele de transport. Partea de despăgubire aferentă lipsei de folosință se determină luându-se în calcul tarifele pentru transporturi de mărfuri sau de persoane, practicate de păgubit la data producerii pagubei. Sarcina probei aparține păgubitului și se face cu înscrisuri doveditoare;

Stabilirea despăgubirilor în cazul avarierii sau al distrugerii vehiculelor
Art. 50. — (1) Despăgubirile pentru vehicule nu pot depăși cuantumul pagubei, valoarea vehiculului la data producerii accidentului și nici limita de despăgubire prevăzută în polița de asigurare RCA.
(2) Prin valoare rămasă se înțelege valoarea acelor părți din vehicul rămase neavariate, demontabile și valorificabile, cuprinsă între 0,1% și cel mult 25% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului. În cazul unei daune totale, dacă persoana păgubită face dovada radierii din circulație a vehiculului avariat și a valorificării integrale a acestuia către o societate specializată în dezmembrarea și reciclarea vehiculelor, valoarea rămasă este cea menționată în documentele fiscale justificative eliberate de societatea respectivă, fără a putea depăși 25% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului.
(3) Cuantumul pagubei la vehicule este egal cu costul reparațiilor părților componente sau ale pieselor avariate ori cu costul de înlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum și cele de demontare și montare aferente reparațiilor și înlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de vehicul, stabilite la prețurile practicate de unitățile de specialitate, la care se adaugă cheltuielile cu transportul vehiculului, precum și cele efectuate pentru limitarea pagubelor, dovedite cu documente justificative, potrivit art. 55. Prin unități de specialitate se înțelege persoanele juridice legal autorizate, care au în obiectul lor de activitate comercializarea de vehicule, părți componente, piese înlocuitoare și de materiale pentru acestea, cu excepția celor în regim de consignație, și/sau executarea de lucrări de întreținere și reparație la vehicule.
(4) La avarierea unui ansamblu sau subansamblu se ia în considerare înlocuirea numai a părților componente sau a pieselor care au fost avariate.
(5) Prin părți componente sau piese care necesită înlocuirea se înțelege numai cele a căror reparare sau folosire, chiar reparate, nu mai este posibilă din punct de vedere tehnic din cauza gradului de avariere al acestora ori, cu toate că repararea este posibilă, costul de reparație, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum și cele de demontare și montare aferente depășesc valoarea de nou a părții componente sau a piesei respective, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum și cele de demontare și montare aferente.
(6) Se consideră că a fost necesară revopsirea integrală a vehiculului atunci când părțile avariate din cauza accidentului reprezintă minimum 50% din suprafața totală exterioară a vehiculului respectiv.
(7) Prețurile părților componente, ale pieselor înlocuitoare noi și ale materialelor sunt cele practicate de unitățile de specialitate.
(8) În cazurile în care pentru repararea vehiculelor a fost necesară procurarea directă de către deținător a unor părți componente, piese sau materiale, cu plata în valută, costul acestora este egal cu prețul de achiziție prevăzut în actele de cheltuieli prezentate, inclusiv cheltuielile de transport, taxe vamale, la care se adaugă TVA aferent, echivalat în lei la cursul de schimb al pieței valutare comunicat de Banca Națională a României la data efectuării plății facturii de către păgubit, pentru piesele și materialele cumpărate din spațiul Uniunii Europene. Dacă piesele și materialele necesare efectuării reparației vehiculului sunt cumpărate din afara spațiului Uniunii Europene, costul acestora este egal cu costul de achiziție prevăzut în actele de cheltuieli prezentate, inclusiv cheltuielile de transport și orice alte taxe legate direct de importul acestora, în strictă conformitate cu prevederile legale în vigoare la data efectuării operațiunii. În aceste cazuri costul părților componente, al pieselor sau al materialelor nu va depăși prețurile de vânzare practicate de unitățile de specialitate din România, dacă acestea sunt comercializate și în România.
(9) Costul reparațiilor efectuate la vehicule se stabilește pe baza documentelor eliberate de unitățile de specialitate.
(10) În cazul în care pentru reparațiile vehiculului se solicită plata despăgubirii înainte de efectuarea reparațiilor, cuantumul pagubei se stabilește luând în calcul prețurile practicate de către unitățile de specialitate sau prevăzute în sistemele de specialitate pentru evaluarea daunelor auto, pentru manopera aferentă reparației/înlocuirii pieselor avariate, precum și pentru părți componente, piese înlocuitoare noi și materiale.
(11) Dacă pentru unele părți componente sau piese ale vehiculului nu există prețuri practicate de unitățile de specialitate, valoarea de nou a acestora se stabilește pe baza prețurilor din cataloagele pentru piese de schimb sau, în lipsă, prin asimilare cu prețurile din cataloage ori cu cele practicate de unitățile de specialitate, pentru părțile componente ori piesele unor vehicule similare. În cazul în care prețurile din cataloage sunt exprimate în valută, se va calcula echivalentul în lei la cursul de schimb al pieței valutare comunicat de Banca Națională a României la data producerii accidentului.
Ultima modificare: Duminică, 24 Noiembrie 2013
Laszlo Bicsak, Alte profesii
Multumesc Lazlo21. In schimb as mai vrea un raspuns la intrebarea asta:
2. Pot sa merg la notar cu doamna pt o declaratie pe proprie raspundere cu poze atasate ale autoturismelor, locul accidentului etc.? Imi poate folosi in instanta?
Este de ajuns sa atasati la dosarul in instanta pozele si declaratia dinsei, nu este nevoie sa mergeti la notar. Dinsa va fi citat in proces, unde isi va sustine si verbal declaratia.
Ultima modificare: Duminică, 24 Noiembrie 2013
Laszlo Bicsak, Alte profesii
Ma gandeam ca ar fi mult mai usor pt mine, fara sa o mai aduc si pe ea. Ma gandeam ca simpla ei declaratie la un notar public ar fi de ajuns fara a mai fi nevoie si de prezenta dansei.
Chiar daca depuneti in dosar declaratia dinsei, autentificat la notar, dinsa va fi chemat in audiere! Si atunci ce rost mai are sa va cheltuiti timpul si banii?...

Alte discuții în legătură

Accident, despagubire rca, dauna totala - legislatie felisc felisc Buna ziua, Am avut un accident, fiind nevinovat, partea vinovata avand RCA. Care sunt legile pe care trebuie sa le citesc sa fiu complet informat cu ... (vezi toată discuția)
De doua ori dauna totala? este posibil? POPESCU NICULAE POPESCU NICULAE Va prezint un caz rar intalnit. Pe data de 15-07-2008 am fost tamponat la o trecere de pietoni ,din spate[central].Deschid dosar de ... (vezi toată discuția)
O banala tamponare si r.c.a.-ul nu poate acoperi paguba! POPESCU NICULAE POPESCU NICULAE UN MERCEDES W126 AN 1983 ESTE TAMPONAT IN SPATE DE UN JEEP GRAND CHEROKEE 2007. ASIGURAREA POATE ACOPERI DECAT APR. 20 MIL. LA SERVICE MERCEDES NUMAI ... (vezi toată discuția)