Dar acele bunuri au fost livrate? Adica exista? Presupun ca da din moment ce ati precizat ca ati intocmit NIR.
Deci nefiind inregistrata la furnizor presupun ca este vorba de o factura falsa de fapt. Cred ca acea factura nu poate fi document justificativ indiferent daca s-a intocmit receptia, si deci cheltuiala cu acele stocuri nu este deductibila.
Potrivit Cod fiscal:
ART. 21 Cheltuieli
(4) Următoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
f) cheltuielile înregistrate în contabilitate, care nu au la bază un document justificativ, potrivit legii, prin care să se facă dovada efectuării operaţiunii sau intrării în gestiune, după caz, potrivit normelor;
Norme: ART. 21 al. 4 f)
44. Înregistrările în evidenţa contabilă se fac cronologic şi sistematic, pe baza înscrisurilor ce dobândesc calitatea de document justificativ care angajează răspunderea persoanelor care l-au întocmit, conform reglementărilor contabile în vigoare.
Legea contabilitatii 82/1991:
Art. 6. - (1) Orice operaţiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care le-au înregistrat în contabilitate, după caz.
Ordin 3512/2008 privind documentele financiar-contabile:
2. Documentele justificative trebuie să cuprindă următoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele şi prenumele şi, după caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care întocmeşte documentul;
- numărul documentului şi data întocmirii acestuia;
- menţionarea părţilor care participă la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul);
- conţinutul operaţiunii economico-financiare şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuării acesteia;
- datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii economico-financiare efectuate, după caz;
- numele şi prenumele, precum şi semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operaţiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atribuţii de control financiar preventiv şi ale persoanelor în drept să aprobe operaţiunile respective, după caz;
- alte elemente menite să asigure consemnarea completă a operaţiunilor efectuate.
La fel nu se deduce TVA din acea factura daca e falsa de fapt (cine a livrat bunurile daca furnizorul nu a inregistrat-o?), si in plus potrivit Cod fiscal trebuie sa aiba data mentionata, iar d-voastra ati precizat ca nu avea.
ART. 146 Condiţii de exercitare a dreptului de deducere
(1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabilă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) pentru taxa datorată sau achitată, aferentă bunurilor care i-au fost ori urmează să îi fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmează să îi fie prestate în beneficiul său de către o persoană impozabilă, să deţină o factură emisă în conformitate cu prevederile art. 155, precum şi dovada plăţii în cazul achiziţiilor efectuate de către persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la încasare, respectiv de către persoanele impozabile care achiziționează bunuri/servicii de la persoane impozabile care au aplicat sistemul TVA la încasare;
(19) Factura cuprinde în mod obligatoriu următoarele informații:
a) numărul de ordine, în baza uneia sau a mai multor serii, care identifică factura în mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data încasării unui avans, în măsura în care această dată este anterioară datei emiterii facturii;
d) denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA sau, după caz, codul de identificare fiscală ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
Nu aveti voie sa modificati/completati facturile /alte documente emise de terti.
In ce priveste corectarea documentelor justificative,nu sunt admise stersaturi, modificari sau lasarea de spatii libere intre operatiunile inscrise in acestea.
In cazul in care m-ai puteti contacta furnizorul, se poate pune o stampila si o semnatura asupra modificarilor aduse si se specifica motivul modificarilor, precum si data.
La fel cum a precizat si colegul de mai sus, cei de la control pot interpreta ca factura fiscala nu are toate elementele unui document justificativ, si v-o poate "da jos".
Faptul ca furnizorul nu a inregistrat-o, nu va afecteaza in mod direct, doar in cazul in care furnizorul era inactiv, sau avea anulat codul de inregistrare TVA, caz in care aveati obligatia de a va informa cu privire la statusul societatii respectiva, sub sanctiunea de a nu avea dreptul de a va deduce TVA-ul.