... IATA CARE SUNT PASII IN CAZUL INCHIDERII VOLUNTARE A UNEI FIRME:
Daca ai o firma in care esti asociat unic sau esti asociat intr-o firma cu mai multi asociati, poti sau, in cel din urma caz, puteti hotari in mod voluntar inchiderea activitatii acesteia. Aceasta inseamna ca asociatii trebuie sa se inteleaga cu privire la repartizarea bunurilor societatii.
Pentru inchiderea societatii comerciale este nevoie sa parcurgeti doua etape succesive si anume dizolvarea si lichidarea patrimoniului societatii si apoi radierea din evidenta Registrului Comertului. Odata cu obtinerea certificatului de radiere, persoana juridica inceteaza sa mai existe.
Procedura de desfiintare a unei firme, presupune depunerea la Registrul Comertului a doua dosare corespunzatoare celor doua etape ce trebuie parcurse: cea de dizolvare - lichidare si apoi cea de radiere.
Durata este de cca 2-3 luni din momentul in care dosarul cu documentele este pregatit pentru prima etapa.
Actele necesare pentru inregistrarea desfiintarii voluntare a societatii sunt:
Etapa 1 – dizolvarea si lichidarea voluntara
• Cerere de inregistrare a mentiunii;
• Decizia asociatului unic sau hotararea AGA de dizolvare si– concomitent – de lichidare a societatii(dizolvarea societatii comerciale pregateste etapa lichidarii patrimoniului), prin acordul unanim al asociatilor de impartire a activelor ramase, dupa plata creditorilor, intre asociati, cu mentiunea incetarii mandatului membrilor organelor de administrare/conducere (original);
• Imputernicirea persoanei care depune mentiunea, daca este cazul;
• Dovada achitarii taxelor legale (taxa judiciara de timbru in original, timbre judiciare, taxa de registru, tariful de publicare in M.Of. Partea a IV-a).
Dupa trecerea a 30 de zile de la data publicarii actului modificator in Monitorul Oficial (Partea IV) se trece la etapa a II-a bineinteles, aceasta in cazul in care nu s-a inregistrat vreo opozitie. In cazul in care s-a facut opozitie, cererea de radiere a firmei se poate introduce dupa ce a devenit irevocabila hotararea de respingere a opozitiei (sau, dupa caz, hotararea prin care se constata ca firma sau asociatul unic a platit datoriile ori a oferit garantii acceptate de creditori sau a convenit cu acestia un aranjament pentru plata datoriilor) dar nu mai devreme de termenul de 30 de zile in care pot aparea si alte opozitii.
Etapa 2 – de radiere (voluntara):
• Cerere de radiere;
• Certificatul de inregistrare si anexele acestuia (original);
• Situatia financiara de lichidare;
• Hotararea de repartizare a activelor societatii comerciale(copie) aprobata de asociati(copie);
• Certificat de la Administratia Financiara din care rezulta ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale;
• Imputernicirea persoanei care depune mentiunea, daca este cazul;
• Dovada achitarii taxelor (taxa judiciara de timbru in original, timbre judiciare, taxa de registru, tariful de publicare in M.Of. Partea a IV-a daca este cazul).
Nota. In societatea comerciala cu mai multi asociati in lipsa acordului unanim al asociatilor privind impartirea bunurilor din societate, va fi urmata procedura de lichidare prevazuta de legislatia in vigoare, cu numire de lichidator.
[ link extern ]