am si eu diverse probleme inca nelamurite legate de activitati intracomunitare si as vrea sa le dau de capat.
in primul rand imi cer scuze daca intreb lucruri la care deja s-a raspuns, am tot citit postari si as vrea sa prezint situatia mea exacta sa fiu sigur ca in urma raspunsurilor de aici nu fac prostii, ca stim bine ca nu putem gresi cu fiscul :)
nu ma prea pricep cu legislatia fiscala si mai ales la noi in tara ca sunt asa complicate lucrurile, de cate ori vreau sa aflu ceva pentru mine e ca si cum as deschide o cutie a pandorei...
foarte pe scurt: am un PFA de ceva vreme, neplatitor TVA prin domeniul IT. unul din serviciile prestate e legat de gazduire web de diverse tipuri iar treaba asta implica sa inchiriez niste servere care tin datele efective undeva (cheltuielile) si sa facturez serviciile catre clienti (veniturile).
acum sunt in situatia in care atat serverele cat si clientii sunt intracomunitari (UE) si as vrea sa stiu cum e cel mai bine sa procedez in cazul meu din toate punctele de vedere.
nelamuriri si intrebari:
1. datacenterul de unde inchiriez servere e din germania si desigur emite facturile cu 19% TVA. pana acum am platit facturile integral, nu mi-am pus prea mult problema, insa ei imi pot emite si ma pot taxa fara TVA daca le dau un numar valid de TVA iar un prieten m-a intrebat de ce nu ma inscriu nu stiu unde sa iau numar si sa platesc fara TVA?
intrebarea mea e: e corect asta? pur si simplu ma inregistrez unde trebuie pentru numar TVA intracomunitar, le dau la baieti numarul si imi scad cheltuielile cu ~20%? nu ar trebui totusi ceva taxe sa ajunga platite undeva? cum ar trebui sa procedez corect in acest caz?
2. am un client nou tot in UE care e o biserica (organizatie tot non-profit banuiesc si pe dincolo) si care banuiesc ca nu e platitoare TVA, ma gandesc ca e asemanator cu ce e la noi.. oricum:
a) cum ar trebui sa fac contractul cu oamenii astia? pot sa bat palma cu ei direct sau e nevoie sa ma inregistrez iarasi pe undeva in vederea de activitate intracomunitara?
b) cum facturez si procedez cu TVA-ul in cazul asta? depinde daca sunt platitori sau nu de TVA?
c) factura din ce stiu, am inteles ca e ok sa fie facuta in EUR insa in registru cum inregistrez ca acolo banuiesc ca pun RON, la ce curs de schimb fac conversia?
cam atat deocamdata ca deja am scris mult insa sper ca am explicat destul de clar problema.
daca si ce sfaturi aveti pentru mine sunt binevenite!
va multumesc frumos, nu stiti ce ajutor imi dati :)
Pt.achizitii intracomunitare sunteti obligat sa va inregistrati in Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI) si sa va inregistrati platitor de tva.
Veti obtine astfel un cod valid de tva ceea ce v-a permite firmei din Germania sa va emita facturile fara tva.
Pt.livrari sunteti obligat sa fiti inscris in Roi si platitor tva.Daca partenerul din UE nu prezinta cod valid de tva veti emite facturile cu tva de 24%.
In contract trebuie sa prevedeti cursul la care se emite factura-de obicei cursul de la data facturarii.
Puteti sa va inregistrati platitor de tva conform art.153 sau art.153 ^1.
Intelegeti ca trebuie sa va inregistrati in acest registru INAINTE de a primi facturile respective intracomunitare. Adica TVA ul respectiv trebuia platit in ROMANIA !!! Nu in germania.
La un control o sa vi-l imputa si o sa l platiti din valoarea totala a facturii.... Nu conteaza ca l-ati platit in Germania.
Daca erati inregistrat ca platitor de tva si in ROI cumparati serviciul respectiv fara tva ul nemtesc iar in RO nu platiti nimic ( efectuati taxare inversa). Dar tot ce vindeati in tara era purtator de tva.
Daca erati doar inregistrat in ROI cu un nr de tva intracomunitar( dar ramaneati neplatitor de tva in tara) plateazti 24 % tva la facturi ( dar partea germana va factura fara tva)
2. Daca sunteti neplatitor si partenerul este neplatitor nu mai trebuie sa faceti nimic cu aceasta operatiune. Operatiune intre doi neplatitori, nu exista TVA.
3. Conversia facturii - cursul BNR din data facturii minus o zi. Conversia platii : la fel data extrasului minus o zi. O sa va dea diferente de curs ( plus sau minus) .
Am reprodus articolele :
ART. 153^1 Înregistrarea în scopuri de TVA a altor persoane care efectuează achiziţii intracomunitare sau pentru servicii
(1) Are obligaţia să solicite înregistrarea în scopuri de TVA, conform prezentului articol:
c) persoana impozabilă care îşi are stabilit sediul activităţii economice în România, care nu este înregistrată şi nu are obligaţia să se înregistreze conform art. 153 şi care nu este deja înregistrată conform lit. a) sau b) sau a alin. (2), dacă primeşte de la un prestator, persoană impozabilă stabilită în alt stat membru, servicii pentru care este obligată la plata taxei în România conform art. 150 alin. (2), înaintea primirii serviciilor respective.
ART. 158^2 Registrul operatorilor intracomunitari
e) achiziţii intracomunitare de servicii, respectiv cele pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2), efectuate în beneficiul unor persoane impozabile stabilite în România, inclusiv persoane juridice neimpozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 153^1, de către persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, şi pentru care beneficiarul are obligaţia plăţii taxei potrivit art. 150 alin. (2).
problema mea e ca majoritatea veniturilor sunt de la clienti neplatitori TVA (persoane fizice, organizatii non-profit, etc), ca atare intentionat vreau sa raman neplatitor, altfel le cresc costurile 24% si minimizez sansele de a-i avea ca si clienti :)
in ideea asta, sa inteleg ca ce e cel mai bine de facut e sa ma inregistrez in ROI pentru numar valid de TVA (lucru care NU necesita sa fiu platitor de TVA), sa elimin TVA-ul platit in Germania si sa platesc 24% TVA in tara pentru inchirierea acelor servere, nu?
in rest cu non-profitul (neplatitor TVA) din afara tarii fac contract normal si nu se ia nici un TVA, asa cum procedez cu clientii din tara, cu singura diferenta ca facturile vor fi in euro. am inteles corect?
am inteles.. si cum se procedeaza cu astfel de cheltuieli la care am de platit TVA in tara?
exista o procedura definita undeva, ceva formulare de completat in care se declara cheltuielile cu pricina?
Tva intracomunitar
sorion61
Vreau sa infiintezt o firma de consultanta IT si sa ofer consultanta IT unei firme din Germania. Trebuie sa ma inregistrez ca platitor sau neplatitor de ... (vezi toată discuția)