avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 294 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... Ajutor de inmormantare!
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

Ajutor de inmormantare!

Daca sunt angajat la stat la o gradinita si tatal meu a decedat,de exemplu am posiblitatea sa primesc ajutor de inmormantare de la serviciul meu? Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 18:53, 29 Aprilie 2014
Daca tatal dvs. era asigurat (salariat sau pensionar) atunci puteti ridica un ajutor de deces in valoare de 2298 lei, astfel:
- de la casa de pensii daca era pensionar
- de la angajatorul tatalui dvs., daca era salariat.

Daca nu era salariat, aveti dvs. dreptul la 1/2 din suma de mai sus pentru decesul unui membru de familie, suma pe care o puteti solicita de la angajatorul dvs. pe baza documentelor justificative.

Ajutor de inmormantare, alta suma decat cea de mai sus, puteti primi doar daca exista astfel de ajutoare prevazute in CCM pe unitate la locul dvs. de munca.
Buna ziua,
ajutorul il primiti de la casa de pensii daca era pensionar sau de la locul de munca al sau daca lucra.
Dumneavoastra primiti ajutor doar din partea colegilor daca strang bani sau de la intreprindere daca au bani de asa ceva dar acest ajutor nu este obligatoriu.
Ajutorul de deces si ajutorul de inmormantare, desi marcheaza acelasi eveniment, se diferentiaza in functie de sursa din care sunt suportate. Ele pot fi cumulate de persoana indreptatita a le primi, intrucat sursele de acordare sunt diferite. Daca ajutorul de deces este un drept conferit ca urmare a calitatii de asigurat, ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator din sursele proprii, respectand prevederile contractului de munca.

1. ajutorul de deces
Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurări sociale şi se afla în întreţinerea titularului la data decesului, potrivit reglementărilor din Legea pensiilor nr. 263/2010.

ajutorul de deces
HG nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Art. 107. In sistemul public de pensii se acorda ajutor de deces, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.

Art. 108. In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.

Art. 109. (1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin exceptie, in cazul persoanelor prevazute mai sus la litera f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.

Art. 110. In intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.

Art. 111. Dovada ca membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaratie pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces.

Art. 112. In situatia in care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru munca, in varsta de peste 18 ani, ajutorul de deces se acorda cu conditia prezentarii unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta cauza care l-a facut inapt pentru munca si data ivirii acesteia.

Art. 113. Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).

Art. 114. (1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.

(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.

Art. 115. In cazul decesului persoanei in timpul concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 1 an, 2 ani, respectiv in cazul copilului cu handicap pana la 3 ani, ajutorul de deces se plateste de catre angajator daca, anterior intrarii in concediu, persoana in cauza era asigurata obligatoriu potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) pct. I, II sau V din lege si raportul de munca a fost suspendat.

Art. 116. In aplicarea prevederilor art. 128 din lege, persoana interesata depune la casa teritoriala/sectoriala de pensii acte doveditoare care atesta incetarea sau, dupa caz, suspendarea activitatii angajatorului, eliberate de organele abilitate, potrivit legii.

Art. 117. (1) in cazul in care sumele cu titlu de contributie de asigurari sociale datorate lunar bugetului de asigurari sociale de stat sunt mai mici decat sumele cu titlu de ajutor de deces, pe care, potrivit legii, angajatorii le achita direct asiguratilor, platitorii depun la casele teritoriale de pensii sau la casele de pensii sectoriale, dupa caz, cerere pentru recuperarea din bugetul asigurarilor sociale de stat a diferentei respective, impreuna cu documentatia justificativa.

(2) Casele teritoriale de pensii sau casele de pensii sectoriale, dupa caz, pe raza carora se afla sediul platitorului, verifica documentatia si dispun plata sumelor datorate din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Art. 118. Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea “ACHITAT”, data, semnatura si stampila.

Art. 119. In cazul in care platitorul este casa teritoriala de pensii, sumele incasate necuvenit cu titlu de ajutor de deces se recupereaza, potrivit legii, pe baza deciziei emise de catre aceasta, ce constituie titlu executoriu.

Art. 120. In cazul persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2) din lege, ajutorul de deces se acorda numai in situatia in care contributia de asigurari sociale datorata si eventualele accesorii sunt achitate pana la data decesului.

2. Ajutorul de inmormantare
Ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator din sursele proprii, respectand prevederile contractului de munca, ale contractului colectiv de munca aplicabil sau ale regulamentului intern al angajatorului.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Firma proprie si ajutor de deces pentru tata MariutaPetrovan MariutaPetrovan Buna..Daca sotului i-a decedat tatal si el are o firma proprie si plateste asigurare de sanatate si pentru pensie mai primeste ajutor de inmormantare pentru ... (vezi toată discuția)
Ajutor inmormantare MariutaPetrovan MariutaPetrovan Buna.Am si eu o intrebare.Daca o persoana a decedat si era angajata primim ceva ajutor de inmormantare...Iar daca a avut credit bancar ce se intampla cu ... (vezi toată discuția)
Ajutor deces angajata invatamant MariutaPetrovan MariutaPetrovan Buna ziua.Am si eu o intrebare daca persoana care a decedat era inca angajata in invatamant ca maistru.Unde depunem dosarul pentru ajutorul de ... (vezi toată discuția)