V-ati dat mare silinta sa intocmiti aceasta cerere, apreciez sincer acest efort, dar ma simt datoare cu cateva scurte mentiuni, care va pot fi de folos si dumneavoastra, dar si celor care vor mai citi acest topic:
1. Cererea pe care o adresati mediatorului este o Cerere de mediere, nu de premediere. Premedierea este doar o prima etapa a procedurii, insa pentru ea nu se adreseaza o cerere speciala, ci se incheie intre solicitant si mediator un Contract de premediere, in baza cererii de mediere adresate.
2. Cererea de mediere, ca si contractul de premediere, precum si cel de mediere, daca se va ajunge acolo, nu consemneaza obiectul conflictului decat in mod succint. Nu era necesara, nici obligatorie, precizarea pozitiei dumneavoastra la fiecare punct, ci doar enumerarea aspectelor pe care doriti sa le abordati in cadrul medierii. Asta si pentru faptul ca medierea nu garanteaza obtinerea acelor rezultate. Eventualul acord de mediere obtinut va contine acele concluzii pe care ambele parti le agreaza. Daca nu sunteti dispus sa acceptati posibilitatea de a nu obtine fix acele rezultate, medierea nu este o solutie pentru dumneavoastra, pentru ca medierea presupune negociere, concesii, disponibilitate pentru un rezultat favorabil in mod egal ambelor parti, asa cum inteleg acestea notiunea de "favorabil".
3. In faza de pregatire a medierii nu este necesar sa insotiti cererea si contractul de toate copiile actelor mentionate, ele devin utile in cadrul medierii propriu-zise. Nu spun ca este gresit, insa cererea de mediere nu are un caracter atat de formal si de strict. Este suficient sa indicati mediatorului persoana invitata, toate datele de contact ale acesteia pe care le cunoasteti, obiectul conflictului (in mod succint).
Evident ca la momentul adresarii cererii de mediere veti discuta cu mediatorul despre conflict si chiar despre asteptarile dumneavoastra, in asa fel incat acesta sa poata face o analiza sumara a situatiei si sa aprecieze daca este pretabila pentru mediere. Doar ca nu este necesar sa consemnati atat de exact toate aceste detalii. Medierea are un caracter mai putin formal, mai relaxat, mai firesc.
Cat priveste obligatiile mediatorului, acesta este obligat sa faca tot ceea ce este posibil si legal pentru a convinge cealalta parte sa participe, cu conditia ca dumneavoastra sa ii indicati in mod corect si sincer datele de contact. Daca stiti ca persoana respectiva nu poate fi gasita la o anumita adresa, spuneti-i acest aspect, ca sa isi stabileasca abordarea. Cu mediatorul trebuie sa cooperati in mod corect, altfel nu isi poate face treaba. Trebuie sa-l priviti ca pe un aliat, tinand insa cont de faptul ca are obligatia de a fi neutru si impartial, ceea ce inseamna ca nu va face nimic care ar putea defavoriza cumva una dintre parti. Interesul lui este de a aduce ambele parti in mediere si de a le asista pentru a ajunge la o intelegere reciproc acceptata ca fiind corecta si favorabila.
Va doresc mult succes in continuare si va multumesc pentru alegerea de a imparti cu altii aceste informatii!
Multumesc pentru aceasta minge servita la fileu … o asteptam oricum.
Ma adresez in continuare taticilor, pentru a demonstra de ce este nevoie de tot ceea ce am scris, si chiar de mai mult.
Mediatorul trebuie sa fie mijlocitorul legal care are imputernicirea de a demara si solutiona o CERERE scrisa ( NU discutata ) cat mai detaliata, referitoare la o anumita problema in cauza. El nu este initiatorul niciunei actiuni, ci doar executantul ei legal, la solicitarea partii initiatoare.
In mod absolut normal, legal si civilizat, un contract bilateral trebuie sa fie precedat de o cerere scrisa in care sa apara termenii ce vor face obiectul lui ( contractului ). Bineinteles, ca educatia in acest sens este greoaie, si omul ( romanesc ) este obisnuit sa I se puna in fata un contract scris mic, pe care trebuie sa-l semneze repede.
De ce este necesar ca totul sa apara scris ? pentru ca partea chemata la mediere sa aiba habar dinainte de ceea ce se va discuta sau negocia … asa este Normal, Legal si Civilizat … ea trebuie sa aiba timp sa se poata informa si sa poata decide ce este negociabil, modificabil sau de neclintit in solicitarea initiatorului ( prin mediator ). Asadar, trebuie sa vina cu lectiile facute de acasa, tocmai pentru a evita starea de nervi sau agitatie cand va afla la fata locului cu ce se confrunta.
De ce sunt necesare actele ce dovedesc si justifica cererea de mediere ? pentru ca asa e Normal, Legal si Civilizat …
Atentie !!! Pentru ca Medierea este o actiune platita, in cererea de premediere solicitati numar de inregistrare si AVIZUL (favorabil sau nefavorabil ) al Mediatorului. Altfel, chitanta eliberata nu are niciun obiect justificativ.
Dragi tatici … va puteti trezi pusi in fata unei situatii aberante atunci cand, daca nu exista un text cat mai detaliat trimis mamei, sa primiti un telefon prin care, in urlete si amenintari, sa vi se comunica ca hartia nu cuprinde decat chemare pentru stabilirea autoritatii parentale, fara niciun alt detaliu. Si atunci, orice esec al negocierii este efectul faptului ca nu ati fost destul de responsabil cu atitudinea in fata acestui proces … si trebuie sa v-il asumati ( esecul ).
Daca nu gasiti receptivitate la solicitarea riguroasa prin procedura pe care eu am urmat-o, mai cautati … nici eu nu am reusit de prima data, insa am perseverat pana am gasit un adevarat MEDIATOR ( cu majuscule ).
Din punctul meu de vedere, este suficient ca urmariti interesul superior al minorului (citez:.....ci se va tine cont doar de interesul minorului de a petrece in mod benevol si alternativ timpul liber cu fiecare din parinti).
Cererea prin care solicitati ca mediatorul sa efectueze demersurile invitarii la mediere, este de fapt schita unui plan parental, bine structurat, dar la care se mai poate adauga, in cadrul negocierilor avute in procedura de mediere
Am discutat cu mai multi judecatori pe tema planului parental, si trebuie sa stiti ca de multe ori apar noi cereri de chemare in judecata, daca anumite aspecte nu sunt riguros stabilite.
Exemple:
1. in hotarare se stabilise ca parintele poate avea contact telefonic zilnic cu minorul, dar nu si orele cand poate fi contactat, asa ca celalalt parinte motiva ca minorul desfasoara diverse activitati si nu poate vorbi (cateodata si 10 zile consecutive). Astfel ca pe rolul instantelor a fost inregistrata o cerere, prin care parintele privat de contactul telefonic cu minorul, solicita ca acesta sa poata fi contactat intre orele 16.00-20.00.
2. parinti locuiau in orase diferite (distanta 150 km) si conform planului parental, minorul petrecea vacanta de Craciun, in fiecare an cu celalalt parinte. Dupa primul Craciun petrecut la parintele nerezident, au aparut divergente privind plata transportului intre cele 2 case si obiectii privind mijlocul de transport....asa ca tot in instanta au ajuns (aici au fost indrumati catre mediere)
3. pana la varsta de 8 ani minorul a fost crescut de bunicii paterni si ca atare era foarte atasat de acestia. Cum unul dintre motivele pentru care s-a ajuns la divort era relatia soacra-nora, mama minorului ii refuza acestuia contactul cu bunicii, intrucat in hotararea judecatoreasca, programul de vizita nu specifica mentinerea legaturilor cu membri familiei extinse.
....si exemplele pot continua
In consecinta, va rog sa aveti in vedere aspectele mentionate mai sus, cat si:
- regulile cu privire la educarea copilului (aceleasi in ambele case, privind cresterea si educarea in domeniile immportante din viata minorului)
- vacantele (programul minorului in perioada vacantelor in care ambii parinti lucreaza, celebrarea unor evenimente importante, de ex: ziua de nastere a mamei sau a tatalui, chiar daca aceasta cade in perioada in care celalalt parinte ar trebui sa fie in compania minorului)
- luarea deciziilor: activitati si performante scolare, activitati extrascolare (pana la detaliul platii unei excursii sau sustinerea unei activitati sportive), starea de sanatate (medicul curant, procedura de urat in caz de urgenta, etc) cat si grupul de prieteni.
- deciziile privind problemele curente: rutina zilnica, efectuarea temelor, alimentatie, vizite la prieteni, etc.
- cum se rezolva disputele atunci cand parintii trebuie sa ia decizii impreuna (arbitru: un prieten comun, unul dintre bunici, mediator, preot, etc)
- schimbul de informatii cu privire la minor (cand, la ce interval, cum)
- mentinerea contactului cu minorul, atunci cand acesta este cu celalalt parinte.
- ingrijirea minorului in lipsa parintilor.
- transportul mionorului intre cele 2 case.
- detaliile cu privire la religia minorului si frecventa participarilor la serviciul religios.
Daca se ajunge la un acord de mediere, si toate aceste aspecte sunt identificate si "puse pe hartie", atunci intelegerea partilor va fi durabila in timp, in beneficiul ambilor parinti dar in primul rand in interesul minorului.
Sper ca si fosta dvs. partenera de viata sa isi doreasca dialogul, intrucat este cea mai avantajoasa cale (medierea) de a obtine ce doreste, altfel asupra doleantelor sale va decide instanta de judecata, ceea ce inseamna ca isi asuma riscul de a se supune unei decizii de care nu stie ca va fi multumita sau dezamagita.
In speranta ca am contribuit putin la planul dvs. parental, va doresc succes in actiunea pe care o intreprindeti :)
Ceea ce v-am prezentat este ceea ce este specific procedurii de mediere, din punct de vedere al rigorilor legale, principiale si etice ale acesteia. Faptul ca dumneavoastra alegeti o interpretare proprie, personalizata, a acesteia, precum si faptul ca respingeti explicatiile pe care le-am prezentat, pot fi datorate faptului ca nu sunteti pe deplin lamurit asupra specificului medierii. Sau ca optati pentru a nu tine cont de el. Sunteti liber sa o faceti, desigur.
V-am spus ca nu sunt necesare toate acele precizari ultra-amanuntite si adaug ca, in anumite situatii, faptul ca le detaliati intr-o asemenea masura poate duce la o stare de tensiune initiala pentru partea invitata, lucru foarte putin propice unei intelegeri.
Detalierea pretentiilor pe care le aveti cu privire la rezultatul medierii nu este interzisa, nu este gresita, insa nici nu schimba cu nimic faptul ca rezultatul medierii nu poate fi garantat in aceasta directie si nici demersurile pe care mediatorul le va face nu vor fi cu nimic diferite de situatia in care obiectul ar fi fost mentionat succint.
Mediatorul nu este "executantul legal" al "actiunii". Treaba lui este sa invite partea pe care o doriti in mediere, asa cum stie si cum considera el, respectand legea, si sa va asiste in rezolvarea conflictului. Pentru a-si face cat mai bine treaba, legea ii lasa libertatea de a organiza procedura asa cum considera ca este mai bine pentru a spori sansele de solutionare a disputei.
Chitanta de plata a serviciilor de premediere (ca si a celor de mediere) are la baza contractul incheiat intre mediator si parte/parti si factura emisa in baza acestuia. In practica normala a mediatorilor nu exista niciun document care sa se intituleze "aviz". Cererea de mediere sta la baza contractului de pregatire a medierii, iar contractul de mediere are la baza atat cererea de mediere a solicitantului, cat si acceptul manifestat in acest sens de invitatul la mediere, ca urmare a demersurilor facute de mediator.
Toata aceasta polemica este lipsita de sens. Daca doriti sa scrieti in cerere ceva, iar mediatorul accepta solicitarea, este perfect in regula. Nu este necesar, nu aduce beneficii suplimentare, poate da nastere la tensiuni, dar daca "v-il asumati ( esecul )" aveti libertatea sa o faceti, cu MEDIATORUL potrivit.
Birou_de_Mediator a scris:
Cererea prin care solicitati ca mediatorul sa efectueze demersurile invitarii la mediere, este de fapt schita unui plan parental, bine structurat, dar la care se mai poate adauga, in cadrul negocierilor avute in procedura de mediere
... de aceea am si mentionat : "pentru a demonstra de ce este nevoie de tot ceea ce am scris, si chiar de mai mult."
anyway ... multumesc pentru mesajul DVS. ( cu majuscule ) de incurajare si sustinere
desigur, totul porneste de la idei care pot fi corectate si imbunatatite. Putem fi "vizionari" in aplicabilitatea normala, legala si civilizata, sau putem fi robii unui sistem in care fiecare aplica mecanic proceduri comode, care sa limiteze partile in cauza la un spectacol ce nu presupune dureri de cap.
Ma bucur insa atunci cand se naste un dialog civilizat si mai ales constructiv, care confirma ca este nevoie de deschidere morala si profesionala ce ar ridica in constiinta si informare nivelul de educatie al cetatenilor.