dana_1985 a scris:
Da, s-a achizitionat si un teren si exista contract de vanzare- cumparare, dar valoarea nu este defalcata.
Tocmai de asta intrebam. Potrivit Ordin 3055/2009:
94.
(2) Terenurile şi clădirile sunt active separabile şi sunt contabilizate separat, chiar atunci când sunt achiziţionate împreună. O creştere a valorii terenului pe care se află o clădire nu afectează determinarea valorii amortizabile a clădirii.
...
105 -
(1) O imobilizare corporală recunoscută ca activ trebuie evaluată iniţial la costul său determinat potrivit regulilor de evaluare din prezentele reglementări, în funcţie de modalitatea de intrare în entitate.
50 -
(1) La data intrării în entitate, bunurile se evaluează şi se înregistrează în contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileşte astfel:
a) la cost de achiziţie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
....
(1) Costul de achiziţie al bunurilor cuprinde preţul de cumpărare, taxele de import şi alte taxe (cu excepţia acelora pe care persoana juridică le poate recupera de la autorităţile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare şi alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achiziţiei bunurilor respective.
În costul de achiziţie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obţinerea de autorizaţii şi alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
Includeti in valoarea cladirii/teren si taxele notariale, intermediari, etc care pot fi atribuite direct achizitiei.
Trebuie sa efectuati o evaluare (facuta de un expert evaluator) care sa va precizeze valoarea. Evaluatorul va preciza o valoare totala a teren+cladire dar si separat, si deci veti avea procentul de sa zicem 60% cladire si 40% teren. Iar cei 70.000 vor fi alocati astfel.
Veti avea
% = 404
212
2111
(4426) daca e cazul de TVA
Evaluarea si defalcarea valorii va ajuta nici sa nu platit impozit pe cladiri mai mare decat trebuie:
Cod fiscal: ART. 253 Calculul impozitului datorat de persoanele juridice
(1) În cazul persoanelor juridice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a clădirii.
(2) Cota de impozit se stabileşte prin hotărâre a consiliului local şi poate fi cuprinsă între 0,25% şi 1,50% inclusiv. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(3) Valoarea de inventar a clădirii este valoarea de intrare a clădirii în patrimoniu, înregistrată în contabilitatea proprietarului clădirii, conform prevederilor legale în vigoare.
In plus si amortizarea cladirii va fi mai mare decat trebuie daca nu efectuati evaluarea si defalcarea. Deci influentati rezultatul contabil, care va fi nereal.