Va rog sa ma ajutati prin a-mi raspunde la cateva intrebari referitoare la intocmirea situatiei soldurilor de activ si pasiv la 30 iunie:
1. in Activ la Restante existente la data intocmirii acestei situatii acestea includ (in afara de restantele la cotele de contributie) si restantele la fondul de reparatii, fondul de rulment si penalizari?
2. tot in Activ la Acte de plata pe luna in curs nerepartizate proprietarilor se includ: facturile platite in avans (deci, nerepartizate inca), cheltuielile facute in luna iunie si care intra pe lista de plata ce este afisata in luna iulie (cele referitoare la cheltuielile administrative, de pe diferite facturi si bonuri fiscale), salariile platite in luna iunie (dar repartizate pe lista de plata din iulie); se includ aici si facturile venite in luna iunie, neplatite inca si care urmeaza a fi repartizate in iulie pe lista de plata? pentru ca toata lista de plata din iulie include si repartizarea acestor facturi neplatite inca la 30 iunie precum si fondul de reparatii pe care trebuie sa-l achite proprietarii; prin urmare la acest punct din situatie se are in vedere doar ceea ce s-a achitat in iunie de catre asociatie, in avans si nu era repartizat pe proprietari la 30 iunie sau tot ce include lista de plata afisata in iulie?
3. in Pasiv la Furnizori pentru facturi neachitate (la 30 iunie) se includ toate facturile restante (neplatite) pana la acea data si se iau in considerare si cele care au venit in cursul lunii iunie insa nu au fost repartizate inca (au fost repartizate pe liste in iulie) ?
Pe de alta parte, am auzit ca exista un model de balanta in Excel, asa numita balanta dinamica, care pe baza formulelor genereaza totalurile. Dispune cineva de un astfel de model?
Va multumesc mult!
1. Da si nu!
Depinde cum inregistrati si in pasiv pentru pastrarea echilibrului. Eu sunt pentru a nu inregistra restantele la fonduri (rulment, repartaii, penalizari...) in activ si nici in pasiv.
Asa am in activ casa, banca, cote neachitate, restante clare, adevarate ce au in pasiv corespondenta in soldul fondurilor (rulment, reparatii, penalizari..) adica in sume incasate clar, in facturile neachitate catre furnizori...
Daca inregistrati in activ restantele la fonduri trebuie sa le inregistrati si in pasiv dar, pentru claritate, in alte pozitii si nu amestecate cu soldul fondurilor (sume incasate pentru aceste fonduri).
2 si 3. Incerc sa simplific.
In activ daca nu ati fi facuti plata unei facturi inca nerepartizata pe lista, ati fi avut banii in soldul casei. Facand plata a scazut fondul casei iar pentru echilibru trebui sa inregistrati in activ acea factura nerepartizata si achitata. Aceasta factura nu o mai inregistrati in pasiv, acolo inregistrand doar facturi neachitate, indiferent din ce perioada anterioara.
In listele de plata se trec restantele la fonduri si penaliazari. Ele intra in totalul general. Asadar, trebuie sa existe sursa lor in pasiv.
Cat despre excel, va recomand utilizarea unor softuri integrate.