Buna ziua,
1. Registrul jurnal de incasari si plati (RJIP) este obligatoriu pentru entitatile care tin contabilitatea in partida simpla ( PFA, II, IF).
Registrul se achizitioneaza de catre contribuabil, se numeroteaza , se leaga si se inscrie denumirea entitatii pe coperta si pe fiecare pagina , apoi se inregistreaza la administratia teritoriala de care apartine entitatea.
In acest registru se completeaza, pe baza documentelor justificative, incasarile si platile efectuate de catre unitate, atat cele cu numerar , cat si cele prin banca.
RJIP are 8 coloane, si anume:
• Col.1 – Nr. Current: se numeroteaza crescator operatiunile effectuate incepand cu cifra 1 ( unu) pana la ultima operatiune din an.
• Col.2 – Data: Se inscrie data operatiunii. In RJIP , operatiunile se inregistreaza chronologic, cf legii contabilitatii 82/1991.
• Col.3 – Documentul ( felul, nr): se completeaza cu tipul si nr documentului pe baza caruia se face inregistrarea ( chitanta, bon fiscal, extras de cont)
• Col.4 – Felul operatiunii ( explicatii): explicatia tranzactiei effectuate , ex: plata factura telefonie Romtelecom, achizitie marfuri X srl, incasare fact nr… client Y, comision bancar , etc
• Col.5 – Incasari numerar: se trec sumele incasate numerar pe baza chitantelor emise, mandate postale
• Col.6 – Incasari banca: se trec sumele incasate cf extrasului bancar
• Col.7 – Plati numerar: se trec sumele achitate numerar pe baza de chitante, bon fiscal
• Col.8 – Plati banca: se trec sumele platite prin virament bancar, cf extrasului de cont
2. Registrul inventar serveste ca document de inregistrare a bunurilor achizitionate sau realizate prin forte proprii , pe baza documentelor justificative.
Conform art. 48 alin. (9) din Codul fiscal si pct. 41 din Normele de aplicare a Codului fiscal , toate bunurile si drepturile aferente desfasurarii activitatii se inscriu in Registrul-inventar si constituie patrimoniul afacerii.
La fel ca si RJIP , se achizitioneaza de catre contribuabil, se numeroteaza , se leaga si se inscrie denumirea entitatii pe coperta si pe fiecare pagina , apoi se inregistreaza la administratia teritoriala de care apartine entitatea.
Conform pct.44 alin. (1) si alin. (3) din OMFP 2861/2009, "Registrul-inventar" (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu in care se inscriu rezultatele inventarierii elementelor de natura activelor (stocuri materiale , obiecte de inventar, mijolace fixe etc), datoriilor si capitalurilor proprii, grupate dupa natura lor, conform posturilor din bilantul societatilor comerciale.
Acest registru are urmatoarele canale coloane:
• Col.1 – Nr. Current: se inscrie nr current al operatiunilor, in ordine cronologica, de la inceputul activitatii si pana la incetarea acesteia.
Capitolul INTRARI
• Col.2 – Denumirea bunurilor: Se inscrie denumirea bunului , asa cum reiese din documentul justificativ ( factura, PV de receptie, etc)
• Col.3 – Nr. De inventar): se inscrie nr de inventar al bunului cf procedurii interne .
• Col.4 – Data achizitionarii sau a realizarii: data inregistrarii bunurilor.
• Col.5 – Felul si nr documentului: documentul pe baza caruia se face inregistrarea bunurilor ( fact.x, PV.y etc
• Col.6 – Valoarea de intrare sau ramasa de recuperat: se inscrie valoarea de achizitie a bunurilor cf documentelor justificative. In cazul neplatitorilor de TVA se inscribe valoarea inclusiv TVA.
Capitolul IESIRI
• Col.7 – Data iesirii din gestiune: data la care iese bunul respectiv din gestiune.
• Col.8 – Valoarea inclusa pe cheltuieli pana la data iesirii: se inscrie suma inclusa pe cheltuieli pana la data iesirii.
• Col.9 – Valoarea de iesire: se inscrie valoarea de iesire /vanzare a bunului.
1. Nota de receptie si constatare de diferente (I se spune si NIR) Cod 14-3-1A).
Serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru încarcare în gestiune;
- document justificativ de înregistrare în contabilitate.
b) Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai în cazul:
- bunurilor materiale cuprinse într-o factura sau aviz de însotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, în custodie sau în pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neînsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate în gestiunile la care evidenta se tine la pret de vânzare.
in OMFP 3512/2008 Normele metodologice privind intocmirea si utilizarea documentelor financiar –contabile, Anexa 2, Capitolul III – Bunuri de natura stocurilor gasiti detaliat cum se completeaza NIR-ul in diverse situatii.
In acelasi OMFP gasiti explicatii si pentru urmatoarele documente ce trebuiesc intocmite:
- Fisa de magazie (Cod 14-3-8)
- Bon de consum
- Lista de inventariere (Cod 14-3-12) si (Cod 14-3-12/b)
O data am scule( patent, piscator, acce....etc)= daca sunt achizitionate pe PFA trebuiesc trecute in Registrul invenar
Multumesc de raspunsuri.
Sa zicem si asa si e sunt praf la contabilitate.
Daca se poate sa imi spuneti daca e posibil motamo ca la un incepator.
Adica:
Am nevoie de documentele, registre a,b,c cu codul ...... in fiecare ce exact ce trebuie sa trec si cand.
Multumesc
Buna seara,
As avea si eu o întrebare. Am un PFA, cod 4618, cu contabilitate in partida simpla. Doresc sa descarc ca si cheltuiala deductibila si produsele care le folosesc la promovarea afacerii (sunt produse finite - creme, parfumuri, suplimente alimentare, etc). Cum procedez cu acestea? Le înregistrez ca si plata in registrul de încasări si plati asta e clar. Dar apoi cum procedez? Le înregistrez si in registrul inventar? Logica îmi spune ca va trebui sa fac si bon de consum dar mai departe? Mai trebuie si alte acte?
Mulțumesc.