avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 545 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... Calcul corect dauna totala pe RCA
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

Calcul corect dauna totala pe RCA

Buna seara,
Pe data de 22.10.2014 am fost implicat intr-un eveniment rutier cu distrugerea masinii mele aproape in totalitate. Siguranta masinii si un miracol au facut sa ies teafar din acest eveniment.
S-a intocmit PV de catre politie, am fost la asiguratorul unde vinovatul avea asigurarea obligatorie, s-a deschis dosar de dauna si am fost instiintat in scris ca urmeaza sa faca si ei cercetari (dupa lege inteleg ca am de asteptat maxim 90 zile).
Pana ma instiinteaza ei am inceput sa caut modalitatea de calcul a cuantumului despagubirii, la dauna totala, valoarea reala a autoturismului la data producerii accidentului.

In modul de calcul am avut in vedere Ordinul CSA 14/2011. Nu am gasit alte modidicari si completari la acest ordin cu privire la calculul cuntumului despagubirilor. Daca sunt si alte ordine pe care le-am omis va rog sa-mi spuneti.

Valoarea de nou a masinii conform schwacke.de este 14590 euro.
Anul de fabricatie a masinii 06/2004
Vechimea masinii la data evenimentului 10 ani si 5 luni cu un rulaj in bord de 136.000 km.
In 10 ani si 5 luni parcursul mediu ar fi de 156250 de km (10 ani x 15000 km + 5 luni x 1250 km)
Parcursul real al masinii este de 136000 km
156250 km - 136000 km = 20250 km
Pentru fiecare mie de km daca se corecteaza cu 0,5 % rezulta un coeficient de corectare de 10 %

In anexa 3 la norme, pentru vechimea de 10 ani si 5 luni uzura medie este de 75 %
75% uzura medie - 10 % coeficient de corectare rezulta o uzura de 65 % (aceasta nu depaseste starea de intretinere buna de 63 % conform anexei)
Deci coeficientul de uzura este de 65 %
14590 euro - 65 % = 5106 euro
Deci valoarea reala la data evenimentului este de 5106 euro (din care se scade epava 25% si rezulta o valoare a despagubirii de 3829 euro)

Rog pe cineva sa-mi spuna daca gresesc cu ceva in aceste calcule. Asiguratorul poate sa invoce alte calcule dupa alte metode interne sau ordine in vigoare?

Ma intereseaza pentru a fi informat in momentul cand asiguratorul imi va comunica suma pentru despagubire si a le cere recalcularea valorii autoturismului la data accidentului daca aceasta este mai mica decat cea calculata de mine.

Va multumesc anticipat!
Ultima modificare: Duminică, 2 Noiembrie 2014
lexetordo, utilizator
Cel mai recent răspuns: Constantin Popovici , Consultant asigurari 23:35, 24 Martie 2015
Sunteti cu mult mai bine pus la punct decat multi din lucrătorii societăților de asigurari. Acestea sunt normele de care se tine cont si nu au un alt mod de calcul. Dvs trebuie sa fiti atent la cat va vor evalua epava.
Calculul elaborat este corect, singura posibilitate de eroare (intentionata, pentru ca "daunasii" asiguratorului cunosc f. bine lectia si nu gresesc !) este de a alege o valoare de nou mai mica decat ati gasit-o in catalog (fara dotari/optiuni, valoare de piata , "echivalare", etc.).Valoarea epavei nu poate fi mai mare de 25% din valoarea reala asa cum deja stiti.
Ultima modificare: Duminică, 2 Noiembrie 2014
nucu$, utilizator
Epava se scade obligatoriu? Utilizatorul poate spune ca nu are nevoie de epava si sa o refuze?

La urma urmei el a avut o masina si vrea sa aibe tot o masina.
Legal, asiguratorul nu poate deveni proprietarul masinii avariate ca urmare a accidentului. Dvs trebuie sa vindeti masina. Insa puteti solicita de la asigurator - conditionand semnarea cererii de despagubire - sa va puna la dispozitie o oferta ferma. Sunt firme specializate care cumpara epave. Exista sisteme de licitatii pentru epave destul de bine puse la punct. Toti cei care fac oferte ferme sunt obligati sa plateasca si daca nu-si onoreaza oferta sunt exclusi.

V-as sugera sa fiti atent la cateva aspecte:
- in schwake la pretul de nou va apar si dotarile optionale ale masinii
- dotarile suplimentare insa nu sunt cuprinse in pret!
De exemplu: ati luat masina acum 2 ani din Germania, fara inchidere, fara alarma, fara geamuri fumurii, fara jenti de aliaj ... etc Dvs ati montat ulterior toate aceste dotari suplimentare si aveti documente/facturi pt ele. In acest caz asiguratorul va trebui sa tina cont de faptul ca uzura acestor dotari este mai mica decat uzura masinii. Nu castigati foarte mult, dar in unele cazuri exact asa se evita sa ajungeti la dauna totala.
- verificati calculul asiguratorului pentru reparatie: de multe ori tocmai devizele umflate duc masina in dauna totala
- pentru ca asiguratorul sa foloseasca coeficientele de uzura pe care le-ati utilizat, trebuie sa convingeti asiguratorul ca masina intr-adevar era in stare buna. (Cum?! Starea tapiteriei pe locurile neavariate in accident, curata, fara urme de rugina, starea vopselei etc.)
- putin probabil sa tina cont de nr km la bord - deci corectia asta nu se va folosi aproape sigur! De ce?! Pentru ca: nu stiu, nu au norme, nu vor, nu le intereseaza, in Romania se mai duc km inapoi si nu are incredere ca Dvs nu sunteti in acest caz, etc...

Multa bafta!
MarianBratu a scris:

Epava se scade obligatoriu? Utilizatorul poate spune ca nu are nevoie de epava si sa o refuze?

La urma urmei el a avut o masina si vrea sa aibe tot o masina.


Este bine sa cunoastem detaliile normelor in baza carora am incheiat o asigurare, chiar daca este obligatorie. Dauna se plateste integral numai in cazul in care pagubitul plateste partea din reparatie care depaseste valoarea reala. In marea majoritate a cazurilor, valoarea pieselor ce se pot revalorifica (epava) este mai mare de 25%, insa legea limiteaza aceasta valoare la maxin 25%.Asiguratorul nu "cumpara" masina avariata ci plateste reparatia, deci nu se face un transfer de proprietate.

@GhideMe: Calculul uzurii este stabilit de norme si nu este la dispozitia aproximarii . Cititi Art.58 si 59 din Norme.
Pentru a refuza aplicarea, asiguratorul trebuie sa dovedeasca modificarea/inlocuirea (sau "darea inapoi") a kilometrajului inregistrat :
Art. 60. - (1) Pentru vehiculele la care nu se cunoaste parcursul în km realizat până la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este în concordană cu starea tehnică a vehiculului respectiv, coeficientulde uzură al vehiculului avariat se stabileste în funcie de vechimea în exploatare si de starea de întreinere a acestuia, prevăzute în tabelele coeficienilor de uzură nr. 1 si 2, cuprinse în anexa nr. 3.

Alte discuții în legătură

Dauna totala 24.05.2012 monta monta Masina este dacia solenza,an 2004,39700km,echiparea confort. Inspectorul de la Groupama,a trecut masina la starea de intretinere buna si a intocmit un deviz ... (vezi toată discuția)
Despagubire dauna totala gezenie gezenie Salut! Am fost lovit de un tip si asigurarile mi-au declarat dauna totala. acum nush cat o sa imi dea asigurarea pe o masina din 98 Laguna 1.9 DTI ...are idee ... (vezi toată discuția)
Dauna totala economica buna ziua mașina mea a fost evaluată ... Deluclau Deluclau Dauna totala economica Buna ziua Mașina mea a fost evaluată de asiguratorul vinovatului după accident la 19000 lei din care 15000 despăgubirea și ... (vezi toată discuția)