Incepand cu 1 ianuarie 2007, in ceea ce priveste regimul formularelor financiar contabile, subliniind faptul ca dupa transpunerea in legislatia romaneasca a directivelor europene ce reglementeaza activitatea financiar-contabila a agentilor economici, acestia beneficiaza de o mare libertate, si in acelasi timp, de o mare responsabilitate. Astfel, daca pana la 31 decembrie 2006 numai Ministerul Finantelor Publice aloca serii si numere facturilor folosite in activitatea curenta de catre firme, acum, conform Codului Fiscal intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007, fiecare firma isi stabileste conform unei proceduri interne proprii modul de alocare a numerelor si seriilor facturilor. Tot incepand cu 1 ianuarie nu mai exista obligativitatea semnarii si stampilarii facturilor, aceasta putandu-se realiza numai contractual , insa se impune semnarea avizului de insotire a marfii.
Art. 46 codul comercial
Obligatiunile comerciale si liberatiunile se probeaza:
Cu acte autentice;
Cu acte sub semnatura privata;
Cu facturi acceptate;
Prin corespondenta; [...]
Despre acceptarea facturilor , in notele la codul comercial scrie :citez:
"Factura face dovada in favoarea emitatorului numai cind a fost acceptata. In contra emitatorului face dovada pentru toate mentiunile din ea.
factura poate fi acceptata expres, in scris sau verbal, sau tacit, prin fapte concludente ."
Acceptare tacita = plata , primirea facturii emisa in baza unui contract
Desi nu imi amintesc unde scrie , in practica se cere expres semnatura expresa a clientului in cazul facturilor de storno- hai sa zicem ca e plauzibil, corect si nu e exagerat , ca avem a face cu diminuare de venituri , respectiv majorare de costuri .
Ar mai fi ordinul 2226/2006, din care citez :
ANEXA Nr. 3: Normele de întocmire şi utilizare a facturii
Formular cu regim intern de tipărire şi numerotare.
1.Serveşte ca:
- document pe baza căruia se întocmeşte instrumentul de decontare a bunurilor livrate şi a serviciilor prestate;
- document de însoţire a mărfii pe timpul transportului, după caz;
- document de încărcare în gestiunea cumpărătorului;
- document justificativ de înregistrare în contabilitatea furnizorului şi a cumpărătorului;
- alte situaţii prevăzute expres de lege
Acum, despre conditia ca un document sa devina justificativ :
Ordin 3512 art 2
2.Documentele justificative trebuie să cuprindă următoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele şi prenumele şi, după caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care întocmeşte documentul;
- numărul documentului şi data întocmirii acestuia;
- menţionarea părţilor care participă la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul);
- conţinutul operaţiunii economico-financiare şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuării acesteia;
- datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii economico-financiare efectuate, după caz;
- numele şi prenumele, precum şi semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operaţiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atribuţii de control financiar preventiv şi ale persoanelor în drept să aprobe operaţiunile respective, după caz;
- alte elemente menite să asigure consemnarea completă a operaţiunilor efectuate.
Documentele care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care furnizează toate informaţiile prevăzute de normele legale în vigoare.
si mai e bineinteles, art 155 din codul fiscal , despre care nu comentez , ca -l cunoasteti.
Dupa cum vedeti, pentru ca factura sa fie doc. justificativ, ea ar trebui sa aiba datele atit ale clientului, cit si pe ale furnizorului . Nu consider ca legislatia in materie e consecventa , de aceea nu va pot raspunde la intrebarea precisa :e obligatorie semnarea ?
Userul "consilieru" are mare dreptate;) : nu e obligatoriu, dar la ananghie prinde taaare bine ....( am vazut postarea , dupa ce mi-a luat ceva timp sa redactez raspunsul )