In CCM al fabricii , la articolul 264 se stipuleaza:
(1) In cazul salariatilor care au serviciul intr-o localitate si domiciliul in alta localitate,
administratia suporta contravaloarea a 7,5 litri carburant/100km ,
bilet CFR pentru asigurarea navetei saptamanale dus-intors sau
contravaloarea a 50% din costul transportului pe mijloace auto si CFR pentru asigurarea navetei zilnice , dus-intors de la domiciliu la locul de munca conform prevederilor legale in vigoare.
...................................................................................................................................
(5) In limitele de mai sus, conducerile sectiilor si atelierelor vor stabili, lunar, cuantumurile de decontare concrete , in functie de numarul de zile si de distantele reale de deplasare, realizate.
Conform celor de mai sus , un salariat a locuit in aceasi localitate cu sectia 1 dar solicitat fiind de atelierul nr.5 este transferat temporar (detasat) la acest loc de munca apoi cerandu-i-se verbal de catre administratorul fabricii , depune cerere de ramanere definitiva in cadrul atelier 5. Deci practic , pentru bunul mers al activitatii fabricii , omul face acum naveta zilnica pe o distanta de 25 km dus , 25 km intors = 50 km. Noul loc de munca nu are facilitati de cazare , deci nu se poate sta in locuinta de serviciu in timpul saptamanii, pleca acasa vinerea seara si revenirea in fabrica luni diminetata , nu exista cale ferata si nici "CFR" (care de ceva ani s-a transformat in "GFR". Nu exista mijloace auto de transpoprt in comun , decat niste "maxi-taxi" care circula la ore total defazate fata de orele de incepere si terminare a programului de lucru si care nu au statie stabilita la mai putin de 1 km de poarta fabricii.
Practic, salariatul in cauza face naveta zilnica cu autoturismul proprietate personala , pentru care consuma : pneuri, ulei, dar in principal carburant.
I) Conform alin (1) , ce anume ar trebui sa suporte administratia in acest caz?
A)-contravaloarea a 7,5 litri carburant/100km (respectiv pt fiecare 25+25=50km, cval a 3,75 litri carburant zilnic) ?
B)-bilet CFR pentru asigurarea navetei saptamanale dus-intors (suna cam ciudat , dar poate fi vorba de cvaloarea unui bilet CFR pentru distanta respectiva ?)
C)- sau contravaloarea a 50% din costul transportului pe mijloace auto si CFR pentru asigurarea navetei zilnice , dus-intors de la domiciliu la locul de munca conform prevederilor legale in vigoare.
II) Avand in vedere formularea :"administratia suporta"[/i] , cum trebuie sa procedeze angajatul pentru a obtine suma respectiva :
M)- asteapta ca la fiecare sfarsit de luna dupa prelucrarea pontajului si stabilirea exacta a numarului de zile in care a fost la servici cu masina personala ( fara zile de concediu sau in care s-a deplasat ocazional cu autovehicole ale fabricii) sa-i fie decontata o suma de bani reprezentand: total km x 7,5 litri /100km x pretul unitar mediu al carburantului ?
N) - depune in fiecare sfarsit de luna un centralizator cu zilele in care a facut naveta cu auto personal si calculul: total km x 7,5 litri /100km x pretul unitar al carburantului de la statiile apropiate ?
P) - depune in fiecare sfarsit de luna un centralizator cu zilele in care a facut naveta cu auto personal si calculul: total km x 7,5 litri /100km = .......litri carburant , pe care apoi ii justifica cantitativ cu bonurile de la benzinarie , urmand sa incaseze cvaloarea insumata de pe acestea ?
III) - daca administratia a fost somata in scris de catre angajat sa aleaga a deconta conform punct A) sau conform punct C) si a refuzat sa raspunda de cateva luni , ce trebuie sa faca angajatul pentru a recupera sumele din urma si a in a-si incasa acest drept in continuare ?
Rog mare atentie la amplasarea virgulelor in aliniatul (1) !
Cel mai recent răspuns:
Cornel Vasile , Consilier juridic
18:59, 18 Decembrie 2014