avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 341 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Organizare serviciu de protectia muncii
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Organizare serviciu de protectia muncii

Pentru o firma de proiectare cu 310 angajati proiectanti, in care activitatea este preponderent activitate de birou, lucru cu calculatorul si cu termenele ce aduc presiunea timpului, inteleg ca este necesara organizarea unui serviciu intern de protectia muncii (intrucat compania depaseste 250 de angajati) si astfel este necesar sa existe un coordonator al acestui serviciu (care sa aiba cursul de 140 ore si sa fie angajat cu norma intreaga). Mai este necesar in acest serviciu sa existe si un lucrator desemnat (cu instruire specifica de 40 ore) si daca DA , si acest lucrator desemnat trebuie sa aiba norma intreaga de 8 ore / zi sau poate fi o norma fractionata (de ex. 1 ora / zi)?

Intreb intrucat in cazul particular al companiei despre care vorbesc popularea cu cele doua posturi pare excesiva in comparatie cu ceea ce este de facut efectiv, riscurile fiind foarte scazute. Va multumesc pentru clarificare.
Cel mai recent răspuns: old_cipi , utilizator 23:44, 27 Ianuarie 2015
Normele de aplicare a legii 319/2006 defineste la art 2, serviciul intern de prevenire si protectie:
2. serviciu intern de prevenire şi protecţie - totalitatea resurselor materiale şi umane alocate pentru efectuarea activităţilor de prevenire şi protecţie în întreprindere şi/sau unitate;

Deci, nu este impus un anumit numar de membri. In consecinta, SIPP poate fi format si dintr-un singur membru care are functia de conducator SIPP si care trebuie sa indeplineasta conditiile de pregatire superioasa in domeniul securitatii si sanatatii in munca. Aceasta presupune:
-absolvire studii superioare in domeniul inginerie
-curs de 80 de ore in someniul SSM
curs postuniversitar sau master in domeniul SSM.

Sugestie: discutati speta dumneavoastra cu inspectoratul teritorial de munca si solicitati sa va accepte sa apelati la un serviciu extern de prevenire si protectie (fara a mai constitui SIPP).
justconsult a scris:

este necesar sa existe un coordonator al acestui serviciu (care sa aiba cursul de 140 ore

si un lucrator desemnat (cu instruire specifica de 40 ore)


Faceti cateva confuzii, astfel lucratorul desemnat tr printer altele sa indeplineasca conditia unui curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca cu o durata de cel putin 80 de ore nu de 40.
Reprezentantii lucratorilor (in comitetul de securitate si sanatate in munca) care in cazul dumneavoastra tr sa fie in numar de trei au obligatia urmarii unui program de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata minima de 40 de ore.
Conducatorul serviciului intern de prevenire si protectie tr sa fi absolvit si un program de invatamânt postuniversitar in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 180 de ore nu de 140 de ore.

Dupa cum v-a raspuns mai sus dragupfa@ serviciul intern de prevenire si protectie poate fi format dintr-un singur lucrator caz in care acesta este si conducatorul serviciului caz in care tr sa indeplineasca conditiile de pregatire necesare conducatorilor de servicii interne, de la art 23 alin. (2) si alin. (3) precum si cele de la art 50 din NM de aplicare a Leg 319/2006 cu modificari aprobate prin HG 1425/2006 cu modificari si completari ulterioare

Art. 23
(2) Conducatorul serviciului intern de prevenire si protectie trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute la art. 50.

(3) Incepând cu data de 1 iulie 2011, serviciul intern de prevenire si protectie trebuie sa fie format din lucratori care au contract individual de munca cu norma intreaga incheiat cu angajatorul.

ART. 50)
(1) Cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului superior, care trebuie indeplinite in mod cumulativ, sunt urmatoarele:
a) absolvirea, in domeniile fundamentale: stiinte ingineresti, stiinte agricole si silvice, cu diploma de licenta sau echivalenta, a ciclului I de studii universitare, studii universitare de licenta, ori a studiilor universitare de lunga durata sau absolvirea cu diploma de absolvire a studiilor universitare de scurta durata;
b) curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore;
c) absolvirea cu diploma sau certificat de absolvire, dupa caz, a unui program de invatamânt postuniversitar in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 180 de ore.
(2) Indeplinirea cerintelor prevazute la alin. (1) se atesta prin diploma de studii si certificatele de absolvire a cursurilor prevazute la alin. (1) lit. b) si c).
(3) Cerinta minima prevazuta la alin. (1) lit. b) si c) este considerata indeplinita si in situatia in care persoana a obtinut o diploma de master sau doctorat in domeniul securitatii si sanatatii in munca.


Ma indoiesc ca veti gasi un inspector care sa faca derogare de la prevederea legala si sa accepte organizarea activitatilor de securitate si sanatate in munca doar prin lucrator desemnat si nu asa cum este legal prin serviciul intern de prevenire si protectie chiar daca ati avea incheiat contract de prestari servicii cu un serviciu extern de prevenire si protectie. In cazul cercetarii unui accident mortal inspectorul are obligatia sa faca dovada prin documente atasate in dosar ca angajatorul are organizat in mod corespunzator desfasurarea activitatilor in domeniul SSM in caz contrar fiind obligat sa aplice sanctiunea corespunzatoare.

ART. 19
(1) In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au peste 250 de lucratori, angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.

In ce priveste termenul de coordonator folosit de dumneavoastra cred ca iar faceti o confuzie. Este adevarat ca in domeniul dumneavoastra de activitate (proiectari) exista coordonator în materie de securitate şi sănătate în muncă pe durata elaborării proiectului dar care nu au nici o legatura cu organizarea desfasurarii activitatilor de securitate si sanatate in munca din unitatea dumneavoastra. Eventual puteti profita de faptul ca un astfel de coordinator este obligat ca pe langa cursul de formare specifica de coordinator de 90 de ore sa detina si cursul in domeniul securitatii si sanatatii in munca cu o durata de cel putin 80 de ore si sa-l folositi ca lucrator desemnat sau daca isi completeaza pregatirea chiar conducator al serviciului intern.
Ultima modificare: Duminică, 25 Ianuarie 2015
inspectorSSM, utilizator
In cazul firmei dvs. este obligatorie si infiintarea Comitetului de securitate si sanatate in munca pentru respectarea prevederilor Normelor metodologice de aplicare a Legii ssm nr.319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin HG nr.1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare,
-art. 57 (1) Comitetul de securitate si sanatate in munca se constituie in unitatile care au un numar de cel putin 50 de lucratori, inclusiv cu capital strain, care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei.
(2) Inspectorul de munca poate impune constituirea comitetului de securitate si sanatate in munca in unitatile cu un numar mai mic de 50 de lucratori in functie de natura activitatii si de riscurile identificate.
(3) In cazul in care activitatea se desfasoara in unitati dispersate teritorial, se pot infiinta mai multe comitete de securitate si sanatate in munca; numarul acestora se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin regulamentul intern ori regulamentul de organizare si functionare.
(4) Comitetul de securitate si sanatate in munca se constituie si in cazul activitatilor care se desfasoara temporar, respectiv cu o durata mai mare de 3 luni.
(5) În unităţile care au mai puţin de 50 de lucrători, unde nu s-a constituit comitet de securitate şi sănătate în muncă, atribuţiile acestuia revin reprezentanţilor lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.
-art. 58 (1) Comitetul de securitate şi sănătate în muncă este constituit din următorii
membri:
a) angajator sau reprezentantul său legal;
b) reprezentanţi ai angajatorului cu atribuţii de securitate şi sănătate în muncă;
c) reprezentanţi ai lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi
sănătăţii lucrătorilor;
d) medicul de medicină a muncii.
(2) Numărul reprezentanţilor lucrătorilor este egal cu numărul format din angajator sau reprezentantul său legal şi reprezentanţii angajatorului.
(3) Lucrătorul desemnat sau reprezentantul serviciului intern de prevenire şi protecţie este secretarul comitetului de securitate şi sănătate în muncă.
Este grozav să poți să citești printre rânduri dar este un păcat să nu ai răbdarea să citești mai întâi rândurile.

Pentru o firma de proiectare cu 310 angajati proiectanti, 1 angajat, specialist in domeniul securității și sănătății în muncă, reprezintă 1/310 = 0,32 % din personal și, oricât de bine ar fi plătit, cel mult 0,5% din cheltuiala salarială. Este prea mult pentru această activitate? Sunteți proiectanți? Atunci cu siguranță știți semnificația acestor cifre!

Nu cred că nu aveți în cadrul firmei: 1 secretara, 1 femeie de serviciu, 1 șofer, 1 contabil, ... Nu continui ideea.

Obligativitatea constituirii la nivelul firmei a Serviciului Intern de Prevenire și Protecție (SIPP) este argumentată și documentată în intervențiile anterioare.

Aici încep precizările mele:
Conform art. 25. si 26. din Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 1425/2006:
SIPP trebuie să aibă la dispoziţie resursele materiale şi umane necesare pentru îndeplinirea activităţilor de prevenire şi protecţie desfăşurate în întreprindere. Angajatorul va stabili structura SIPP în funcţie de mărimea întreprinderii şi/sau unităţii şi/sau riscurile la care sunt expuşi lucrătorii ...
Angajatorul știe care sunt activităţile de prevenire şi protecţie (adică art. 15. alin.(1) - (33) din Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 319/2006 și, cunoaște Lista documentelor solicitate de ITM la control în domeniul SSM. Măsura și răspunderea este la el.

Dacă angajatorul decide astfel, SIPP poate fi format dintr-un singur lucrător, caz în care acesta este și conducătorul serviciului.
Lucrătorul are contract individual de muncă cu normă întreagă și are nivelul de pregătire corespunzător postului.

Dacă angajatorului tot i se par prea puține activități pentru un post, conform art. 24. alin (2) din Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 319/2006:
Lucrătorii din cadrul serviciului intern de prevenire şi protecţie trebuie să desfăşoare numai activităţi de prevenire şi protecţie şi cel mult activităţi complementare cum ar fi:
- prevenirea şi stingerea incendiilor;
- protecţia mediului
.
Să nu-mi spuneți că în domeniul Situațiilor de Urgență stați mai bine! Dar cu gestiunea deșeurilor?

Cât despre cei 3 reprezentanţii ai lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii și sănătăţii, menbri în Comitetul de Securitate și Sănătate în Muncă (CSSM) constituit în condițiile legii în cadrul firmei, aceștia sunt: "reprezentanții lucrătorilor" aleși din rândul acestora pentru a-i reprezenta.
Exercițiu democratic! (Nu trebuie să angajați niște reprezentanți ai lucrătorilor!)

După ce au fost aleși, reprezentanţii lucrătorilor ... trebuie să urmeze un program de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, cu o durată de cel puţin 40 de ore. Programul de pregătire (cursul) se face în timpul programului de lucru, este timp de muncă și se face pe cheltuiala angajatorului.
Angajatorul are obligaţia să acorde fiecărui reprezentant al lucrătorilor în CSSM timpul necesar exercitării atribuţiilor specifice (10 ore pe lună în cazul firmei).
Ultima modificare: Marți, 27 Ianuarie 2015
old_cipi, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Baza legala. va2le3 va2le3 Buna ziua, Unitate cu 160 salariati si un punct de lucru in alt judet cu 92 salariati, un total de 252 salariati. Pentru fiecare locatie prin ... (vezi toată discuția)
Numarul de salariati care trebuie sa aiba curs ssm anymaryh anymaryh Buna ziua! Va rog sa-mi spuneti, la un numar de 110 salariati, cati salariati ar trebui sa aiba curs de inspector in domeniul ssm ? Multumesc anticipat! (vezi toată discuția)
Serviciul intern de prevenire si protectie Ambra Denisa Ambra Denisa Buna ziua, lucrez in cadrul unei societati care are in total aproximativ 400 de angajati impartiti pe mai multe puncte de lucru (mai multe judete). In ... (vezi toată discuția)