Buna ziua. Imi poate explica si mie cineva cum se calculeaza rezerva succesorala? Sunt studenta in anul 3 si pur si simplu nu inteleg... :((
Va multumesc frumos!
Cotitatea disponibilă este partea din bunurile moştenirii care nu este rezervată prin lege şi de care defunctul putea dispune în mod neîngrădit prin liberalităţi.
Rezervatari cine sunt ? parinti, copii, sot.
Pe cale legala, sotia ca ex ar mosteni 1/4 in concurs cu copilul decedatului de ex, rezerva ei e de jumatate adica1/8, copilul ar mosteni 3/4, rezerva lui e de 3/8 , prin testament omul poate dispune sa le lase doar rezerva, iar cotitatea disponibila - diferenta dintre cat are omul avere de lasat si rezerve( 4/8 adica 1/2 dintr-un imobil sa zicem), poate s-o lase vecinului prin testament sau dona in timpul vietii.
Art. 1.088. - Rezerva succesorală a fiecărui moştenitor rezervatar este de jumătate din cota succesorala care, în absenţa liberalităţilor sau dezmoştenirilor, i s-ar fi cuvenit ca moştenitor legal.
Art. 1.089. - Cotitatea disponibila este partea din bunurile moştenirii care nu esterezervată prin lege şi de care defunctul putea dispune în mod neîngrădit prin liberalităţi.
Ce cota i s-ar fi cuvenit unicului copil al defunctului daca acesta din urma nu ar fi lasat intreaga lui avere unui terţ, printr-un testament (liberalitate)?
1/1 (unicul copil ar fi primit intreaga mostenire)
Rezerva copilului = jumatate din intreg = jumatate
Cotitatea = ...cealalta jumatate
... doi copii.
cota fiecaruia = intregul impartit la numarul lor = 1/2 fiecare
Rezerva fiecaruia? jumatate din jumatate = 1/4 fiecare
Totalul rezervelor = jumatate
Cotitatea = mostenirea minus totalul rezervelor = jumatate.
... sotul supravituitor + 2 copii.
cota sotului = 1/4
cota copiilor = restul de 3/4
rezerva sotului = 1/8 (jumatate din 1/4)
rezerva copiilor impreuna = 3/8
Totalul rezervelor (a sotului + a copiilor) = 4/8 ...adica jumatate ... intotdeauna ;) (în orice speţă)