In baza ORDONANTEI DE URGENTA nr. 28 din 18 martie 2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala, art. 2, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului (prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare) “angajatorul si salariatii sunt scutiti de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate atat de angajatori, cat si de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat”, dar nu mai mult de 3 luni.
In Codul Muncii, Art. 53(1) a fost modificat in baza aceleiasi Ordonante “Pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului salariatii beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75 % din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.”. Intrucat NU exista o definitie explicita a somajului tehnic, aflam din Codul Muncii ca unul din motivele de suspendare a contractului de munca este Art. 52.1.d) “in cazul intreruperii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare”. Rezulta indirect o definitie a intreruperii temporare a activitatii.
Art. 2.3 din OUG 28/2009 identifica in mod explicit contributiile de la care sunt scutiti atat angajatii cat si angajatorii, pentru indemnizatiile de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat:
- contributia de asigurari sociale
- contributia de asigurari pentru somaj
- contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale
- contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale
- contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
De asemenea, sumele reprezentand indemnizatiile sus mentionate “nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, pentru o perioada de cel mult 3 luni în anul 2009, in intelesul impozitului pe venit prevazut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare”. Cu alte cuvinte, pentru indemnizatiile in cauza nu se retine nici impozitul pe venituri din salarii.
Ordonanta sus mentionata nu a putut fi aplicata deoarece nu existau norme metodologice. Au aparut insa 2 reglemetari direct incidente asupra materiei in cauza:
1. In 12.05.2009 a aparut in Monitorul Oficial ORDINUL nr. 343 din 14 aprilie 2009 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001
2. in data de 24.04.2009 a aparul in M.O. ORDINUL nr. 491 din 6 aprilie 2009 pentru modificarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 617/2007.
Aceste ordine reglementeaza aspectele practice, procedurale, legate de declararea salariatilor in somaj tehnic. Angajatii in somaj tehnic NU pierd calitatea de asigurat. In urma noilor reglementari, daca societatea are si personal care beneficiaza de prevederile OUG 28/2009, va completa pentru acestia o declaratie CAS separata.
Pentru a putea demara procedura in urma careia angajatorul si angajatii sa fie scutiti de la plata contributiilor, societatea trebuie sa depuna la ITM, in termen de 5 zile de la luarea deciziei in forul de conducere (AGA) decizia de suspendare a contractelor. (termenul prevazut in legea 130/1999, art. 2.(2).a).)