Apostila de la Haga
Buna ziua,
Va rog sa nu confundati acest posting cu postingul:
“Act notarial intocmit in strainatate (procura reprezentare succesiune si incasare despagubiri)”
Este mare diferenta intre un act Apostilat si un act notarial intocmit in strainatate.
In primul rind vreau sa se inteleaga de la inceput ca nu fac aluzie la nimeni, dar in acelasi timp nu pot sa accept unele opinii (fara sa se mentioneze nicio lege), cu privire la refuzul unui notar de a recunoaste o procura (de reprezentare intr-o succesiune) din afara Romaniei, care este Apostilata in baza tratatelor internationale.Daca nu ne bazam pe legi
dupa ce ne luam, dupa ce ne documentam?. Cine si cum ne ghideaza nelamurirea?
Un notar isi face meseria in baza legilor.
Ce se urmareste prin Apostila de la Haga?
“Art. 1. -
România aderă la Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961.”
O procura cu apostila de la Haga, nu mai trebiue stampilata de Ambasada, acesta este si obiectivul tratatului: “suprimarea cerinţei supralegalizării”.
Sa nu confundam Apostila de la Haga cu supralegalizarea, cu alte cuvinte Apostila de la Haga este folosita intre tarile care au semnat Conventia, iar supralegalizarea intre tarile care nu au semnat Conventia. Daca Romania a semnat Conventia si primeste un document de la o tara care nu este semnatara , atunci este nevoie de supralegalizare
si invers.
www.mae.ro:
În statele cu care România a încheiat acorduri de recunoaştere a actelor oficiale, acestea sunt recunoscute direct, fără nici o altă formalitate.
VI. NU SE SUPRALEGALIZEAZĂ ACTELE OFICIALE ROMÂNE URMEAZĂ SĂ FIE FOLOSITE în statele parte la Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961: Argentina Australia Africa de Sud Andora Antigua şi Barbuda Armenia Azerbaidjan Belarus Belgia Bahamas Barbados Belize Botswana Brunei Darussalam China (numai Regiunile administrative Hong Kong şi Macao) Capul Verde Cipru Coreea de Sud Columbia Insulele Cook Danemarca Republica Dominicană Dominica Estonia Elveţia Ecuador El Salvador Finland Fiji Georgia Germania Grecia Grenada Honduras Islanda Irlanda Israel Italia India Japonia Kazakhstan Letonia Lituania Luxemburg Lesotho Liberia Liechtenstein Malta Mexic Monaco Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord Malawi Insulele Marshall Islanda Mauritius Muntenegru Olanda Noua Zeelandă Norvegia Namibia Niue Panama Portugalia Spania Surinam Suedia SUA Saint Kitts and Nevis Saint Lucia Saint Vincent şi Grenadines Samoa San Marino Sao Tome Principe Seychelles Swaziland Turcia Tonga Trinidad and Tobago Vanuatu Venezuela
VII. ACTELE OFICIALE STRĂINE EMISE DE AUTORITĂŢILE STRĂINE PENTRU A FI FOLOSITE ÎN ROMÂNIA NU SE SUPRALEGALIZEAZĂ DE CĂTRE MINISTERUL JUSTIŢIEI
În conformitate cu art. 162 alin. 1 şi alin. 2 actele oficiale întocmite sau legalizate de către o autoritate străină pot fi folosite în faţa instanţelor române numai dacă sunt supralegalizate, pe cale administrativă ierarhică şi în continuare de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, spre a li se garanta astfel autenticitatea semnăturilor şi sigiliului. Supralegalizarea pe cale administrativă este supusă procedurii stabilite de statul de origine al actului, urmată de supralegalizarea efectuată fie de către misiunea diplomatică sau oficiul consular român din statul de origine, fie de către misiunea diplomatică sau oficiul consular al statului de origine în România şi, în continuare, în ambele situaţii, de către Ministerul Afacerilor Externe.
Conform art. 57 alin. (2) şi alin. (3) din Legea notarilor publici nr. 35/1996 Birourile notariale nu pot lua în considerare actele care emană de la autorităţile altui stat, decât dacă semnăturile şi sigiliile acelor autorităţi sunt supralegalizate de către misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din acest stat sau de către Ministerul Afacerilor Externe al României. În cazul în care prin convenţii internaţionale la care România este parte se prevede altfel, se aplică acele convenţii.
Va rog sa verificati pe net daca lista este actuala si sa verificati si lista cu tarile care au nevoie de acte supralegalizate
Ma intereseaza acest subiect , pentru ca am patit exact acelasi lucru. Procura cu care am autorizat mandatarul meu sa ma reprezinte intr-o succesiune, a fost declarata ca nu este valabila in Romania de catre un notar.
Am invatat multe lucruri bune si utile in acest forum si ii apreciez pe cei care isi pierd timpul lor liber pentru a ajuta romani aruncati de soarta in toata lumea asta dezorientata si care sunt pusi pe drumuri, fara vina lor.
Nimeni nu vine pe acest forum ca sa piarda timpul sau sa se socializeze.
As dori sa stiu in baza carei Legi(Art., Nr.), Ordonanta, OUG( Ordonanta de urgenta), Decret, Hotarare, Ordin, Directiva, Conventie…etc, un notar roman are dreptul sa refuse un mandatar care reprezinta un roman(pentru o succesiune)#-o din afara Romaniei, cu o procura Apostilata?
De asemenea as dori un caz(ca exemplu) din Jurisprudenta Romaneasca unde o instanta declara ca o procura cu Apostila, trebuie sa fie stampilata de catre ambasada si trebuie sa dovedeasca daca este revocata sau nu. Eu nu am gasit si va rog sa ma credeti ca am cautat destul.
Daca nu este nimic specificat in Legea Romanesca ca o procura cu Apostila, este sau nu revocata, sau sa se verifice ca nu a fost revocata, pentru ce notarul face el legea lui? Are notarul dreptul sa schimbe legea? Are notarul voie sa interpreteze un tratat international cum crede el de cuvinta?. Nu cred
Procura care vine din afara tarii daca nu se poate inregistra nici nu se poate contesta daca este revocata sau nu. Nici Noul Codul Civil si nici Legea Notarilor Publici nu specifica nimic in legatura cu Procurile cu Apostila, ca trebuie sa dovedeasca ca nu au fost revocate, cu alte cuvinte procura este un act sau un document notarial, facut in baza legilor internationale si notarul nu are voie sa o interpreteze cum vrea el.
Procura apostilata nu reprezinta un notar din nicio tara-ea reprezinta guvernul care a pus apostila.
Un notar capabil care isi iubeste meseria, si are respect pentru legile romanesti(plus tratatele internationale) si respect pentru oamenii care vin in biroul lui, poate sa rezolve problema in 5 minute.
Notarul daca vrea, poate sa ceara mandatarului(care vine cu procura Apostilata),o declaratie notariala prin care sa se specifice ca procura cu apostila nu a fost revocata si astfel toata lumea este multumita. Notarul s-a acoperit legal si mandatarul are raspunderea declaratiilor facute. Foarte simplu si elegant.
Dar nu,……notarul nostru spune ca: “procura nu este valida, ca nu se poate, ca trebuie sa ne interesam, ca nu prea ar vrea sa se bage , ca este complicat, mai veniti pe la noi , ca ar fi mai bine sa incercati in alta parte……”
Sunt destui profesionisti in this forum si va rog frumos, sa facem ceva ca sa rezolvam aceasta problema.
Legea este pentru toti ca sa fie respectata. Un notar nu are dreptul sa conteste un document care este apostilat de catre guvernul unei tari.
O procura care se face la un notar din afara tarii este verificata de guvernul respectiv,
si guvernul prin aplicare apostilei o declara legala, in baza tratatului international.
Sa dai o declaratie falsa in fata unui department guvernamental, care are dreptul sa Apostileze un act, se pedepseste direct cu inchisoarea.
Legea 36/1995 (Republicata 2013) a notarilor publici si a activitatii notariale
Publicata in Monitorul Oficial nr. 72 din 2/4/2013
CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - Activitatea notariala asigura persoanelor fizice si juridice constatarea raporturilor juridice civile sau comerciale nelitigioase, precum si exercitiul drepturilor si ocrotirea intereselor, in conformitate cu legea.
……….
SECTIUNEA a 8-a Procedura apostilei si supralegalizarii actelor notariale
Art. 138. -
(1) In cazul in care, pentru valabilitatea in strainatate a actului notarial, este necesara supralegalizarea semnaturii si a sigiliului notarului public sau apostilarea actelor notariale, aceste proceduri se indeplinesc de catre Camera, la sediul principal ori la sediile judetene ale acesteia, in a carei circumscriptie isi desfasoara activitatea notarul public care a instrumentat actul, in conditiile stabilite prin regulament. Pentru finalizarea procedurii de supralegalizare, actul notarial supralegalizat de catre Camera urmeaza sa fie supralegalizat de catre Ministerul Afacerilor Externe si misiunea diplomatica sau oficiul consular din Romania al statului in care actul urmeaza sa fie folosit. Notarul public va pune in vedere partii obligatia indeplinirii acestei cerinte
(2) Birourile notariale nu pot lua in considerare actele care emana de la autoritatile altui stat decat daca semnaturile si sigiliile acelor autoritati sunt supralegalizate de catre misiunea diplomatica sau oficiul consular al Romaniei din acest stat ori de catre Ministerul Afacerilor Externe al Romaniei
(3) In cazul in care prin conventii internationale la care Romania este parte se prevede altfel, se aplica acele conventii.
SECTIUNEA a 9-a Respingerea unui act sau a unei proceduri notariale
Art. 139. - Incheierea de respingere reprezinta procedura prin care notarul public refuza motivat indeplinirea unui act notarial.
Art. 140. - Se pot respinge atat cererea de indeplinire a unei proceduri, cat si actul solicitat de parte.
Art. 141. - Cererea se inregistreaza in registrul general la data depunerii, iar incheierea de respingere va purta numarul cererii si data la care se emite.
Art. 142. - Incheierea de respingere se redacteaza in cel mult 5 zile de la inregistrarea cererii sau, dupa caz, de la data indeplinirii procedurii de citare si trebuie motivata in drept si in fapt, cu precizarea termenului in care poate fi atacata si a instantei competente.
Art. 143. -
(1) Impotriva incheierii de respingere partea nemultumita poate face plangere, in termen de 10 zile de la comunicare, la judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala isi desfasoara activitatea notarul public
(2) Plangerea se depune la biroul notarului public care a refuzat cererea, iar acesta o va inainta de indata instantei, impreuna cu dosarul cauzei
(3) Judecarea plangerii se face cu citarea tuturor partilor interesate in cauza. In solutionarea plangerii notarul public nu are calitate procesuala.
Art. 144. - Daca instanta admite plangerea, notarul public este obligat sa se conformeze hotararii judecatoresti ramase irevocabila si va face mentiune despre aceasta la redactarea actului. Actul se va indeplini numai dupa plata onorariului si a celorlalte taxe si tarife.
Legea 77/2012 pentru modificarea si completarea Legii notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995. Lege nr. 77/2012
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 386 din 8 iunie 2012
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I
Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 732 din 18 octombrie 2011, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
……….
SECTIUNEA 3^5 - Procedura apostilei si supralegalizarii actelor notariale
Art. 85^19
(1) In cazul in care, pentru valabilitatea in strainatate a actului notarial, este necesara supralegalizarea semnaturii si a sigiliului notarului public sau apostilarea actelor notariale, aceste proceduri se indeplinesc de catre Camera, la sediul principal ori la sediile judetene ale acesteia, in a carei circumscriptie isi desfasoara activitatea norarul public care a instrumentat actul, in conditiile stabilite prin regulament. Pentru finalizarea procedurii de supralegalizare, actul notarial supralegalizat de Camera urmeaza sa fie supralegalizat de catre Ministerul Afacerilor Externe si misiunea diplomatica sau oficiul consular din Romania al statului in care actul urmeaza sa fie folosit. Notarul public va pune in vedere partii obligatia indeplinirii acestei cerinte.
(2) Birourile notariale nu pot lua in considerare acele care emana de la autoritatile altui stat decat daca semnaturile si sigiliile acelor autoritati sunt supralegalizate de catre misiunea diplomatica sau oficiul consular al Romaniei din acest stat ori de catre Ministerul Afacerilor Externe al Romaniei.
(3) In cazul in care prin conventii internationale la care Romania este parte se prevede altfel, se aplica acele conventii.
SECTIUNEA 3^6 - Respingerea unui act sau a unei proceduri notariale
Art. 85^20
Incheierea de respingere reprezinta procedura prin care notarul public refuza motivat indeplinirea unui act notarial.
Art. 85^2
Se pot respinge atat cererea de indeplinire a unei proceduri, cat si actul solicitat de parte.
Art. 85^22
Cererea se inregistreaza in registrul general la data depunerii, iar incheierea de respingere va purta numarul cererii si data la care se emite.
Art. 85^23
Incheierea de respingere se redacteaza in cel mult 5 zile de la inregistrarea cererii sau, dupa caz, de la data indeplinirii procedurii de citare si trebuie motivata in drept si in fapt, cu precizarea termenului in care poate fi atacata si a instantei competente.
Art. 85^24
(1) Impotriva incheierii de respingere partea nemultumita poate face plangere, in termen de 10 zile de la comunicare, la judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala isi desfasoara activitatea notarul public.
(2) Plangerea se depune la biroul notarului public care a refuzat cererea, iar acesta o va inainta de indata instantei, impreuna cu dosarul cauzei.
(3) Judecarea plangerii se face cu citirea tuturor partilor interesate in cauza. In solutionarea plangerii notarul public nu are calitate procesuala.
Art. 85^25
Daca instanta admite plangerea, notarul public este obligat sa se conformeze hotararii judecatoresti ramase irevocabila si va face mentiunea despre aceasta la redactarea actului. Actul se va indeplini numai dupa plata onorariului si a celorlalte taxe si tarife.
Cu stima si respect pentru toata lumea
gabriella222
I
Important !
Regulament Forum Avocatnet.ro
Discutiile din forum nu reprezinta consultanta juridica. Nicio discutie purtata in forumul Avocatnet.ro nu poate fi interpretata ca fiind consultanta juridica sau de orice alt fel. Raspunsurile primite in acest forum au doar un scop informativ. Datorita naturii complexe a legislatiei, precum si datorita aspectelor personale ale situatiei expuse de dumneavoastra in forum, este posibil ca sfaturile oferite prin intermediul Forumului sa nu fie aplicabile in situatia particulara in care va aflati.