avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 653 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Fond de premieri
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Fond de premieri

Va rog mult spuneti-mi, daca aprobam in adunarea generala a proprietarilor constituirea unui fond pentru premieri, aceste premieri sunt in vreun fel impozitate? Este corect, legal sa constituim un astfel de fond? La noi membrii comitetului executiv nu sunt remunerati ci doar premiati la sfarsit de an pentru activitatea pe tot anul in curs. Presedintele si seful comisiei de cenzori au contract de mandat iar ceilalti doi din comisia de cenzori sunt si ei premiati la sfarsit de an, fara a fi remunerati in vreun fel in timpul anului. De aceea intreb daca putem constitui legal acest fond si daca se platesc impozite pentru aceste prime .
Cel mai recent răspuns: mikifulgutz , utilizator 10:27, 23 Martie 2015
Legal premierile au acelasi regim cu indemnizatiile pe contract de mandat sau cu salariile.
Adica se plateste pentru ele, atat impozit, cat si contributiile de rigoare catre stat.

Atunci cand vreti sa faceti asemenea premieri trebuie sa procedati ca si cum le-ati plati in acea luna indemnizatia:
- intocmiti stat de premiere
- consemnati suma totala repartizata pe lista de intretinere curenta;
- declarati veniturile in declaratia 112 din luna curenta catre ANAF;
- platiti in mana persoanelor respective venitul net;
- achitati catre ANAF impozitul si contributiile la bugetul asigurarilor sociale.
Acesta ar fi modul legal de a proceda.

Daca vreti sa constituiti acel fond de premieri, aceasta este o procedura la negru. Este mai simpla, se preteaza pentru sume relativ mici si cu frecventa redusa. Dar trebuie sa cunoasteti si riscurile.
Oricum, e putin probabil sa se sesizeze vreo oficialitate ca dati premii din an in paste, numai sa nu va parati intre dv.
Ultima modificare: Duminică, 22 Martie 2015
elga50, moderator
Oricum, e putin probabil sa se sesizeze vreo oficialitate ca dati premii din an in paste, numai sa nu va parati intre dv.


Ca sa nu existe acest risc, mai bine scutiti pentru cateva luni membrii comisiei de cenzori si ai comitetului de cheltuielile pe numar de persoane, treceti mai putin o persoana, doua sau trei, in functie de suma care se plateste pe o persoana si de cat vreti sa ii premiati.
Am inteles. Premierile sunt facute o singura data pe an, 200 lei/ membru pentru 8 membri ( 6 din comitet si 2 din comisia de cenzori). Azi, in adunarea generala, s-a aprobat constituirea acestui fond. Inseamna ca nu e corect ceea ce s-a aprobat si ca nu se poate constitui acest fond in val fixa de 1600 lei ci trebuie sa calculam toate darile catre stat pentru fiecare 200 lei pe care-i dam prima si totalul sa-l adaugam celor 1600 lei cand strangem fondul. Insa e foarte mult. Ma uit ca seful comisiei de cenzori ia 200 lei net lunar, avand un brut de 284. la 8 membri se aduna inca aprox 670 de lei, ceea ce e deja foarte mult. Nici nu au vrut sa auda de contract de mandat pentru comitet. Si asa au fost destule comentarii si pentru aceasta suma. Mi-e teama sa mergem la negru cu aceste prime caci este posibil sa se ceara o expertiza financiar contabila , sunt foarte porniti proprietarii impotriva administratorului si oricand ne poate paste un control. Nici sa scadem cheltuielile pe persoane nu putem pentru ca sunt foarte mici si nu acopera suma de 200 lei pe an ( in sectorul 3 nu se plateste ridicarea gunoiului asa ca se plateste pe nr de pers doar lumina pe scara, tipizatele, cele necesare pentru curatenie si salariul femeii de serviciu si, toate cele enumerate, mai putin lumina pe scara, cred ca ar trebui platite pe cota parte indiviza; oricum nu am cu cine ma intelege). Nu avem lift, nu avem ghene, suntem un bloc de 4 etaje. Oare din penalitatile stranse avem voie sa platim aceste prime, fara sa platim dari catre stat?
Si-mi permit inca o intrebare: daca s-a cerut in mod expres in adunare sa se discute si despre demiterea administratorului( varsta 85 ani, extrem de obraznic, jigneste, acuza, nu da informatiile solicitate, ii repede pe proprietari...si multe altele) si proprietarii au supus la vot si s a votat cu peste 50 la suta dintre cei prezenti demiterea acestuia, cum procedez eu, ca presedinta , avand in vedere ca el are CIM si nu are fisa postului ( am fost presedinte interimar pana astazi si nu mi-a permis sa fac nimic pana acum cand am fost aleasa in unanimitate iar acum , daca o voi face, nu o va semna) iar el nu mai vrea sa renunte, asa cum ne anuntase acum 2 luni. Votul din adunarea generala pentru demiterea lui are vreo putere? Cum scapam de el, oameni buni, ca deja ne aduce pe toti la exasperare. L-am rugat astazi, la incheierea adunarii, civilizat, sa-mi dea stampila asociatiei. Mi-a strigat nervos si amenintator ca nu "pup" eu stampila asociatiei niciodata, ca el e si contabil si are nevoie de stampila, ca are plati de facut si ca ma va face el de ras de acum incolo, imi arata el ce poate. L-am sunat pe fostul presedinte si l-am rugat sa-mi predea stampila si actele asociatiei cu proces verbal. Mi-a raspuns ca toate se afla la administrator. Am spus ca voi solicita ajutorul Politiei si al Primariei pentru a recupera stampila si actele asociatiei. S-a inmuiat nitel si mi-a raspuns ca se va duce, le va lua si mi le va preda. Am procedat corect? Am gresit? Va rog mult, sfatuiti-ma si, in acelasi timp, invatati-ma cum sa scapam cat mai repede de acest administrator.
Va multumesc mult pentru timpul si rabdarea pe care mi le acordati
Ultima modificare: Duminică, 22 Martie 2015
mikifulgutz, utilizator
in sectorul 3 nu se plateste ridicarea gunoiului asa ca se plateste pe nr de pers doar lumina pe scara, tipizatele, cele necesare pentru curatenie si salariul femeii de serviciu si, toate cele enumerate, mai putin lumina pe scara, cred ca ar trebui platite pe cota parte indiviza; oricum nu am cu cine ma intelege)


TOATE salariile se repartizeaza pe cota-parte indiviza, nu confundati gunoiul (care stiu ca nu se plateste pentru ca stau si eu in sectorul 3) cu salariul femeii de servici!!
Conform Legii 230/2007 actele asociatiei si stampila stau doar la presedinte, exclus ca administratorul sa detina stampila, daca are nevoie de stampila pentru incasare se poate face una pe care sa scrie "ACHITAT" si datele asociatiei, dar nu stampila rotunda. Apelati la Politie sau la serviciul specializat din Primarie (in care sincer nu am incredere), dar incercati!
Iar daca nu vrea sa isi dea demisia si este angajat cu CIM, atunci atentie ca sunt anumite reguli de desfacere a contractului de munca, altfel va poate da in judecata si nu este bine.
Iar din Fondul de Penalizari nu aveti voie sa achitati salarii, puteti achita penalizari furnizorilor, sau reparatii in condominiu.
Luati la citit Codul Muncii la capitolul despre incetarea contractului de munca.
Urmati toti pasii de-acolo. O sa va ia ceva timp si nervi, dar, daca procedati corect, impreuna cu membrii din comitet, veti scapa de om.

Va dau un exemplu numai din ce ne-ati scris aici.
El nu cunoaste normele de aplicare a legii 230/2007, adica HG 1588/2007, in sensul ca repartizeaza salariul femeii de serviciu pe numar de persoane.
Cereti-i sa se conformeze normelor si sa-l repartizeze pe cota-parte.
Daca se va opune, ii ardeti un avertisment.
Ii cereti stampila si actele asociatiei. Nu vrea sa le dea, ii mai ardeti un avertisment.
Daca aceste aspecte sau altele se repeta, declansati o cercetare disciplinara, scrieti raport etc.
Chiar si pentru comportament necivilizat cu dv., cu membrii comitetului, cu proprietarii, puteti sa-i dati avertisment.

Daca tot ati votat acest fond, atunci ati putea sa faceti in felul urmator:
- folositi banii din fond pentru primele nete, iar surplusul pe care trebuie sa-l platiti la ANAF, ca impozite si contributii, le puneti pe listele din luna in care acordati premiile.
Le explicati proprietarilor ca trebuie sa procedati legal.
Cine contesta sau considera ca niste prime acordate o data pe an e mult, atunci sa pofteasca sa faca aceasta activitate gratuit si il cooptati in comitet cand cineva va demisiona.

Alte discuții în legătură

Cum poate fi demis "staful" asociatiei de proprietari? codrin_codrin codrin_codrin In asociatia de care apartin, locatarii sunt nemultumiti de felul cum se desfasoara activitatile asociatiei - mai precis, cum NU se desfasoara, fiind o totala ... (vezi toată discuția)
Destituire presedinte asociatie proprietari Elenapusa Elenapusa Cine poate decide si hotara, destituirea presedintelui, cenzorului si administratorului dintr o asociatie de proprietari? Daca avem dubii in calculul ... (vezi toată discuția)
Legal sau ilegal marian_01 marian_01 in cadrul asociatiei de proprietari sa luat hotararea ca femeia de serviciu sa fie premiata cu o anumita suma de bani.NU s-a intrunit comitetul executiv,nu au ... (vezi toată discuția)