Buna seara,va rog frumos sa ma ajutati cu o indrumare,sotia mea este angajata cu contract determinat,contractul mai e valid 2 luni,cotizeaza la stat de 7 luni,de curand am aflat ca a ramas gravida,deci in momentul actual a cotizat de 7 luni avand alte 2 luni de contract,este deja in 5 saptamani de sarcina,ce anume trebuie sa facem sa putem beneficia de toate cele(concediu maternal,risc maternal sau indemnizatie), banuiesc ca daca anunta firma ca este insarcinata o va tine doar cele doua luni de contract apoi nu il vor prelungi,si o lasa in izbeliste,legea fiind panarama negandindu-se la pers cu perioada determinata.Puteam face un dosar catre asigurari sociale sau medicina munci prin care sa fie preluata pana la nastere cotizand binenteles incontinuare pt a beneficia de indemnizatie,acumuland cele 12 luni necesare de cotizare sau nu vom beneficia de indemnizatie.Deci ,repet are 7 luni cotizate si mai are inca doua luni de contract pana la expirare deja la cele 5 sapt de sarcina a inceput sa i se unfle picioarele stand in piciare cele 8 ore...Va rog frumos sa i-mi raspunde-ti cu pasi care trebuiesc sa ai urmam,va multumesc
1. Contractul individual de munca (CIM) pe perioada determinata inceteaza de drept (art.56(1), lit.i) din Codul muncii) la data expirarii termenului pentru care a fost incheiat, indiferent de situatia in care se afla sotia dvs. in acel moment.
2. - Dupa incetarea CIM sotia dvs. poate sa se inregistreze la Agentia de Somaj daca in cele 24 de luni premergatoare are 12 luni de stagiu de cotizare la somaj.
- Fiind in somaj indemnizat puteti beneficia de concedii medicale, concediu de maternitate (sarcina si lauzie = pre si postnatal = 126 de zile) si apoi de concediu crestere copil (CCC).
- Certificatele medicale le duceti la Agentia de Somaj care le calculeaza si le plateste.
- Cererea pentru CCC o faceti catre Agentia de Somaj iar actele le depuneti la Primaria de care apartineti cu domiciliul.
- Concediile medicale, concediul de maternitate si CCC suspenda perioada de somaj care se reia, de unde a ramas, dupa expirarea fiecaruia din aceste concedii.
3. Din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca:
Art. 41.
(1) Persoanele care beneficiazã de indemnizaţie de şomaj au urmãtoarele obligaţii:
...
e) sa instiinteze in scris agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrate aparitia starii de incapacitate temporara de munca si datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, in termen de 24 de ore de la data acordarii concediului medical. In situatia in care aparitia starii de incapacitate temporara de munca a intervenit in zile declarate nelucratoare sau implinirea termenului de 24 de ore se realizeaza in zile declarate nelucratoare, persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj au obligatia de a instiinta agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrate, in prima zi lucratoare.
Art. 45.
(1) Suspendarea plãţii indemnizaţiilor de şomaj acordate beneficiarilor are loc dupã cum urmeazã:
...
g) pe perioada acordãrii indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de muncã, a indemnizaţiei de maternitate şi a indemnizaţiei pentru creşterea copilului pânã la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv de 3 ani în cazul copilului cu handicap;
...
(5) Perioada de suspendare a indemnizatiei de somaj pe perioada acordarii indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, prevazuta la alin. (1) lit. g), face parte din perioada de acordare a indemnizatiei de somaj in situatia in care nu este indeplinita obligatia prevazuta la art. 41 alin.(1) lit. e).
4. Din Normele de aplicare a Legii 76/2002:
Art. 20^1
(1) Obligatia prevazuta la art. 41 alin. (1) lit. e) din lege se considera indeplinita in situatia in care instiintarea in scris cu privire la aparitia starii de incapacitate temporara de munca in cazul persoanei beneficiare de indemnizatie de somaj se realizeaza prin transmiterea, in termen de 24 de ore de la data acordarii concediului medical, a unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte seria si numarul certificatului de concediu medical, data acordarii acestuia, numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, datele de identificare ale persoanei careia i s-a eliberat certificatul de concediu medical si adresa la care aceasta persoana va locui pe perioada valabilitatii concediului medical.
(2) Declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (1) se poate transmite prin una dintre urmatoarele modalitati de comunicare: fax, posta, e-mail sau prin depunerea acesteia la agentia pentru ocuparea fortei de munca unde este inregistrata persoana beneficiara de indemnizatie de somaj, in numele acestei persoane, de catre un membru de familie sau, dupa caz, de catre o alta persoana.
(3) Termenul de 24 de ore de la data acordarii concediului medical prevazut la art.41 alin.(1) lit.e) din lege si la alin. (1) din prezentul articol se indeplineste la sfarsitul zilei urmatoare datei in care s-a acordat concediul medical, in situatia in care aceasta nu este declarata zi nelucratoare, sau in prima zi lucratoare, in situatia in care acordarea concediului medical s-a realizat in zilele declarate nelucratoare, sau la implinirea termenului.
Am precizat ca sotia are acum doar 7 luni cotizate,contractu de munca mai e valid inca doua luni deci va face 9 luni de cotizare ,este primul an de munca pt sotia mea.In aceasta situatie nu se poate duce la somaj pt ca nu are 12 luni cotizate,dar am inteles ca dupa incetarea contractului de munca care expira firma respectiva o indruma catre casa de asigurari si va fi preluata de dansi,uramand sa i se plateasca un venit lunar reprezantand 75% din salariul care il avea la firma respectva,pana ce va naste .Este adevarat aceasta situatie?Sau ce este de facut in situatia noastra tinand cont ca exista doar cele 9 luni de cotizare catre stat..Va rog sa ne ajutati cu un rasp la situatia prezentata,multumesc
Este adevarat ce spuneti. Interesati-va din timp la casa de sanatate cum veti depune certificatul medical si actele necesare.
OUG nr.158/2005:
ART. 23
(1) Asiguratele au dreptul la concedii pentru sarcinã şi lãuzie, pe o perioadã de 126 de zile calendaristice, perioadã în care beneficiazã de indemnizaţie de maternitate. (2) De aceleaşi drepturi beneficiazã şi femeile care nu se mai aflã, din motive neimputabile lor, în una dintre situaţiile prevãzute la art. 1 alin. (1), dacã nasc în termen de 9 luni de la data pierderii calitãţii de asigurat. Faptul cã pierderea calitãţii de asigurat nu s-a produs din motive imputabile persoanei în cauzã se dovedeşte cu acte oficiale eliberate de cãtre angajatori sau asimilaţii acestora.
(3) În situaţiile prevãzute la alin. (2), baza de calcul a indemnizaţiei de maternitate se constituie din media veniturilor lunare pe baza cãrora s-a calculat contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii, din ultimele 6 luni anterioare datei pierderii calitãţii de asigurat, cu respectarea prevederilor art. 10.
Normele de aplicare a OUG nr. 158/2005:
ART. 93
(1) Drepturile la concedii şi indemnizaţii care s-au nãscut anterior situaţiei de încetare a activitãţii angajatorului sau înainte de expirarea termenului pentru care a fost încheiat contractul individual de muncã, contractul de administrare ori de management, a expirat termenul pentru care a fost exercitatã funcţia publicã ori a expirat mandatul în baza cãruia a desfãşurat activitate în funcţii elective sau în funcţii numite în cadrul autoritãţii executive, legislative ori judecãtoreşti se achitã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(1^1) Plata indemnizaţiilor de asigurãri sociale de sãnãtate, pentru drepturile care s-au nãscut anterior situaţiilor prevãzute la alin. (1), se efectueazã pânã la încetarea situaţiei care a determinat necesitatea eliberãrii de certificate medicale.
(2) În vederea preluãrii în platã din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate a drepturilor care s-au nãscut anterior situaţiilor prevãzute la alin. (1), angajatorii sau, dupã caz, persoanele interesate depun urmãtoarele acte la casele de asigurãri de sãnãtate:
a) lista angajaţilor aflaţi în platã de indemnizaţii de asigurãri sociale de sãnãtate;
b) situaţia plãţii lunare a drepturilor pânã la data depunerii documentaţiei;
c) actul legal prin care s-a dispus încetarea raportului de muncã, cu indicarea temeiului legal;
d) actele medicale şi alte acte prevãzute de lege pentru acordarea drepturilor;
e) în cazul expirãrii termenului pentru care a fost încheiat contractul individual de muncã, se mai depune şi copia de pe contractul individual de muncã, cu viza inspectoratului teritorial de muncã, dupã caz;
ART. 67
(1) Certificatul de concediu medical se prezintã plãtitorului pânã cel mai târziu la data de 5 a lunii urmãtoare celei pentru care a fost acordat concediul. Persoanele prevãzute la art. 1 alin. (2), art. 23 alin. (2) şi la art. 32 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor ataşa la certificatul de concediu medical Cererea-tip privind solicitarea indemnizaţiei de asigurãri sociale de sãnãtate, al cãrei model este prezentat în anexa nr. 9.
(2) Pentru situaţiile prevãzute la art. 17 alin. (4), art. 32, 33 şi 53, certificatul de concediu medical se va depune la plãtitor pânã cel mai târziu la sfârşitul lunii în care s-a eliberat certificatul medical.