"Guvernul a aprobat in sedinta de astazi un proiect de lege privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane, se mentioneaza intr-un comunicat al institutiei remis redactiei.
Conform documentului, se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate datorata incepand cu 1 ianuarie 2012 pana pe 31 ianuarie 2015 pentru sapte categorii de contribuabili:
a) copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca au fost elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti. Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri, nu se anuleaza contributia;
b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care au provenit din sistemul de protectie a copilului. Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura, piscicultura si pentru cele acordate in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru aceste venituri, nu se anuleaza contributia;
c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara;
d) persoanele persecutate politic de fostul regim comunist;
e) persoanele cu handicap, pentru veniturile acordate in baza Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia;
f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia;
g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia sau au avut venituri sub salariul de baza minim brut pe tara.
ANAF va emite si va comunica din oficiu decizii de anulare a platii contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru cazurile in care a emis si comunicat decizii de impunere pentru persoanele fizice care, potrivit prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si evidentelor transmise de CNAS catre ANAF, aveau calitatea de asigurat, fara plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, se precizeaza in comunicat. Reglementarea se va aplica indiferent daca impotriva deciziei de impunere s-au exercitat ori nu cai de atac.
In cazul in care ANAF a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul CASS, organul fiscal nu va mai comunica decizia de impunere, iar in cazul in care nu a emis-o, nu va mai emite o astfel de decizie.
Persoanele fizice care beneficiau de calitatea de asigurat fara plata CASS si au efectuat plata acestei contributii ca urmare a deciziilor de impunere emise si comunicate de ANAF vor avea dreptul la restituirea sumelor achitate.
Acelasi document prevede ca persoanele fizice care se incadreaza intr-una dintre categoriile mentionate mai sus si care au primit decizii de impunere, dar nu au primit decizia de anulare de la ANAF, beneficiaza de acest drept, la cerere, dupa obtinerea documentului justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, se mentioneaza in comunicatul Guvernului.
Anularea CASS vine in conditiile in care mii de minori au primit decizii de impunere pentru plata de contributii sociale de sanatate pentru veniturile obtinute din dobanzile realizate pentru alocatiile primite de la stat si pe care nu le-au ridicat din conturile bancare.
Situatia s-a datorat unor prevederi neclare din Codul fiscal care nu excludeau in mod specific de la plata CASS persoanele care beneficiaza de asigurare de sanatate fara plata contributiei, cum sunt, spre exemplu, toti tinerii de pana in 18 ani.
Intre timp, Codul fiscal a fost modificat pentru corectarea acestor neclaritati. Astfel, OG nr. 4/2015 care a intrat in vigoare pe 31 ianuarie stabileste explicit categoriile de persoane care scutite de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si categoriile de venituri pentru care nu vor datora contributie.
Noul proiect de lege aprobat astazi de Guvern este complementar OG nr. 4/2015, in sensul ca ordonanta va actiona pentru viitor, in timp ce proiectul de lege vine sa remedieze inadvertentele aparute in trecut, ca urmare a aplicarii OUG nr. 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, explica Guvernul."
Cine poate sa ofere o explicatie cu privire la pct.c) din proiectul de lege adoptat de guvern, "c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara", si art. 296 ^20.din O.G.4/2015:"(1) Următoarele categorii de persoane fizice sunt exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate:
c) soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate;" coroborate cu precizarea "Noul proiect de lege aprobat astazi de Guvern este complementar OG nr. 4/2015, in sensul ca ordonanta va actiona pentru viitor, in timp ce proiectul de lege vine sa remedieze inadvertentele aparute in trecut, ca urmare a aplicarii OUG nr. 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, explica Guvernul."
Pun aceasta intrebare deoarece in OG4/2015, sintagma folosita la pct. c) este: "soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate;" in timp ce in proiectul de lege adoptat formularea este urmatoarea: "c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara;" iar in final ni se precizeaza ca "proiectul de lege aprobat astazi de Guvern este complementar OG nr. 4/2015, in sensul ca ordonanta va actiona pentru viitor, in timp ce proiectul de lege vine sa remedieze inadvertentele aparute in trecut". Sa intelegem din aceasta precizare ca anul viitor ne vom confrunta iarasi cu aberanta baza de calcul reprezentata de salariul minim pe economie, pentru plata cass din cauza unei dobanzi provenite dintr-un cont in care bunicii isi tin banii de inmormantare?
Venitul din dobanda de 10 lei e venit PROPRIU, prin urmare nu e scutit conform acelei oug. Insa CCR a hotarat ca impunerea la salariu minim pe economie pt acestia e neconstitutionala.
Cred ca este vorba de Decizia CCR nr.335/10.03.2011:
"1. Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Miron Emil Dragoş Ciolacu în Dosarul nr. 7.414/99/2009 al Tribunalului Iaşi - Secţia comercială şi contencios administrativ şi constată că dispoziţiile art. 257 alin. (2) lit. f) teza finală din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, aşa cum au fost modificate de art. I pct. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, sunt neconstituţionale în măsura în care se interpretează că valoarea contribuţiei minime la fondul de asigurări sociale de sănătate, datorată de persoanele care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din dividende şi dobânzi, venituri din drepturi de proprietate intelectuală realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere şi alte venituri care se supun impozitului pe venit, nu poate fi mai mică decât cuantumul unui salariu de bază minim brut pe ţară, lunar."
" sunt neconstituţionale în măsura în care se interpretează că valoarea contribuţiei minime la fondul de asigurări sociale de sănătate,nu poate fi mai mică decât cuantumul unui salariu de bază minim brut pe ţară, lunar."
CNASS interpreta la acea vreme lege in sensul ca contributia lunara nu putea sa fie mai mica decat intregul salariu minim brut lunar.
In acest sens a fost atacata prevederea legala la CCR.
In cea ce priveste raportarea contributiei minime lunare la salariul minim brut :
Decizia nr. 325/2013 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii