In cazul concedierii individuale trebuie respectate (daca sunt prevazute) dispozitiile din reg.intern si/sau ccm aplicabil angajatorului.
In cazul concedierii colective salariatii au dreptul sa fie consultati, iar sindicatul are un cuvant de spus in procesul concedierii colective existand o procedura care trebuie urmata de angajator, astfel putandu-se ajunge la evitarea concedierii salariatilor.
In cazul concedierii individuale salariatul nu este consultat si nici sindicatul nu poate interveni,.Practic in aceasta situatie salariatul este complet expus abuzurilor angajatorului, deci lipsit de protectia pe care o au salariatii concediati colectiv, desi platesc contributii la sindicat.
Se pune intrebarea cum este respectat in acest caz art. 16 alin (1) si art 41 alin (5) din Constitutie?
Art.41 alin.5 din Constitutie nu se refera la concedierile individuale.
De unde ati dedus dvs ca sindicatul nu poate interveni ?
Adevarat ca art 41 din Constitutie alin 5,se refera la protectia sociala, deci care este protectia sociala in cazul concedierii individuale?Preavizul sau salariile compensatorii?Eu cred ca este si consultarea salariatului si a sindicatului.
Din faptul ca nu exista o procedura de concediere individuala care sa implice obligativitatea consultarii sindicatului, se poate trage concluzia ca in acest caz consultarea sindicatului este facultativa, iar angajatorul cu siguranta nu are nici un interes s-o faca daca nu-l obliga procedura, fiindca nu este in interesul lui.
Ceea ce reclam eu este lipsa unei proceduri de concediere individuala asa cum este cea de la concedierea colectiva, ceea ce face ca un salariat concediat individual sa nu beneficieze de aceleasi drepturi ca si cel concediat colectiv (ma refer la consultare sa si a sindicatului inainte de concediere).
Din aceste motive eu cred ca lipsa unei proceduri de concediere individuala din Codul Muncii este neconsitutionala tocmai fiindca lipsa ei face ca unii salariati sa nu fie egali in drepturi cu altii.
Se incalca astfel şi dispoziţiile art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi ale Protocolului nr. 12 la aceasta, privind interzicerea discriminării.
art.41 alin.2 si nu alin.5 din Constitutie se refera la protectia sociala .
Citez:
"Salariaţii au dreptul la măsuri de protecţie socială. Acestea privesc securitatea şi sănătatea salariaţilor, regimul de muncă al femeilor şi al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe ţară, repausul săptămânal, concediul de odihnă plătit, prestarea muncii în condiţii deosebite sau speciale, formarea profesională, precum şi alte situaţii specifice, stabilite prin lege".
Prin urmare, protectia sociala nu se refera la consultari cu sindicatul si salariatii.
De asemenea, nimic nu impiedica sindicatul sa negocieze cu angajatorul ca in reg.intern sa se prevada o astfel de procedura.
Organizatiile sindicale apara drepturile membrilor lor, ce decurg din legislatia muncii, statutele functionarilor publici, contractele colective de munca si contractele individuale de munca, precum si din acordurile privind raporturile de serviciu ale functionarilor publici, in fata instantelor judecatoresti, organelor de jurisdictie, a altor institutii sau autoritati ale statului, prin aparatori proprii sau alesi.