avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 443 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Plata restanta intretinere fost proprietar si diverse ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Plata restanta intretinere fost proprietar si diverse nereguli

Buna ziua,

Va solicit parerea in urmatoarea speta:la data de 23.03.2015 am semnat in fata notarului un contract de vanzare-cumparare pentru un apartamant, eu in calitate de cumparator. Fostii proprietari au prezentat o adeverinta de la asociatia de proprietari din care reiese ca "nu exista restante la intretinere pana la data de 20.03.2015". Totodata in ctr de vanzare-cumparare se specifica faptul ca "transmiterea in drept a a proprietatii se face la data semnarii prezentului act (23.03.2015)... iar predarea acestuia se face la 31.03.2015, cu toate cheltuielile aferente imobilului achitate la zi". Pana aici totul este destul de clar. La data preluarii apartamentului (01.04.2015) am citit apometrele cu fostii proprietari. A rezultat un anumit index, scris pe un caiet chiar de mana fostei proprietare. A 2 a zi a aparut in cutia postala fluturasul cu indexul precedent spre a fi completat. Dupa completare a rezultat un consum pe minus. Am informat despre acest lucru fostii proprietari si am discutat si cu administratorul si presedinta asociatiei de proprietari. Dupa acuzatii de furt de apa ne-a comunicat ca trebuie sa schimbam apometrele, altfel ne pune la pausal 5 mc de pers apa rece si 5 mc de pers apa calda. I-am comunicat ca nu sunt de acord, am chemat un instalator agreat de dansa si au citit impreuna apometrele confirmand indexul meu. Intre timp s-a afisat lista de intretinere aferenta lunii februarie si a fost achitata de fostii proprietari. S-a afisat si lista pentru luna martie cu un consum de apa rece de 21.47 mc de apa (existau 5 pers la intretinere). Cand s-a afisat lista pentru aprilie (prima luna pentru mine) am fost sa achitam. Administratorul ne-a refuzat incasarea pe motiv ca trebuie sa achitam restanta. I-am explicat ca nu este restanta noastra, am vorbit la telefon cu fosta proprietara si dansa a refuzat sa plateasca atunci cand a auzit suma (580 lei). Ne-am intors la administrator si la presedinta, le-am explicat faptul ca schimbarea s-a facut la 01.04.2015, ca au eliberat o adeverinta fara datorii etc. Din fondul de rulment de 650 lei fostii proprietari au achitat doar jumatate.Probabil simtinandu-se vinovati au acceptat sa incaseze intretinerea pe luna aprilie. In plus, dorind sa fim buni platnici am intrebat si de fondul de rulment si de reparatie. Dna presedinte s-a balbait ca nu trebuie sa achitam, ba ca trebuie, hai dati 150 lei (exista o antena a unei retele mobile pe bloc si platesc chirie). Pe chitanta scrie fond reparatii. A doua zi presedinta ne informeaza ca va anula chitanta si o va pune ca plata restanta, mai compenseaza si cu fondul de rulment (in jur de 300 lei) si mai dam noi inca 110 lei. Bineinteles ca am refuzat acest lucru in scris, mentionand ca nu ne apartine aceasta cheltuiala, ca nu pot anula chitanta fara exemplarul nostru, ca ei trebuiau sa verifice conform legii si sa se asigure ca au suficient fond de rulment.Pana la urma am descoperit ca de fapt cei 150 lei i-au interpretat ca fiind plata partiala restanta fond de rulment ( apare la fostii proprietari suma de 310 lei restanta), ca acum nu se plateste fd de reparatii si ca acea restanta apare de la o reparatie trecuta (toti apar cu restante la fd de reparatii). Ca atare fostii proprietari au restanta 579 lei intretinere+310 lei fd reparatie. Deci circa 900 lei. Dna presedinte a venit cu ideea sa scada oricum acei 150 lei +fd de rulment existent, iar fostii proprietari sa mai achite inca vreo 260 lei. Ca atare mai raman vreo 110 lei datorie la fd de reparatii, urmand ca presedinta sa faca un "referat" sa stinga acea suma. Totusi mi-au spus ca pana la solutionare nu imi vor incasa intretinerea viitoare. Exista lucruri dubioase cu acest fd de reparatii deoarece administratorul a vrut sa spuna ca de fapt nu ar fi restanta, iar presedinta i-a facut semn sa taca din gura ca nu "stie el". Presedinta si administratorul au o atitudine negativa la adresa noastra, considerand ca putem achita si noi niste bani, ca incepem cu stangul, avem atitudine de directori etc. Am solicitat in scris asociatiei sa imi puna la dispozitie spre studiere statutul asociatiei, cu toate hotararile legate de consumul pausal, de plafonul fondului de rulment si de reparatii si am comunicat si verbal ca doresc sa stiu care sunt regulile. Au cam trecut pe langa subiect, s-au facut ca nu vad si nu aud. Chiar daca nu sunt obligata sa o fac voi lasa cei 150 lei achitati ca fiind contributie la fd de reparatii, dar ceea ce ma deranjeaza este atitudinea partilor.

Avand in vedere cazul expus intrebarile sunt urmatoarele:
1. Cine este obligat sa plateasca restanta in acest caz? Pe lista de intretinere apare fostul proprietar pentru luna martie.
2. Au comis administratorul si presedinta asociatiei neglijenta in serviciu prin neverificarea si asigurarii posibilitatii de plata? Mai ales consider ca au dat o adeverinta eronata deoarece chiar daca intretinerea afisata pana la acea data era achitata, totusi existau restante la fd de reparatii si intretinere.
3. Au dreptul sa imi refuze incasarea intretinerii pana la solutionarea problemei? Iar daca o vor face ii voi ruga sa mentioneze acest lucru impreuna cu motivul in scris.
4. Cine decide consumul de apa in regim pausal? Mi se pare enorm cate 5 mc de apa calda, respectiv rece de persoana. I-am intrebat unde pot vedea toate aceste informatii si nu am primit un raspuns. Mentionez ca la avizier este afisat acest consum.
5. Trebuie sa fac cerere scrisa ca doresc sa fiu membru al asociatiei sau este suficient ca am informat in scris la momentul mutarii in bloc despre mutare si detalii privind persoanele ce locuiesc in apartament.

Va multumesc pentru raspuns.


Buna ziua,

Cei din asociatie nu au nici un temei legal pentru a va refuza incasarea platilor pe care doriti sa le efectuati. Daca refuza in continuare solicitati-le sa va raspunda prin adresa oficiala in care sa-si motiveze refuzul. Cel mai probabil nu vor dori sa faca nici acest lucru, in acest caz fiind nevoie sa le inaintati banii printr-o alta metoda ( mandat postal spre exemplu) ptr a avea o dovada ca refuza sa-i incaseze.
De asemenea, important este raportat la atitudinea lor, ca orice sesizare pe care o faceti sa o comunicati in scris si sa aveti dovada ( plic recomandat cu confirmare de primire, numar de intrare si stampila asociatiei etc).

Referitor la alocarea platilor dumneavoastra in contul datoriei fostilor proprietari, v-as sfatui sa nu acceptati acest lucru intrucat nu este dovada ca sunteti un bun locatar, ci dovada ca cei ce si-au asumat anumite functii in cadrul asociatiei nu sunt sunt pe deplin competenti.
Avand in vedere ca acest fond de reparatii este pe minus ptr fosti proprietari anterior instrainarii imobilului, cei de la asociatie ar fi trebuit sa le refuze emiterea adeverinte in care sa se mentioneze ca nu figureaza cu debite restante.

Interesant este cum dna presedinte are puterea de a face un "referat" ptr a stinge o datorie, ce va fi compensata din care sume de bani mai exact ? Daca poate face un referat ptr 100 de lei, poate o puteti ruga sa faca un referat ptr intreaga suma restanta.
Va confruntati cu o situatie hilara,atat datorita documentelor contradictorii cat mai ales datorita pozitiei administartorului si presedintelui de asociatie
Dvs legal va revine obligatia sa achitati cotele de intretinere aferente perioadei dupa ce ati achiztionat bunul imobil
Sumele cu titlu de restanta aferente perioadei anterioare achizitiei bunului imobil,urmeaza sa fie recuperate de catre asociatie de la ex proprietar
Dvs ca sa aveti proba inclusiv in eventuala actiune in instanta,ca ati avut interesul sa va achitati cotele de intretinere in termen legal ,comunicati cota de intretinere prin mandat postal cu confirmare de primire
Va multumesc pentru raspunsuri. Citind in legile specifice acestui domeniu, am ajuns si eu la concluzia ca pretentiile dnei presedinte sunt din povesti. Dansa ne considera si pe noi vinovati de aceasta incurcatura, ca avem "tupeu si atitudine de directori". Cu toate ca i-am comunicat faptul ca dansa a eliberat o adeverinta eronata, dnul administrator sustine ca la data eliberarii adeverintei nu existau restante, dar dansul a omis sa spuna si de restanta la fondul de reparatii sau de cea de la fondul de rulment sau sa se gandeasca la faptul ca urmau inca doua luni de calcul. Daca stiam de aceste restante probabil negociam sa acopar aceste sume si in plus nu se incheia contractul. Dna presedinte ne-a dat dreptate, dar in acelasi timp atitudinea dansei lasa de dorit si este surprinsa neplacut ca noi nu dorim sa inchidem aceasta situatie. Iar referitor la acel referat mentionat de dansa, aveti dreptate: daca tot se poate asa ceva (nu conteaza daca este si legal sau nu) de ce nu stinge si datoriile de 17-19.000 lei a 3 vecini restantieri?! Chiar daca cu acei 150 lei se achita partial restanta la fd de reparatii a fostilor proprietari, dansa mai solicita de la noi inca 110 lei. Abia ulterior a mentionat ca acea suma este restanta la fondul de reparatii si nu o suma de platit in viitor. Pentru mine fondul de reparatii reprezinta o suma de bani pusa la dispozitia asociatiei pentru diverse cheltuieli cu reparatii viitoare. De aceea am considerat ca platesc pentru viitor, nu pentru trecut. Multumesc.
Daca observati atent exista neclaritati si opinii contradictorii inclusiv intre presedinte si administratorul de imobil-de vreme ce acestia in calitate de reprezentanti ai asociatiei de proprietari nu cunosc concret situatia platilor,fondurilor ,sumelor achitate si de achitat pentru apartamentul in cauza
Incercati sa solutionati amiabil,cu intelegere si cu toleranta problema,analizand oportunitatea achitarii si a fondului de reparatii care in fapt va intra in responsabilitate ca nou proprietar de apartament
Demonstrati interes pentru solutionare amiabila
Succes !
Problema lor, nu a dv., porneste de la acel nefericit consum de apa necontorizat de cate 5 mc (nu pausal) pus vechilor proprietari pentru luna Martie, fara sa ia in calcul indecsii cititi si care dovedeau un consum pe minus. N-am inteles din povestea dv. (scrisa otova, fara paragrafe, cu multe cifre si cu salt "mortal" de la o idee la alta) daca apometrele erau defecte sau nu.

Lasand la o parte aceasta prostie facuta de ele (presedinta si administratora) exact la ultima luna a vechilor proprietari, dupa ce deja le dadusera adeverinta cu 0 (zero) restante, fara sa-si faca socoteala daca au din ce compensa intretinerea si fondul de reparatii restant, dv. aveti obligatii din momentul semnarii contractului, adica din 23 martie. Pentru consumurile inregistrate intre 23 martie si 1 aprilie cand v-ati mutat efectiv in locuinta sunteti direct raspunzatoare, inclusiv pentru acea citire tardiva a apometrelor si semnalarea indexului de la care porneste consumul dv. si care, intre noi fie vorba, v-ar fi dat dreptul la un consum 0 (zero) pe cateva luni de-atunci incoace.

Bref, nu aveti a plati nici restanta la fondul de reparatii a vechiului proprietar de care administratora a uitat, nici prostia lor cu consemnarea pe lista lunii Martie a unui consum pausal pus acolo in speranta ca-si vor scoate nu stiu ce pierderi de apa pe spezele dv. si din care a rezultat o cota atat de mare la intretinere incat nu au putut-o compensa din fondul de rulment achitat deja de fostul.

Consumul necontorizat se decide printr-un regulament al asociatiei, dar si pe loc, de catre presedintele asociatiei, daca la un control se constata ca apometrele sunt defecte, desigilate, demontate, consumatori montati inaintea apometrelor sau cu diverse manarii montate pe ele (magneti sau alte chestii similare).
Daca apometrul arata un index mai mic decat il are administratorul in evidenta lui, dar apometrul este functional si fara probleme, atunci e posibil ca in trecut sa se fi intamplat regularizari sau consemnari de consum necontorizat (asa zisul pausal) care au debalansat orice evidenta a acelui apartament. In acest caz se mentine consumul pe 0 (zero) pana cand se ajunge cu indicatiile apometrului la indexul din evidenta administratorului, dupa care lucrurile intra in normal, daca se procedeaza la declararea corecta lunara a indexului.

Da, trebuie sa faceti o cerere scrisa ca vreti sa deveniti membra a asociatiei si, daca vi se cere, sa prezentati si copie dupa actul de vanzare-cumparare ca sa poata face actualizarea acordului de asociere.

Ultima modificare: Joi, 25 Iunie 2015
elga50, moderator

Alte discuții în legătură

Pausal explicatii Tonyde Tonyde Buna ziua, As dori cateva lamuriri in legatura cu ce inseamna pausal. Administratorul asociatiei are o fisa in care trece indicii apometrelor pentru ... (vezi toată discuția)
Cine plateste pausal apa rece? cum putem descoperi hotul? ContSters109480 ContSters109480 Locuiesc intr-o scara de bloc cu 20 de apartamente, din care 1 nu are apometre in apartament. 19 detin centrala termica, implicit apometre. Scara are un ... (vezi toată discuția)
Calcul eronat techem sau sunt eu absurd ? de curand am luat in ... Mytro Mytro Calcul eronat Techem sau sunt eu absurd ? De curand am luat in administrare o asociatie unde calculul se face de catre Techem, exista o parte proprietari ... (vezi toată discuția)