Legea nr.263/2010 - privind sistemul unitar de pensii publice
Art. 126
(1) Asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
(2) Se considera membru de familie, in sensul prezentei legi:
a)sotul;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
(3) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezinta jumatate din cuantumul prevazut la art. 125 alin. (3).
Art. 127
(1) Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.
(2) Acordarea ajutorului de deces nu este conditionata de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.
Art. 128
In cazul in care, potrivit legii, angajatorul isi suspenda temporar activitatea sau activitatea acestuia inceteaza prin: divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciara, lichidare judiciara, faliment sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege, ajutorul de deces cuvenit si neachitat, potrivit legii, se achita din bugetul asigurarilor sociale de stat de casele teritoriale de pensii, respectiv de casele de pensii sectoriale.
Art. 129
(1) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
(2) In situatia persoanelor asigurate in sistemul public de pensii pe baza contractului de asigurare sociala incheiat anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, ajutorul de deces se achita de casa teritoriala de pensii la care se afla in evidenta.
Art. 130
(1) Ajutorul de deces se achita persoanei indreptatite sau mandatarului desemnat, prin procura speciala, de catre aceasta.
(2) Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, in cadrul termenului general de prescriptie, calculat de la data decesului.
(3) Cuantumul ajutorului de deces solicitat potrivit alin. (1) se achita la nivelul cuvenit la data decesului.
In speta, mama lui va trebui sa se adreseze Casei de pensii.
HG nr.257/2011:
ART. 113
Ajutorul de deces se acordã, dupã caz, pe baza urmãtoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original şi copie);
c) act de identitate al solicitantului (original şi copie);
d) acte de stare civilã ale solicitantului, din care sã rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupã caz, actul care atestã calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
e) dovada cã solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurãrilor sociale, prin care se atestã boala care l-a fãcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstã de peste 18 ani (original);
g) adeverinţã care sã certifice cã, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsã între 18 şi 26 de ani urma o formã de învãţãmânt organizatã potrivit legii (original).
ART. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la plãtitorii acestui drept de asigurãri sociale, prevãzuţi la art. 129 din lege.
(2) Ajutorul de deces se achitã în termen de 24 de ore de la solicitare de un singur plãtitor şi nu se deconteazã din bugetul asigurãrilor sociale de stat decât la nivelul ajutorului de deces prevãzut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.
ART. 118
Dupã efectuarea plãţii ajutorului de deces, plãtitorul are obligaţia de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza cãruia se solicitã ajutorul de deces, menţiunea "ACHITAT", data, semnãtura şi ştampila.
Din cate am inteles,cei de la Casa de Pensii Suceava au refuzat sa-i acorde acest drept pe care il are prin lege respingandu-i dosarul.Ce se poate face in acest caz?Mentionez faptul ca decedatul nu avea niciun documnet care sa ateste ca este bolnav de epilepsie sau alta boala si ca mama lui nu are documente de cheltuielile cu inmormantarea ca nimeni nu i-a oferit bonuri sau chitante(majoritatea produselor fiind achizitionate din bazar sau din alte surse de unde nu a obtinut bonuri sau facturi),doar daca va cere de la firma de catering care s-a ocupat cu masa dupa inmormantare,pt care a platit in jur de 2000 lei.Va da-ti seama ca in asemenea situatii esti bulversat de suparare si foarte amagit si nu iti mai sta capul la bonuri si facturi.Din cate imi dau seama,cei de la Casa de Pensii Suceava profita de faptul ca mama decedatului este de la tara si nu cunoaste legile care ii ofera acest drept de pe urma decesului fiului ei.