avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 832 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Deces salariat
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Deces salariat

Ce obligatii are angajatorul fata de familia salariatului murit , exista o lege ca trebuie platita o suma catre familie?
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 20:34, 24 Martie 2016
Familia salariatului are dreptul la ajutorul de deces , dar si la ajutorul de inmormantare .

1. Ajutorul de inmormantare se acorda in cuantumul si in conditiile prevazute in contractul colectiv de munca, regulamentul intern si/sau contractul individual de munca.

2. Angajatorul este obligat , potrivit Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, sa plateasca ajutorul de deces.

Pentru a obtine ajutorul de deces, care se acorda in baza Legii 263/2010, cererea se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, respectiv la casa teritoriala de pensii, daca sustinatorul decedat era pensionar, sau la angajatorul asiguratului decedat.

Ajutorul se plateste, in termen de 24 de ore de la solicitare, unei singure persoane, dupa ce aceasta face dovada suportarii cheltuielilor de deces.

Plata se face de catre angajator, in cazul decesului asiguratilor (sau al unui membru de familie al acestora) care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradatii voluntari.

Legea nr. 263/2010 :
Art. 125
(1) In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
(2) Dovada prevazuta la alin. (1) se poate face prin orice mijloc de proba admis de lege.
(3) Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin.(5).

Art. 126
(1) Asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
(2) Se considera membru de familie, in sensul prezentei legi:
a) sotul;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
(3) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezinta jumatate din cuantumul prevazut la art. 125 alin. (3).

Art. 127
(1) Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.
(2) Acordarea ajutorului de deces nu este conditionata de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.

Art. 128
In cazul in care, potrivit legii, angajatorul isi suspenda temporar activitatea sau activitatea acestuia inceteaza prin: divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciara, lichidare judiciara, faliment sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege, ajutorul de deces cuvenit si neachitat, potrivit legii, se achita din bugetul asigurarilor sociale de stat de casele teritoriale de pensii, respectiv de casele de pensii sectoriale.

Art. 129
(1) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;

b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
(2) In situatia persoanelor asigurate in sistemul public de pensii pe baza contractului de asigurare sociala incheiat anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, ajutorul de deces se achita de casa teritoriala de pensii la care se afla in evidenta.

Art. 130
(1) Ajutorul de deces se achita persoanei indreptatite sau mandatarului desemnat, prin procura speciala, de catre aceasta.
(2) Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, in cadrul termenului general de prescriptie, calculat de la data decesului.
(3) Cuantumul ajutorului de deces solicitat potrivit alin. (1) se achita la nivelul cuvenit la data decesului.

Normele de aplicare a Legii 263/2010:
Art. 108
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.

Art. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.

(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.

Art. 113
Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).

Art. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.

(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.

Art. 118
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.

3. Ajutorul de înmormântare şi ajutorul de deces pot fi cumulate de persoana îndreptăţită a le primi în cazul decesului asiguratului (salariatului), al pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ajutor deces danra danra Buna seara, Sotul meu a decedat si era angajat. Si eu sunt angajata. Pot beneficia de ajutorul de deces in suma de 2681 lei acordat de stat? Daca da, unde ... (vezi toată discuția)
Deces tata lalea01 lalea01 Buna ziua, Va rog sa-mi spuneti daca pentru tatal meu care a decedat in data de 06.03.2017 mai primim pensia din luna martie. (vezi toată discuția)
Ajutor de deces Ilie88 Ilie88 Buna ziua, Pentru a acorda un ajutor de deces, cum se procedeaza? Trebuie sa fie prevazut in Regulamentul Intern? (vezi toată discuția)