Valoarea vehiculului la data producerii accidentului poate fi estimata in functie de media a 5 vehicule cu aceeasi caracteristici de pe un site de vanzari din alta tara exemplu ‘mobile.de’?
La care adaug pretul transportului pana in Romania si pretul actelor pt inmatriculare.
Motiv: Pe siturile din strainatate se gaseste vehiculul de aceeasi marca, model, si vechime ca ani in cel putin 3 anunturi. In Romania exista doar 1 cu aceeasi caracteristici si acela fals, in schimb exista aprox 8 anunturi cu aceeasi model si marca dar sunt cu 2 ani mai noi, si doar 3 din acelea 8 sunt in stare de intretinere asemanatoare.
Mentionez ca asiguratorul profita de noua norma 23/2014 emisa de ASF si de faptul ca pe piata din Romania sunt foarte putine vehicule cu acele caracteristici, si face media a 10 preturi de pe olx din care 9 sunt al modelului anterior fata de cel din dosarul de dauna iar 1 este model asemanator cu cel prejudiciat, dar anuntul este fals. Inteleg ca a folosit acelasi an la acea marca de vehicul dar consider ca este mai important modelul vehiculului, deoarece preturile intre modelul vechi si cel nou este de 5 ori mai mic.
Sincer m-as bucura sa cumpar cu un pret de 5 ori mai mic un vehicul asemanator, asa cum considera cel care mi-a calculat oferta de despagubire.
Consider ca asiguratorul a incalcat definitia valorii de piata deoarece media lui nu este cel mai bun preţ obtenabil, în mod rezonabil, de către vânzător, ea fiind de 5 ori mai mica.
Atasez si textul din art. 52 din Norma 23/2014 emisa de ASF:
Art. 52. – (1) Valoarea vehiculului la data producerii accidentului se stabileşte pe baza valorilor de piață ale unor vehicule de aceeași marcă, tip, model, caracteristici tehnice și dotări, an de fabricație, având un parcurs în kilometri şi o stare de întreţinere comparabile.
(2) Valoarea de piață a unui vehicul se stabilește pe baza sistemelor de specialitate pentru evaluarea vehiculelor înmatriculate permanent în România, precum şi în baza oricăror documente prezentate de către partea prejudiciată în dovedirea prejudiciului suferit.
Definitia valorii de piata:
Valoarea de piaţă este suma estimată pentru care o proprietate va fi schimbată, la data evaluării, între un cumpărător decis şi un vânzător hotărât, într-o tranzacţie cu preţul determinat obiectiv, după o activitate de marketing corespunzătoare, în care părţile implicate au acţionat în cunoştinţă de cauză, prudent şi fără constrângere.
Ce documente imi recomandati sa le prezint pentru a stabili valoarea de piata reala? Am prezentat pretul de nou si am cautat alte vehicule cu aceleasi caracteristici dar nu gasesc in Romania.
Valoarea unui autoturism la data producerii unui accident de circulatie este un subiect despre care se poate scrie foarte mult, dar stabilirea unei valori reale nu este posibila. Au existat mai multe Ordine ale fostului CSA care stabileau, printre altele, metodologia pentru determinarea valorii autovehiculului la data producerii accidentului. Toate aceste ordine erau discutabile. Nu ma voi referi la ele intrucat sunt abrogate. In schimb, ASF-ul a legiferat faptul ca valoarea unui autovehicul la data producerii accidentului se stabileste pe baza valorilor de piata ale unor autovehicule cu caracteristici tehnice, constructive, de exploatare si de intretinere comparabile.
Art. 52 alin. (2) din norma ASF prevede:
"Valoarea de piață a unui vehicul se stabilește pe baza sistemelor de specialitate pentru evaluarea vehiculelor înmatriculate permanent în România, precum şi în baza oricăror documente prezentate de către partea prejudiciată în dovedirea prejudiciului suferit"
Din defintia data "andreea 125" rezulta " Valoarea de piaţă este suma estimată pentru care o proprietate va fi schimbată, la data evaluării, între un cumpărător decis şi un vânzător hotărât, într-o tranzacţie cu preţul determinat obiectiv, după o activitate de marketing corespunzătoare, în care părţile implicate au acţionat în cunoştinţă de cauză, prudent şi fără constrângere".
Dupa parerea mea, cea de a doua definitie a valorii de piata este cea corecta. Prima definitie valoarea tehnica a unui autovehicul la o anumita data. Este foarte putin probabil ca o eventuala tranzactie sa se incheie la valoarea tehnica a autovehiculului.
Un autovehicul avand caracteristicile tehnice principale identice (sau foarte apropiate) este posibil sa se gaseasca in publicatiile care se ocupa cu tranzactiile de autovehicule. Dar, nu ai posibilitatea sa verifici daca dotarile suplimentare sunt identice la cele doua autovehicule.
Rulajul autovehiculelor puse in vanzare nu corespunde cu cel real.
Starea de intretinere a unui autovehicul nu poate stabilita pe baza unei fotografii de cele mai multe ori de format mic.
Ar fi multe de spus in aceasta problema. Mai amintesc doar una. Pretul cerut de vanzator nu reprezinta niciodata cel cu care se incheie tranzactia, Pretul de vanzare cumparare se stabileste prin negociere intre vanzator si cumparator.
In concluzie, pretul de piata real (cel cu care s-ar face vanzarea-cumpararea) a autovehiculului nu poate fi stabilit. Preturile de piata folosite in activitatea practica sunt niste surogate.
Art52 alin 2 precizeza clar modul in care se stabileste valoarea de piata a unui vehicul:
(2) Valoarea de piață a unui vehicul se stabilește pe baza sistemelor de specialitate pentru evaluarea vehiculelor înmatriculate permanent în România, precum şi în baza oricăror documente prezentate de către partea prejudiciată în dovedirea prejudiciului suferit.
Deci anunturile de mica publicitate (de genul OLX, Autovit, Mobile. ro, etc) nu sunt sisteme de specialitate pentru evaluarea vahiculelor.
Stabilirea valorii de piata pentru vehiculele (ce au suferit avarii din evenimente rutiere pentru care se deschid dosare de dauna RCA), dupa astfel de anunturi este o inclacare a prevederilor Normei 23/2014.
Fiecare Asigurator trebuie sa aiba achizitionat un astfel de sistem de de specialiate pentru evaluarea vehiculelor (De expemplu EUROTAX).
In primul rand puteti solicita o oferta din partea asiguratorului.
In cazul nu sunteti de acord cu aceasta valoare trebuie sa prezentati propriile documente, care pot fi: valoarea de piata din cataloage de specialitate, sau site-uri dedicate la care ati facut referire.
De regula valoarae transportului autovehiculului / taxe/etc., nu intra in discutie pentru calculul valorii de despagubire.
Va scriu din postura de persoana in asteptarea unui raspuns de la asigurator in urma unui dosar de dauna deschis.
Pe scurt .. am achizitionat recent o masina adusa din Austria, iar in drum spre casa am suferit un accident beneficiind de polita RCA a masinii vinovatului.
Masina fiind ultima data inmatriculata permanent in Austria, intra sub incidenta articolului 52 alin 3 din Norma 23 ASF. Din pacate, pana la data zilei nu am gasit niciun caz concret care sa exemplifice un mod de calcul sau care sa mentioneze o estimare a asiguratorului cu privire la suma oferita spre despagubire.
La o evaluare a agentului constatator sau in urma devizului de service, valoarea reparatiilor va iesi cu mult peste valoarea masinii decizia asteptata fiind dauna totala. Cu siguranta, dupa ce asiguratorul va face o oferta de despagubire, voi solicita si modul de calcul amanuntit macar pentru a-mi satisface curiozitatea si de a informa si alte persoane care se vor regasi intr-o situatie similara. Momentan, reconfortant este faptul ca in Austria, toate preturile masinilor de acelasi model sunt mult mai mari ca in Romania, insa ma astept de la asigurator la orice.
Daca sunt persoane care au trecut prin aceasta situatie - de a primi o evaluare a pretului mediu dintr-o alta tara, va rog sa impartasiti din experienta dumneavoastra.
Asiguratorii folosesc propriile sisteme de evaluare a autovehiculelor (tip cataloage), sunt platforme informatice care aduna date din piata. Nu toti folosesc aceleasi platforme.
Avand in vedere ca ati achizitionat autovehiculul de foarte curand, valoarea lui este exact pretul pe care l-ati platit (valoarea de piata).
Un alt mijloc de proba este de a cauta si a prezenta de site-uri specializate, oferte pentru auto similare (marca, tip, caracteristici tehnice, an fabr, dotari, km.,,).