Buna ziua,
Urmare a unui accident rutier s-a deschis dosar de dauna RCA pentru autoturismul pagubit. Evaluarea reparatiei depaseste valoarea autoturismului la data accidentului (conf. coeficientului de uzura aplicat la valoarea de nou a autoturismului din cataloagele de specialitate), asfel ajungand la dauna totala.
Proprietarul acestuia a achizitionat autoturismul de la PF prin contract de vanzare-cumparare sub semnatura privata. Asiguratorul , ulterior evaluarii pagubei, solicita o declaratie de la PF care i-a vandut autoturismul pagubitului, in care se fie mentionat pretul de achizitie.
Asiguratorul poate lua drept referinta pretul de vanzare a autoturismului in cazul despagubirii pentru dauna totala ?
In mod normal pretul de nou la care se aplica coeficientii de uzura trebuie luat din cataloagele de specialitate. Mai poate fi luat in considerare si pretul de nou al unui autoturism dintr-o eventuala factura de achizitie.
In cazul pe care l-ati prezentat, nu ar trebui sa prezinte importanta pretul de achizitie al unui autoturism second-hand la stabilirea valorii de nou. Art. 52. - (1) Valoarea vehiculului la data producerii accidentului se stabileste
scăzându-se din valoarea de nou a acestuia uzura corespunzătoare.
(2) Modalitatea de stabilire a valorii de nou si a uzurii corespunzătoare,
prevăzute de prezentele norme, se aplică inclusiv în cazul despăgubirii stabilite prin
hotărâre judecătorească.
Art. 53. - Prin valoarea de nou a vehiculelor se înelege:
a) pentru vehiculele de producie românească, preul de comercializare de
nou, conform listelor de preuri de la unităi de specialitate din România, valabile la data
producerii accidentului;
b) pentru vehiculele de producie străină, preul de comercializare de nou:
- conform listelor de preuri de la unităi de specialitate din România, valabile la
data producerii accidentului; sau, în lipsa acestora,
- pe baza cataloagelor de specialitate, echivalat în lei la cursul de schimb al
pieei valutare comunicat de Banca Naională a României la data producerii
accidentului;
c) pentru tipurile de vehicule la care nu există preuri stabilite sau pentru tipuri
ori modele care nu se mai fabrică, ultimul pre de comercializare (de nou) al acelui
tip/model de vehicul, comunicat de producător, sau valoarea stabilită prin asimilare cu
preul de vânzare de nou al unor vehicule care au aspect si caracteristici tehnice
similare, din producia internă ori externă.
Asiguratorul calculeaza despagubirea pornind de la valoarea mentionata in contractul de vanzare cumparare. Ma intreb ... daca valoarea din contract era 1 mil Euro, se facea despagubirea in baza acestei sume? Desigur ca nu. In Ordinul CSA art.52,53 se specifica exact modul de calcul.
Valoarea autoturismului la data accidentului se calculeaza pornindu-se de la valoarea de nou de la data achizitionarea autoturismului de catre primul proprietar. Aceasta valoare se gaseste in cataloage de specialitate.
Este evident ca asiguratorul, ca orice jucator pe piata comerciala, va incerca sa faca diferite propuneri "economice", legate/bazate si pe interpretabilitatea discretionara a prevederilor din actele normative.
Este cazul de exemplu:
Art. 50. - (1) Despăgubirile pentru vehicule nu pot depăsi cuantumul pagubei, valoarea vehiculului la data producerii accidentului si nici limita de despăgubire prevăzută în polita de asigurare RCA. sau in continuare:
(12) Despăgubirile nu pot depăsi:
a) cuantumul despăgubirii, valoarea vehiculului la data producerii
evenimentului si nici limita de despăgubire prevăzută în polita de asigurare RCA, în
cazul unei daune totale, în situatia în care păgubitul face dovada reparării vehiculului;... Aceasta valoare a autovehiculului se incearca a fi minimalizata, motivandu-se "negocierea" si utilizandu-se toate informatiile detinute, cum ar fi pretul auto de pe piata second hand sau valoarea facturii de procurare, in speranta ca interlocutorul nu este familiarizat/cunoscator al prevederilor legale in cazul respectiv.
La fel procedeaza si cei care incearca sa profite de pe urma unor evenimente nedorite, emitand pretentii motivate tot in afara normelor, mult peste valoarea reala, solicitand diferentele de la vinovatul asigurat. (ex. pretul de 1.000.000 E, sau reparatii efectuate fara acceptul/viza asiguratorului, etc.)