Este bine sa incepeti prin a citi cu atentie OG nr.2/ 2000 cu modificarile si completarile ulterioare (gasiti legislatia pe internet). Veti gasi articole in legislatie care va dau raspuns la majoritatea intrebarilor puse de dvs.
Studiati si acest material propus de mine ca discutie in urma cu mai mult timp:
www.avocatnet.ro/content/for...
Daca sunteti expert contabil judiciar inseamna ca detineti o autorizatie din partea MJ, in baza unui examen pe care l-ati promovat sau va regasiti pe o lista propusa de CECAR si aprobata de catre MJ.
Incerc sa va raspund pe scurt la intrebarile dvs., fara a intra in manunte, pe care le gasiti in cele 2 mentiuni anterioare.
-Puteti convoca partile la sediul firmei, la sediul dvs. (domiciliu) si chiar in holul tribunalului. De preferat la sediul firmei.
-Adresele de convocare se trimit cu confirmare de primire (se anexeaza confirmarea, in original, ca anexa la raportul de expertiza). Studiati inainte dosarul cauzei, la arhiva tribunalului si daca aveti nevoie de alte documente decat cele deja depuse, le nominalizati in adresa de convocare si cereti sa vi se puna la dispozitie in copii X certificate de autenticitate cu originalul. Documentele originale le puteti vedea la sediul firmei (daca faceti convocarea acolo) si le confirmati dvs. autenticitatea mentionand acest lucru in raportul de expertiza. Orice document pe care il solicitati suplimentar, trebuie depus la dosarul cauzei de catre partile in proces, cu nota de inregistrare si nr./ data de la arhiva tribunalului sau de dvs. ca anexa la raportul de expertiza.
-Partile in proces se convoaca impreuna la aceasi data, in acelasi loc. Ulterior, pentru date suplimentare puteti convoca partile si separat.
-Raportul de expertiza se avizeaza de catre CECAR daca instanta de judecata a solicitat acest lucru. Daca nu a mentionat expres acest lucru in adresa de desemnare a dvs. pentrue fectuare expertiza este bine sa intrebati instanta de judecata, in scris, cu nr. de inregistrare/ data de la arhiva tribunalului (daca nu sunteti membru CECAR. doar expert autorizat direct de MJ).
-Raportul se depune la arhiva tribunalului pentru dosar nr. ..., cu nr. de inregistrare/ data, cu minim 5 zile inainte de termenul de judecata, in atatea exemplare cate parti sunt in dosarul cauzei plus un exemplar pentru instanta. Raportul se numeroteaza, se semneaza si se parafeaza de expert pe fiecare pagina in parte. La BLETJ nu trebuie sa depuneti raportul de expertiza.
-Nu va grabiti cu renuntarea la decontul de cheltuieli plus onorariu. Cheltuielile se aduna, iar taxele plus impozitul pe care le platiti la sumele incasate ca onorariul sunt consistente. De regula, onorariul provizoriu fixat de instante abia acopera cheltuielile. Decontul de cheltuieli plus aprecierea onorariului definitiv se depun o data cu raportul de expertiza. Raportul si decontul se aproba de catre instanta, de regula, impreuna, in aceeasi sedinta si se mentioneaza acest fapt in incheierea de sedinta.
-Onorariul se incaseaza in cont personal deschis de dvs. la CEC, in baza primirii de catre BLETJ a unei adrese de la instanta. Trebuie sa emiteti factura si pentru a putea sa faceti acest lucru trebuie sa va deschideti firma la Registrul comertului sau sa depuneti o declaratie la ANAF si sa va inregistrati ca platitor de taxe si impozite pentru activitatea de expert. Procurati apoi carnet cu facturi de la firme care comercializeaza aceste documente contabile.
In contul deschis la CEC veti primi onorariul definitiv aprobat de instanta de judecata minus 10 % care ramane la dispozitia MJ. Factura o emiteti pe tot onorariul mentionand pe formularul de factura ca s-a retinut 10 % de catre MJ conform OG nr.2/ 2000 cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru sumele incasate ca onorariu aveti de intocmit si depus mai multe documente la ANAF.
-Modele de adrese de convocare isi intocmeste fiecare in functie de ceea ce i se cere prin adresa de desemnare ca expert de catre instanta. Acestea trebuie sa contina informatii despre dosar (nr., instanta, termen de judecata, locul, data, ora, locul convocarii, documente solicitate, etc.). Ca model de raport la fel, respectand capitolele mentionate in OG nr.2/ 2000 cu modificarile si completarile ulterioare.
-Daca nu puteti respecta termenul de intocmire raport, deja stabilit de catre instanta, sa nu uitati sa depuneti la dosarul cauzei, cu nr.de inregistrare/ data de la arhiva tribunalului o nota scrisa prin care solicitati stabilirea unui nou termen de judecata, motivand acest demers. Un motiv de solicitare un nou termen de judecata poate fi daca in evidentele BLEJ nu se regaseste ca fiind depus onorariul provizoriu (stabilit de catre instanta) in contul BLEJ pentru numele dvs.
Sa aveti bafta.