Aș avea nevoie de o îndrumare/opinie profesională.
Tatăl meu pe data de 10 12 2015 a murit :( în stop cardio-respiratorii după 5 luni de suferință. El era fără venit și fără pensie. Eu am plătit asigurarea de sănătate la CNAS. Eu am suportat cheltuielile de înmormântare, facturile sunt emise pe numele meu. Conform cererii de ajutor handicap el a obținut gradul de handicap 1 - grava, cu asistent social. Data dobândirii handicapului este 09 11 2015. Conform certificatului de handicap emisa la data de 17 11 2015.
Întrebarea mea ar fi, am dreptul la integral/o anumită parte a ajutorului de înmormântare acordate fie de primărie fie de casa de pensii. Eu sunt salariat cu un salariu net de 800 RON/lună.
1. Daca tatal decedat nu era pensionar nu primiti nimic de la Casa de Pensii.
2. - Daca dvs. sunteti salariat va puteti adresa angajatorului dvs. sa va plateasca ajutorul de deces de 1.341 lei (jumatate din ajutorul cuvenit daca era pensionar).
- Suma va fi recuperata de angajator de la Casa de Pensii.
3. Din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice:
Art. 126
(1) Asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
(2) Se considera membru de familie, in sensul prezentei legi:
a) sotul;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
(3) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezinta jumatate din cuantumul prevazut la art. 125 alin. (3).
Art. 127
(1) Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.
(2) Acordarea ajutorului de deces nu este conditionata de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.
4. Din Normele de aplicare a Legii 263/201:
Art. 107
In sistemul public de pensii se acorda ajutor de deces, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.
Art. 108
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.
Art. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.
Art. 110
In intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
Art. 111
Dovada ca membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaratie pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces.
Art. 113
Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
...
Art. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.
(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.
Art. 118
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.
Mulțumesc nespus de mult pentru răspunsul și timpului acordat.
Lăsați-mă să verific dacă am înțeles bine:
- Dacă decedatul nu era nici salariat nici pensionar, iar eu sunt salariat, și eu am suportat cheltuielile de înmormântare, angajatorul trebuie să plătească jumătate din cheltuieli de înmormântare? Dacă mă întrebe ceva trebuie să spun că ei (angajatorul) pot să recupereze banii de la Casa de Pensii? Chiar și atunci când decedatul nu era pensionar? Ce documentație trebuie să depun la angajator?
Nu d-le. Nu recupereaza institutia dvs. nimic de la nimeni. Daca in contractul colectiv de munca aveti stipulat faptul ca in caz de deces a membrului de sindicat ori a familiei sale se plateste o suma de bani care poate fi intr-un coantum mai mic sau mai mare cat sa acopere cheltuielile de inmormantare, primiti si dvs. acea suma, daca nu angajatorul nu va achita absolut nimic. Teoretic ar trebui sa fie stipulata si o astfel de imprejurare dar la patroni de exemplu nu se mentioneaza. Si cum sindicat nu e, omul nu prea are de unde sa ceara nimic de la nimeni. Se bate saua pe obligatia de rudenie pe care o aveti si care conform Codului Civil va obliga la achitarea acestor costuri. Din pacate sunt multi in aceasta situatie care dupa un astfel de eveniment nedorit si uneori neasteptat raman indatorati. Documentele ar fi, cerere adresata sefului institutiei la care anexati copie dupa buletinul dvs, certif.de deces al tatalui dvs.dovada achitari costului de inmormantare si certif de nastere al dvs. din care sa rezulte gradul de rudenie cu defunctul. Casa de pensii va putea acorda ajutorul doatr daca aveati un cupon de pensie ca urmare a faptului ca tatal dvs. ar fi avut si un dosar inregistrat la ei din care sa rezulte ca are o decizie de pensie ori daca dvs. ati fi pensionar. Daca nu, poate aveti frati/surori care sa lucreze sau care sunt pensionari si ii rugati pe acestia sa solicite ajutor si ei de la intreprinderile la care lucreaza, ajutor pe care ulterior sa vi-l dea dvs. tinand cont de faptul ca dvs. sunteti cel care a suportat cheltuielile. Condoleante!
1. In calitate de fiu al decedatului puteti sa ridicati dvs. ajutorul de deces.
2. - Fiindca dvs. sunteti salariat ajutorul de deces va este platit de angajator care recupereaza suma de la Casa de Pensii.
- Angajatorul dvs. stie cum sa recupereze suma de la Casa de Pensii.
- Actele necesare vi le-am aratat mai sus la art.113 din Norme.
3. - Legea prevede pentru anul 2016 ca ajutorul de deces este de 2681 lei.
- Dvs. in calitate de salariat caruia i-a murit tatal, care nu era asigurat la pensie, veti beneficia de jumatate din aceasta suma, adica 1341 lei.
4. - In afara ajutorului de deces, prevazut de lege, angajatorul va poate acorda si un ajutor de inmormantare daca acesta este prevazut in Contractul colectiv de munca sau in Regulamentul intern al unitatii.
- De asemenea intreresati-va la Primarie daca poate acorda si ea un ajutor de inmormantare.